Auteur Topic: Tellerunit-meters/lampjes 86c doet het opeens niet meer allemaal  (gelezen 1660 keer)

Offline Polyphemus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Patrick
Tellerunit-meters/lampjes 86c doet het opeens niet meer allemaal
« Gepost op: vr, 14 nov 2014, 11:54:41 »
Beste mede-Polo-liefhebbers  -sturen-

Toen ik vanochtend in mijn 86c uit 1990 naar het werk reed, zag ik opeens de koeltemperatuurmeter en de brandstofmeter terug naar 0 lopen. Verder doet het richtingaanwijzerlampje en het handremlampje het niet meer. Het grootlichtlampje en de analoge klok doen het wel (kilometerteller ook, maar die is mechanisch). Dus geheel spanningsloos is de tellerunit niet.

Ik heb alle zekeringen onder de motorkap geprobeerd en die waren goed; wat me opviel is dat diverse lampjes in de tellerunit door diverse zekeringen zijn afgezekerd, dus een enkele zekering kon het dan niet zijn.

Heeft één van jullie een idee?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Tellerunit-meters/lampjes 86c doet het opeens niet meer allemaal
« Reactie #1 Gepost op: vr, 14 nov 2014, 12:06:22 »
Kapotte spanningsregelaar achter op je tellerbak? Of anders mogelijk een massaprobleem... Maar ik gok het eerste.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Polyphemus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Patrick
Re: Tellerunit-meters/lampjes 86c doet het opeens niet meer allemaal
« Reactie #2 Gepost op: vr, 14 nov 2014, 12:13:24 »
Kapotte spanningsregelaar achter op je tellerbak? Of anders mogelijk een massaprobleem... Maar ik gok het eerste.

Da's een snelle reactie, dank je wel :)

Is de spanningsregelaar zelf te vervangen? Is het zo'n driepootje?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Tellerunit-meters/lampjes 86c doet het opeens niet meer allemaal
« Reactie #3 Gepost op: vr, 14 nov 2014, 12:28:04 »
Is zeker zelf te vervangen. Wat het precies is moet je zelf even kijken, ik weet het niet bij de 2(F)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Polyphemus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Patrick
Re: Tellerunit-meters/lampjes 86c doet het opeens niet meer allemaal
« Reactie #4 Gepost op: vr, 14 nov 2014, 12:30:47 »
Is zeker zelf te vervangen. Wat het precies is moet je zelf even kijken, ik weet het niet bij de 2(F)

Dank je wel! Ik ga aan het klussen  -klus-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Tellerunit-meters/lampjes 86c doet het opeens niet meer allemaal
« Reactie #5 Gepost op: vr, 14 nov 2014, 14:49:05 »
Het is niet de spanningsregelaar, die heeft niks met de lampjes voor richtingaanwijzer + handrem te maken.
Lampje voor grootlicht wordt via een andere weg gevoed, net als de klok.
Haal de stekker achterop het instrumentenpaneel eens los en dan weer vast (misschien slecht contact).

Offline Polyphemus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Patrick
Re: Tellerunit-meters/lampjes 86c doet het opeens niet meer allemaal
« Reactie #6 Gepost op: vr, 14 nov 2014, 15:06:05 »
Het is niet de spanningsregelaar, die heeft niks met de lampjes voor richtingaanwijzer + handrem te maken.
Lampje voor grootlicht wordt via een andere weg gevoed, net als de klok.
Haal de stekker achterop het instrumentenpaneel eens los en dan weer vast (misschien slecht contact).


Dank voor de volgende tip!

Ik heb inmiddels het schema gevonden:



Maar als 'j' in de afbeelding de spanningsregelaar is, dan zit deze toch ook met de lampjes van de richtingaanwijzer en handrem verbonden, net als met de brandstofmeter en de koelwatertemperatuurmeter? Het is overigens een '90-er NZ.

Ik ga dan de stekker ook bekijken, ik hoop dat het sleutelweer wordt dit weekend  :)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Tellerunit-meters/lampjes 86c doet het opeens niet meer allemaal
« Reactie #7 Gepost op: vr, 14 nov 2014, 15:11:00 »
Citaat
Maar als 'j' in de afbeelding de spanningsregelaar is, dan zit deze toch ook met de lampjes van de richtingaanwijzer en handrem verbonden, net als met de brandstofmeter en de koelwatertemperatuurmeter?

Wel verbonden, maar aan de 12V-kant van j (aansluiting rechtsboven)  ;)
De 10V (= uitgang van de spanningregelaar, aansluiting linksboven) voedt o.a. de temperatuur- en tankmeter.

Maar aangezien er ook dingen aan de 12V-kant van de spanningsregelaar niet meer werken gaat het ergens vóór de spanningsregelaar al mis.

« Laatst bewerkt op: vr, 14 nov 2014, 15:13:13 door Dennis »

Offline Polyphemus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Patrick
Re: Tellerunit-meters/lampjes 86c doet het opeens niet meer allemaal
« Reactie #8 Gepost op: vr, 14 nov 2014, 15:14:16 »
Wel verbonden, maar aan de 12V-kant van j (aansluiting rechtsboven)  ;)
De 10V (= uitgang van de spanningregelaar, aansluiting linksboven) voedt o.a. de temperatuur- en tankmeter.

Maar aangezien er ook dingen aan de 12V-kant van de spanningsregelaar niet meer werken gaat het ergens vóór de spanningsregelaar al mis.



Dan snap ik het nu beter, bedankt!  -ja-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Tellerunit-meters/lampjes 86c doet het opeens niet meer allemaal
« Reactie #9 Gepost op: vr, 14 nov 2014, 15:24:20 »
Scherp, Dennis, je hebt inderdaad gelijk. Iets in mijn herinnering roept nu dat dit ook wel eens kon gebeuren bij een defecte lichtschakelaar? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Dominique Jacobs

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Naam Achternaam
Re: Tellerunit-meters/lampjes 86c doet het opeens niet meer allemaal
« Reactie #10 Gepost op: vr, 26 jan 2024, 00:10:54 »
Hallo, dit topic is reeds zeer lang geleden aangemaakt maar ik heb een ervaring die wellicht iemand verder kan helpen. Ik had een avondje de teller lichtjes vervangen en op enig moment ook geen werkend brandstofmetertje en temperatuurmetertje meer. Handrem lichtje doet het ook niet op het moment maar weet niet waar dat aan ligt en of dat tegelijkertijd is uitgevallen. Hoe dan ook heb ik simpelweg wat met een vinger zachtjes druk en beweging gezet op dat, neem ik aan spanningsregelaartje (links onder op de achterkant van de tellerbak, in het hoekje op een metalen plaatje, een klein zwart blokje met 3 pennetjes) en ik zag de naald van de brandstofmeter gelijk bewegen. Temp meter doet het ook weer. Dit is mijn ervaring en weet niet hoelang dit werkt maar voor nu heeft het een hoop werk gescheelt.