Auteur Topic: wiellagers  (gelezen 2094 keer)

Offline christophe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 362
wiellagers
« Gepost op: wo, 22 jan 2003, 17:08:21 »
hoe kan ik het beste zien of de wiellagers nog in orde zijn

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
wiellagers
« Reactie #1 Gepost op: wo, 22 jan 2003, 18:15:56 »
dat zie je niet! dat hoor je en je kunt het voelen .hoor je niets , is het ok een lager dat uitgelopen is maakt een ronkend geluid dat hoger wordt naarmate je harder rijd.
voelen doe je dat ook , neem het wiel aan de bovenkant stevig vast en schud krachtig naar binnen en naar buiten , als er speling op zit , dan voel je dat en hoor je een getik , telkens de band naar binnen of naar buiten gaat
ps; de handrem niet optrekken  ;)

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
wiellagers
« Reactie #2 Gepost op: wo, 22 jan 2003, 19:41:36 »
Let wel op dat er altijd een klein beetje speling op een lager hoort te zitten .
Is wel erg minimaal .

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
wiellagers
« Reactie #3 Gepost op: wo, 22 jan 2003, 21:01:36 »
vooral bij de achterlagers moet je goed oppassen.
is bij mij ook al 1 van kapot gegaan heeft de vorige eigenaar niet echt goed gedaan.
ze hebben de moer aan gedraaid tot het uiterste gevolg dacht men dat de splitpen er niet meer in zou passen,hebben ze de moer weer teveel terug gedraaid splitpen gemonteerd.
het gevolg van een aantal kilometers(jaren)krijg je teveel speling in de lager.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
wiellagers
« Reactie #4 Gepost op: wo, 22 jan 2003, 22:12:01 »
"speling " afstellen wiellager achter:als je de moer er op draaid , moet je nog net ( en  niet meer ) het rondsel achter de moer een ietsie kunnen bewegen , dan staat de moer niet te vast. het rondsel mag ook niet te vrij kunnen bewegen.

Offline Arjan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 153
wiellagers
« Reactie #5 Gepost op: wo, 22 jan 2003, 23:09:48 »
rondsel is belgisch voor ring. Ze noemen het bij onze zuiderburen ook wel een rondel toch??

Arjan



Polo 1f als resto projekt
Polo 6n 1.6 als dagelijks transport
Kawasaki zxr400 als laagvlieger

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
wiellagers
« Reactie #6 Gepost op: wo, 22 jan 2003, 23:11:10 »
dat was bij mij wel het geval.
gevolg lager kapot.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Ken

  • polo86c.be
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
    • http://www.polo86c.be
wiellagers
« Reactie #7 Gepost op: do, 23 jan 2003, 10:08:32 »
rondsel is belgisch voor ring. Ze noemen het bij onze zuiderburen ook wel een rondel toch??

Arjan

Ja, een rondel kenne we ook wel :)

Offline christophe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 362
wiellagers
« Reactie #8 Gepost op: vr, 24 jan 2003, 18:31:01 »
wat is het goedkoopste een nieuwe lager steken of een veerpoot van de sloop halen en deze monteren

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
wiellagers
« Reactie #9 Gepost op: vr, 24 jan 2003, 19:05:50 »
wat is het goedkoopste een nieuwe lager steken of een veerpoot van de sloop halen en deze monteren

Veerpoot van de sloop halen is niet verstandig,kan ook best een slecht lager inzitten,kom je niet eerder achter dan wanner ie weer gemonteerd is.
Let wel;dit is mijn advies,beroepsmatig zou ik dit NIET mogen zeggen :P
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline christophe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 362
wiellagers
« Reactie #10 Gepost op: vr, 24 jan 2003, 19:19:11 »
heb je om de lager te vervangen speciaal vervangen nodig??

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
wiellagers
« Reactie #11 Gepost op: za, 25 jan 2003, 12:24:19 »
heb je om de lager te vervangen speciaal vervangen nodig??

??  ??
Gokje: 't woordje vervangen (de 2de) moeten we vervangen door gereedschap?
Ik heb tot nu toe alleen nog maar lagers vooraan vervangen en daarbij is wel handig om een soort punttang te hebben waarmee die opsluitringen (of hoe die dingen ook motten heten) kan los- en vasthalen.



Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
wiellagers
« Reactie #12 Gepost op: za, 25 jan 2003, 13:50:28 »
wat heet je speciaal gereedschap ; een dop van 24mm met ratel , een bekkentang of combinatietang om de splitpen los te doen wat vodden ( lompen ) om het oude vet keurig weg te doen dan ook nieuw lagervet, ook een goede ontvetter voor de trommels en remschoenen , en natuurlijk een krik en een kriksteun als veiligheid en wat zin om het te doen natuurlijk :D
o ja , als de trommel er toch af is , de remmen ook na zien en de slijtstof verwijderen en ontvetten en eventueel wat opschuren

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
wiellagers
« Reactie #13 Gepost op: za, 25 jan 2003, 18:48:00 »
Ik heb ook een probleem. Als ik met de polo ong. 120km/u rijd, en laat dan vervolgens het gas los, begint er achter iets ontzettend de kraken en te schuren. Af en toe heeft hij het ook al heb ik een constante snelheid. Het is een zwaar irritant geluid. Ik heb het testje al gedaan wat Rene vertelde, dus de lager naar binnen en buiten schudden (zonder handrem). Maar er zat geen speling in. Zou het evengoed de lager kunnen zijn? Ik weet het vervangen van de lagers kan geen kwaad, maar het is evengoed klote al heb ik alles vervangen en het probleem is nog niet opgelost. Heeft iemand dit probleem ook gehad?
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
wiellagers
« Reactie #14 Gepost op: za, 25 jan 2003, 23:44:01 »
dan denk ik niet dat jou probleem in de lagers te zoeken is, ik heb eerder de indruk dat je uitlaat ergens tegen komt omdat bij het lossen van het gaspedaal de motor naar voor kanteld en de uitlaat iets omhoog kan komen , als je dan te weinig speling hebt tussen de bodemplaat of achteras en de uitlaat, zou die wel eens kunnen raken ( is de uitlaat zelf ok??)