Auteur Topic: contactpuntjes schoonmaken  (gelezen 1456 keer)

Offline zomerpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Beginnend sleutelaar
contactpuntjes schoonmaken
« Gepost op: ma, 23 okt 2006, 15:52:47 »
Mijn motor (HK) start bij koude start erg slecht. Ik kreeg de tip om de contactpuntjes schoon te maken. Waar kan ik die vinden?
Polo 1.3 cl HB '89 Motor NZ -40 kw, 55 pk, @Zwolle

Offline zomerpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Beginnend sleutelaar
contactpuntjes schoonmaken
« Reactie #1 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 15:56:31 »
oja, bij een koude start, na het intrappen van het gaspendaal en weer loslaten, staat mijn chokekleb op half, open dus, je kan helemaal naar binnen kijken als ik de luchtfilter eraf heb gehaald. Is dit de reden dat hij slecht start en wat kan ik eraan doen?
Polo 1.3 cl HB '89 Motor NZ -40 kw, 55 pk, @Zwolle

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
contactpuntjes schoonmaken
« Reactie #2 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 15:56:54 »
in je verdelerkap..

waar de kabels uit komen en naar de bougies gaan

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
contactpuntjes schoonmaken
« Reactie #3 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 16:38:12 »
't lijkt me geen goede tip uit te leggen waar de contactpuntjes zitten, als de vraagsteller zelf geen idee heeft wat het zijn, en waar ze zitten :)

Maar inderdaad: Trek de verdeler kap eraf, kijk in het ontstekingshuis, en daar zitten de puntjes.

Zie voorbeeld: (let op: dit is geen polo :) )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline zomerpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Beginnend sleutelaar
contactpuntjes schoonmaken
« Reactie #4 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 17:03:41 »
En wat wordt er onder 'schoonmaken verstaan'? En moet de lagerdeksel er ook af? En kan het zijn dat ze niet goed zijn afgesteld? Of als ze vies zijn, is dat de reden van het slecht starten (alleen bij koude motor)?

Sorry, maar ben sinds 2 weken trotse eigenaar van mijn polo, en sinds vandaag de vraagbaak binnen. Alleen nog nooit aan auto's mogen klussen. Vandaar misschien de dom ogende vragen....
Polo 1.3 cl HB '89 Motor NZ -40 kw, 55 pk, @Zwolle

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.416
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
contactpuntjes schoonmaken
« Reactie #5 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 17:20:24 »
Vragen zijn nooit dom (nou ja, bijna nooit er zijn wel wat voorbeelden op dit forum :D), maar contactpuntjes zijn nogal gevoelig voor een juiste afstelling. Dus als je dat nog nooit gedaan hebt is het niet bepaald een aanrader om met dat onderwerp te beginnen met klussen. Maar goed, je moet het een keer leren natuurlijk! ;)



Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
contactpuntjes schoonmaken
« Reactie #6 Gepost op: ma, 23 okt 2006, 20:31:13 »
Puntjes zitten idd onder het lagerdekseltje.
Ik zou ze als ik jou was gewoon vervangen, zeker met het aankomende vochtige jaargetijde.

Chokeklep zou op zich niet helemaal dicht hoeven te staan, dit is als het goed is afhankelijk van de buitentemperatuur.
Je zou natuurlijk kunnen proberen om met de hand de klep dicht te houden, en dan iemand anders laten starten, misschien start hij dan wel goed.
In de vraagbaak staat e.e.a. wel beschreven.

Offline zomerpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Beginnend sleutelaar
contactpuntjes schoonmaken
« Reactie #7 Gepost op: di, 24 okt 2006, 23:21:11 »
oke, ga ik morgen proberen. Want vanmorgen duurde het mij 10 keer starten voordat hij aan ging. Eenmaal aan draaid hij stationair als een zonnetje. Natuurlijk had ik wel 2 keer pendaal ingetrapt en daarna los, maar dat werkte ook niet. Daarna pendaal helemaal intrappen en net zo lang contact maken tot dat hij het deed. Maar dit moet wel anders....
Polo 1.3 cl HB '89 Motor NZ -40 kw, 55 pk, @Zwolle