Auteur Topic: Project [ DB-19-RP ] Derby mk1 LS 1979  (gelezen 35063 keer)

Offline JPS

  • Non-Register lid
  • Berichten: 327
Project [ DB-19-RP ] Derby mk1 LS 1979
« Gepost op: vr, 10 jul 2015, 21:04:46 »
hierbij mijn project! de derby LS. gekocht met een motorblok die op was, maar het motorblok komt later aan de beurt.
zit wel wat roest aan en hier ben ik eerst mee begonnen. het viel mij nog mee hoeveel roest er aanwezig was, ik had wel erger gezien bij polo/derby's mk1. dus ben al lang blij.

ik ga hoogstwaarschijnlijk niet veel tijd besteden in de lak, ga de plekken die ik las goed in de primer zetten, en daarna wat rode lak uit knikkerbus er over heen spuiten.

de auto is verlaagd, weet niet of het een 60/40 setje is of een 80/60. maar het is van TA technix. maar hier heb ik geen goede ervaringen mee want zoiets had ik ook onder mijn blauwe polo 2. en vond het maar een stuitersetje

dus daarom heb ik het plan om de auto op orginele g40 veren te zetten. want die heb ik nog liggen.

en ja dan nu de motor...
ik kan er natuurlijk een normale derby motor bij zoeken, maar dat gaat mij wat te langzaam ben ik bang.

ook heb ik heb een nz motor liggen, en dan die er in met wat aanpassingen om wat dichter bij 75pk te komen.

maar iets in me zegt PY, maar dan zeer zeker niet met g-lader. want wil niet mijn front vernielen. dan maar een andere manier (turbo-tje) die niet al te veel bar levert.

ga eerst toch nog bezig met het casco en ophanging dus kan nog veel nachtjes slapen over de keuze van het blok, en mischien komt er iets op mijn pad!

hierbij laat ik het eerst, en zal zo nu en dan wel eens wat update's plaatsen



« Laatst bewerkt op: di, 20 okt 2015, 15:01:27 door Jaap »

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #1 Gepost op: vr, 10 jul 2015, 23:23:01 »
Leuke plannen!  -thumbsup-

Snelle ''schlepphebel'' bouwen op motorfiets carburateurtjes of dubbele webers/solexen/mikumi's is misschien ook wel een leuke optie.
Goed mogelijk om er een nette 90 a 100pk uit te halen -naughty-

Offline JPS

  • Non-Register lid
  • Berichten: 327
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #2 Gepost op: za, 11 jul 2015, 19:45:43 »
ja dat kan ook nog, maar ben een liefhebber van geblazen motortjes :)
vandaag de verlaging er onderweg gehaald, nu nog even wat nieuwe lagers in de voorpoten persen dan kan het spul er weer onder.
wil er een lekker rijdende auto van maken, dus vandaar dat de verlaging er onder uit gaat. (en heeft de "sleeper" uitstraling, mocht er een PY in komen -naughty-)

Offline Sancho

  • L86C-0206
  • Non-Register lid
  • Berichten: 586
  • Geslacht: Man
  • Robert de Vries
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #3 Gepost op: zo, 12 jul 2015, 04:03:13 »
Succes  -thumbsup-
Eindhovuh de gekste

Offline JPS

  • Non-Register lid
  • Berichten: 327
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #4 Gepost op: ma, 13 jul 2015, 14:12:03 »
de eerste veerpoot zit er al weer in, met de g40 veren er in.
ik heb de orginele veerpoot wel vervangen door die van mijn polo2. die zag er wat dikker uit.
ook gelijk even netjes zwart geverfd, nu nog een klein stukje lassen in de wielkast, en daarna alles behandelen. kan het spatbordscherm er weer op.

nu wist ik dat de remklauw hier niet op past, dus er komen polo2 remmen op.
maar ik zag dat er een beetje verschil in de draagarmen zaten, het paste wel maar toen ik de stabistang er in stak ging het wel zwaar. is dit erg?



Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #5 Gepost op: ma, 13 jul 2015, 14:29:37 »
Fusseekogels wel de zelfde diameter?
Dat kwam ik namelijk tegen toen ik 2f veerpoten op de derby schroefde, heb er toen ook 2f draagarmen onder gezet.

Offline JPS

  • Non-Register lid
  • Berichten: 327
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #6 Gepost op: ma, 13 jul 2015, 15:49:54 »
nee het asje wat in de poot komt is bij de derby voorpoot kleiner, dus kon ze niet verwisselen.

het verschil is dat de draagarm gaten bij de polo2 draagarm een beetje afwijkt (gaten zijn niet symmetrisch)  hart op hart zijn ze wel het zelfde.


Offline JPS

  • Non-Register lid
  • Berichten: 327
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #7 Gepost op: ma, 13 jul 2015, 16:06:14 »
ik ben er al achter, wel vreemd maar het is opgelost,

de linker draagarm van de derby, kwam precies overeen met de rechter van de polo2. en dus ook de rechter van de derby kwam overeen met de linker van de polo2.

zie afbeelding, middelste is polo2 draagarm links, die er links naast ligt is hetzelfde, terwijl deze aan de rechter kant van de derby zat.

maargoed, opgelost dus! -thumbsup-

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #8 Gepost op: ma, 13 jul 2015, 16:57:47 »
Zit verschil tussen een linker en een rechter draagarm dus?  :) Nooit geweten

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #9 Gepost op: ma, 13 jul 2015, 18:00:24 »
Links en rechts horen hetzelfde te zijn, lijkt mij dat er aan één kant wat geupgrade was.
'Oude' type draagarmen (met de dunnere fuseepen t/m 1979 of t/m 1981?) zijn al jaren minder
goed verkrijgbaar (bij de dealer in ieder geval al jaren vervallen).
Was de remmerij aan beide zijden wel hetzelfde dan?

Offline JPS

  • Non-Register lid
  • Berichten: 327
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #10 Gepost op: ma, 13 jul 2015, 18:19:29 »
ja er zaten "oud type draagarmen" onder, beide met smalle fuseepen.  remmerij was hetzelfde.
de draagarmen van de polo2 heb ik vanmiddag in de hammerite gezet, maar zal zo even kijken of die het zelfde zijn.



Offline JPS

  • Non-Register lid
  • Berichten: 327
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #11 Gepost op: ma, 13 jul 2015, 18:56:30 »
Sjon : je hebt wel gelijk ze zijn het zelfde, het verschil zat hem in de rubberen bussen die versleten waren.
dan maar gelijk kunstof er in persen -klus-

Offline JPS

  • Non-Register lid
  • Berichten: 327
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #12 Gepost op: di, 14 jul 2015, 21:08:38 »
vraagje, stuurhuis is stuk. zijn stuurhuizen van alle type 86c verwisselbaar?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #13 Gepost op: di, 14 jul 2015, 21:13:40 »
Ja, alleen kritisch op stuurstangen bij stuurhuis (2F stuurstangen passen niet op 1/1F stuurhuis en omgekeerd...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project: (DB-19-RP) Derby mk1 LS 1979
« Reactie #14 Gepost op: di, 14 jul 2015, 23:04:46 »
Beetje zelfde verhaal als fuseepen: als je overstapt naar jonger type, mot je alles meenemen.
86c stuurhuis => dan ook de spoorstangen van een 86c.
Kleinigheidje: 86c vanaf modeljaar 1983 (bouwjaar vanaf circa eind 1982),
want 1e jaar Polo 2 was nog oude type stuurhuis.

Stuurstang naar binnen toe richting stuur is dan weer wel uitwisselbaar? -dunno-