Auteur Topic: Polo G40 verbruikt olie via carterontluchting  (gelezen 2448 keer)

Offline LuukVW026

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
Polo G40 verbruikt olie via carterontluchting
« Gepost op: wo, 17 feb 2016, 17:19:35 »
Wellicht hebben jullie wel antwoord op deze vraag.

Mijn auto is van de ene op andere dag olie gaan verbruiken. Olie verbruik is echt niet normaal meer 1ltr op 50km en pluimt uit de uitlaat, daarom staat de auto nu ook stil. In eerste instantie ga je er dan vanuit dat er waarschijnlijk een keerring van de G-lader eruit ligt, maar dat was niet het geval. Toen ik de G-lader had gedemonteerd viel het me wel op dat er veel olie in het intercooler systeem zat. De intercooler incl. slangen heb ik verwijderd en schoongemaakt. Nadat ik dat gedaan had alles opnieuw ingebouwd, olie peil gecontroleerd en bijgevuld. Auto stationair laten draaien en stuk van ongeveer 10km gereden. Roken uit de uitlaat viel in eerste instantie mee, dit werd erger tijdens de rit :( . Terug bij de garage auto even af laten koelen en opnieuw olie gepeild, er was dus weer een kwart van de peilstok af! Weer een willekeurige slang van losgemaakt en daar lag ook olie in.

Ten slotte carterontluchting los gemaakt van het systeem. Auto gestart het viel mij op dat ie erg veel dampt uit de ontluchting, zodra je iets toeren maakt dan begint ie olie mee spuiten. Dit lijkt mij niet goed!

Hoort hier toevallig een carterventilatie klep tussen te zitten? Met het onderdeelnummer 030115327F ?

Polo 2 G40
Bouwjaar: 1992
Motorcode: PY
Compressie van alle cilinders 8 a 9 bar.
Koppakking is reeds vervangen 2000km terug

Iemand die mij hiermee kan helpen?  -thanks-



« Laatst bewerkt op: wo, 17 feb 2016, 18:54:18 door LuukVW026 »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.535
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Polo G40 verbruikt olie via carterontluchting
« Reactie #1 Gepost op: wo, 17 feb 2016, 18:05:17 »
Carterdruk?
Hoe is de koppakking vervangen? Is de kop gevlakt? Kwaliteitspakking gebruikt? Nieuwe kopbouten? Later kopbouten nog nagetrokken?
Kan ook een kwestie van versleten zuigerveren zijn.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline LuukVW026

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
Re: Polo G40 verbruikt olie via carterontluchting
« Reactie #2 Gepost op: wo, 17 feb 2016, 18:13:53 »
Carterdruk?
Hoe is de koppakking vervangen? Is de kop gevlakt? Kwaliteitspakking gebruikt? Nieuwe kopbouten? Later kopbouten nog nagetrokken?
Kan ook een kwestie van versleten zuigerveren zijn.

Koppakking vervangen (Payen), kopbouten vervangen (Payen).
Kopbouten volgens schema nagetrokken. Kop is nagekeken bij een specialist.

Zuigerveren heb ik ook aan gedacht maar dan heeft hij andere waardes bij een compressie test.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Polo G40 verbruikt olie via carterontluchting
« Reactie #3 Gepost op: wo, 17 feb 2016, 21:38:45 »
Onderblok niet nagekeken of gespoelt? ivm dichte kanalen
Keeringen in de G-lader? Is immers olie gekoeld.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Polo G40 verbruikt olie via carterontluchting
« Reactie #4 Gepost op: wo, 17 feb 2016, 21:46:22 »
Nou, die compressiewaarden zijn niet erg hoog. Goed is 8-12 bar. Slijtagegrens is 6 bar.
Aan de andere kant, die slijtage gaat langzaam, en niet van de ene op de andere dag.

Waarschijnlijk zit de carterontluchtingszeef verstopt. Die zit in het halve bolletje achterop het blok.
Dit is schoon te maken, maar ook te vervangen.
Heb het zelf ook al eens gehad. Carterdruk was zo hoog dat de peilstok er uit gedruk werd. Na vervanging van het halve bolletje en de klep geen problemen meer.

Zie ook: http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=10280.0

Offline LuukVW026

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
Re: Polo G40 verbruikt olie via carterontluchting
« Reactie #5 Gepost op: zo, 21 feb 2016, 21:47:51 »
Nou, die compressiewaarden zijn niet erg hoog. Goed is 8-12 bar. Slijtagegrens is 6 bar.
Aan de andere kant, die slijtage gaat langzaam, en niet van de ene op de andere dag.

Waarschijnlijk zit de carterontluchtingszeef verstopt. Die zit in het halve bolletje achterop het blok.
Dit is schoon te maken, maar ook te vervangen.
Heb het zelf ook al eens gehad. Carterdruk was zo hoog dat de peilstok er uit gedruk werd. Na vervanging van het halve bolletje en de klep geen problemen meer.

Zie ook: http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=10280.0

Peilstok komt er niet uit en ik heb geen bolletje achterop het blok. Je hebt twee varianten hierin: Eentje met een carterontluchting klep en bij de andere zit er alleen een t-stuk op waar de slang op komt. Bij de laatste zit er geen zeef in! Die heb ik overigens.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Polo G40 verbruikt olie via carterontluchting
« Reactie #6 Gepost op: zo, 21 feb 2016, 23:19:44 »
Ik heb het over het halve bolletje (nr. 15) die in het blok geperst zit. Die heeft jouw blok ook, kijk maar eens goed.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Polo G40 verbruikt olie via carterontluchting
« Reactie #7 Gepost op: di, 23 feb 2016, 19:03:52 »
compressie gemeten met gasklep vol open neem ik aan?
En draai anders met draaiende motor je oliedop eens los en laat hem er los op liggen. En geef dan ook een wat gas. Als hij carterdruk opbouwt blijft die oliedop niet liggen als je wat toeren maakt. En bij een gezonde motor probeert hij juist de oliedop vast te zuigen. Tenminste dat is bij alle normale autos zo, dus ook bij een g40 lijkt mij.

En bij die kop heeft die specialist daar ook echt wat aan gedaan? Als je koppakking lek was zou ik altijd gaan vlakken. Ik heb wel eens van mensen gehoor die het niet deden, eigenlijk altijd ellende na de tijd.

En voor zover ik weet mag je een polo kop niet nog eens natrekken na verloop van tijd. Je moet namelijk in het laatste stadium van vastzetten de bout een bepaald aantal graden aandraaien. Als je dat later nog eens doet dan gaat dat fout.