Auteur Topic: Zekeringen  (gelezen 11207 keer)

Offline Renzepro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
  • Polo 1.05 1985 Steilheck
Zekeringen
« Gepost op: vr, 07 jun 2019, 12:28:30 »
Hallo!

Ik heb een irritante zoemer van de oliedruk meter. Nu is het olieniveau op peil, ik heb de sensor vervangen, maar hij blijft zoemen.
Nu denk ik dat het in de zekeringen ligt, maar helaas heb ik geen zekeringdeksel bij mijn Polo, dus ik weet niet welke het moet zijn.
Daarnaast heb ik geen overige zekeringen...

Kan iemand mij een afbeelding geven van de zekeringen en waar ze voor dienen?
Weet iemand waar ik de zekeringen kan kopen? Ik heb een grote doos bij Grandado besteld maar dat duurt zo te zien nog 4 weken....

Groetjes!

Renze
Loud pipes may save lives, but silent pipes make the ride so much relaxed.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Zekeringen
« Reactie #1 Gepost op: vr, 07 jun 2019, 12:56:52 »
Dag Renze,

Een zekeringenoverzicht vind je in een onderhoudsmanual, zoals de Haynes of een Olyslager. Ik zit op mijn werk, ik heb op dit moment geen overzicht voor je.
Het staat volgens mij wel in het leden-gedeelte, maar daar heb je geen toegang toe. Met het recente onderhoud op het forum (of het gebrek daaraan) twijfel ik of ik je dwingend moet adviseren lid te worden, ik weet niet zeker of het allemaal nog werkt en hoe snel je aanmelding omgezet wordt...

Maar voor nu een aantal dingen:
1) oliedruk =/= oliepeil. Dat je olie "op niveau" is zegt nog niets over de oliedruk.
2) oliedrukmeting is niet via zekering geschakeld. Je gaat daar dus geen oplossing voor je probleem vinden.
3) bij mijn weten hebben de Polo's 2 oliedruksensors, 1 voor druk bij lage toeren/stationair, en 1 voor 2000 toeren. Gebruik de zoekfunctie!
   3a) welke heb je vervangen en weet je zeker dat het de juiste sensor is?
   3b) wanneer zoemt je klokkenwinkel dat de oliedruk niet goed is?
   3c) de sensoren worden massa-geschakeld. Als de bedrading onderweg ergens massa maakt (bv opengeschuurd en vervolgens tegen brandschot, blok, kleppendeksel of schutbord) gaat je zoemer af. Een melding betekent dus niet per se ook een drukprobleem.
4) Advies  om bij een lokale garage een oliedrukmeting te (laten) doen (stationair én op toeren), om zeker te weten dat je je blokje niet in de poeier draait. De melding is er tenslotte om je te waarschuwen.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Renzepro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
  • Polo 1.05 1985 Steilheck
Re: Zekeringen
« Reactie #2 Gepost op: vr, 07 jun 2019, 13:20:01 »
Dag Renze,

Een zekeringenoverzicht vind je in een onderhoudsmanual, zoals de Haynes of een Olyslager. Ik zit op mijn werk, ik heb op dit moment geen overzicht voor je.
Het staat volgens mij wel in het leden-gedeelte, maar daar heb je geen toegang toe. Met het recente onderhoud op het forum (of het gebrek daaraan) twijfel ik of ik je dwingend moet adviseren lid te worden, ik weet niet zeker of het allemaal nog werkt en hoe snel je aanmelding omgezet wordt...

Maar voor nu een aantal dingen:
1) oliedruk =/= oliepeil. Dat je olie "op niveau" is zegt nog niets over de oliedruk.
2) oliedrukmeting is niet via zekering geschakeld. Je gaat daar dus geen oplossing voor je probleem vinden.
3) bij mijn weten hebben de Polo's 2 oliedruksensors, 1 voor druk bij lage toeren/stationair, en 1 voor 2000 toeren. Gebruik de zoekfunctie!
   3a) welke heb je vervangen en weet je zeker dat het de juiste sensor is?
   3b) wanneer zoemt je klokkenwinkel dat de oliedruk niet goed is?
   3c) de sensoren worden massa-geschakeld. Als de bedrading onderweg ergens massa maakt (bv opengeschuurd en vervolgens tegen brandschot, blok, kleppendeksel of schutbord) gaat je zoemer af. Een melding betekent dus niet per se ook een drukprobleem.
4) Advies  om bij een lokale garage een oliedrukmeting te (laten) doen (stationair én op toeren), om zeker te weten dat je je blokje niet in de poeier draait. De melding is er tenslotte om je te waarschuwen.

Hoi Gerrit,

Bedankt voor je antwoord.

1) Helemaal met je eens.
2) Na even googlen heb ik een onderhoudshandboek gevonden en hierin staat inderdaad geen zekering voor de oliedruk sensor. Bum.

3) Dat zal ik eens nazoeken.
3a) Ik heb wel de oliedruk sensor bovenop het blok, rechts als je voor de auto staat, vervangen.
Ik heb getest of dit kanaal verstopt was door de bobine los te koppelen, sensor te verwijderen en de auto 10 seconden rond te laten gaan. Olie kwam er keurig uit. Ik weet zeker dat dit een oliedruk sensor is.
3b) Vanaf wanneer de auto gestart is knippert het lampje. Vanaf wanneer je maar beweging in de auto hebt gaat de klokkenwinkel ook zoemen.
3c) Dat zag ik inderdaad aan de enkelzijdige draad. Ik zal dat eens zoeken!

4) Ik zal eens rondbellen. Maar ik verwacht niet dat dit het probleem is. Noem me eigenwijs, maar sinds ik het kleppendeksel heb gelicht, het oliekanaal heb doorgespoeld voor de nokkenassen, klinken de kleppen al een stuk soepeler. Mijn gevoel zegt dat het in de elektrische hoek zit.

Weet jij waar de 2e oliedruk sensor zit?

Groetjes,

Renze
Loud pipes may save lives, but silent pipes make the ride so much relaxed.

Offline Renzepro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
  • Polo 1.05 1985 Steilheck
Re: Zekeringen
« Reactie #3 Gepost op: vr, 07 jun 2019, 13:31:12 »
P.s.: De tellerunit die er in zit is niet degene die in deze polo kwam.
Deze heb ik moeten kopen omdat degene die ik erbij kreeg van een GTI was en kapot was.
Kan het nog daaraan liggen? Dat las ik ook hier:
https://www.g40.nl/smf/index.php?topic=17431.msg461298#msg461298
"Oja, dat oliezoemertje dat de hele tijd afging? Niks met olie van doen. Alle stekkertjes van de oliedruksensors getrokken en mijn theorie klopte: piepje ging door!

Ik herinnerde mij dat ik de tellerbak verwisseld had. Kabelboom/folie zal wel niet op elkaar afgestemd zijn. LEGO dat niet past  :)"
Loud pipes may save lives, but silent pipes make the ride so much relaxed.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Zekeringen
« Reactie #4 Gepost op: vr, 07 jun 2019, 14:05:59 »
Leg eens 1 draad van sensor aan massa.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Renzepro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
  • Polo 1.05 1985 Steilheck
Re: Zekeringen
« Reactie #5 Gepost op: vr, 07 jun 2019, 14:43:27 »
Leg eens 1 draad van sensor aan massa.

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Wat ik wel heb geprobeerd is de kabel van de sensor los, geen resultaat, en aan de massa (blok), ook geen resultaat.

Als ik je goed begrijp, moet dit hetzelfde effect hebben als wat jij bedoelt.
Loud pipes may save lives, but silent pipes make the ride so much relaxed.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Zekeringen
« Reactie #6 Gepost op: vr, 07 jun 2019, 15:00:25 »
Als-ie massa maakt gaat-ie juist piepen.

3a) Ik heb wel de oliedruk sensor bovenop het blok, rechts als je voor de auto staat, vervangen.
Ik heb getest of dit kanaal verstopt was door de bobine los te koppelen, sensor te verwijderen en de auto 10 seconden rond te laten gaan. Olie kwam er keurig uit. Ik weet zeker dat dit een oliedruk sensor is.

Wat ik bedoelde bij 3a is of het de oliedruksensor is die het probleem oplevert (of dat de andere oliedruksensor misschien de oorzaak is), en of je leverancier je de juiste sensor voor die plek heeft verschaft.
Ik geloof best dat jij weet wat een oliedruksensor is, hoor, probeer slechts mee te denken. ;)

P.s.: De tellerunit die er in zit is niet degene die in deze polo kwam.
Ik herinnerde mij dat ik de tellerbak verwisseld had. Kabelboom/folie zal wel niet op elkaar afgestemd zijn. LEGO dat niet past  :)"

Ah, ja dat kan ook nog, dat je stekkerverbinding niet helemaal overheen komt met de pinbezetting van de folie. Óf dat de nieuwe cockpit al een probleem met de zoemer had?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Renzepro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
  • Polo 1.05 1985 Steilheck
Re: Zekeringen
« Reactie #7 Gepost op: vr, 07 jun 2019, 17:30:36 »
Als-ie massa maakt gaat-ie juist piepen.

Wat ik bedoelde bij 3a is of het de oliedruksensor is die het probleem oplevert (of dat de andere oliedruksensor misschien de oorzaak is), en of je leverancier je de juiste sensor voor die plek heeft verschaft.
Ik geloof best dat jij weet wat een oliedruksensor is, hoor, probeer slechts mee te denken. ;)

Ah, ja dat kan ook nog, dat je stekkerverbinding niet helemaal overheen komt met de pinbezetting van de folie. Óf dat de nieuwe cockpit al een probleem met de zoemer had?

Vooropgesteld dat ik je hulp erg waardeer! Uit tekst is de toonzetting soms moeilijk te halen, maar alles was positief bedoelt!
De oliedruk sensor is dezelfde als die eruit kwam, die overigens ook erg nieuw leek. Kan natuurlijk ook zo zijn dat deze beiden verkeerd zijn.

Wat betreft de nieuwe cockpit, ja werkend uit de auto gehaald. Zeg het maar...
Hoe weet ik welke cockpit er origineel in de auto hoorde? Ik rijdt nu met km teller maar zonder overige functies... Dat gezoem komt me de neus uit inmiddels, dus ik heb hem afgekoppeld...

Als ik de sensor stekker massa laat maken piept hij nog steeds. Als hij geen massa heeft piept hij nog steeds...
Loud pipes may save lives, but silent pipes make the ride so much relaxed.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Zekeringen
« Reactie #8 Gepost op: vr, 07 jun 2019, 20:23:35 »
Heb jij al eens geprobeerd de sensors om te wisselen?
Als het goed is zitten er 2 naast elkaar.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Renzepro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
  • Polo 1.05 1985 Steilheck
Re: Zekeringen
« Reactie #9 Gepost op: vr, 07 jun 2019, 20:48:06 »
Heb jij al eens geprobeerd de sensors om te wisselen?
Als het goed is zitten er 2 naast elkaar.

Ik heb dus proberen uit te vogelen waar die zogenaamde 2e sensor zit, maar ik zie hem simpelweg NIET zitten. Heeft mijn polo die wel? Bouwjaar is 1982.
Loud pipes may save lives, but silent pipes make the ride so much relaxed.

Offline Renzepro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
  • Polo 1.05 1985 Steilheck
Re: Zekeringen
« Reactie #10 Gepost op: zo, 09 jun 2019, 14:39:45 »
Nogmaals op zoek geweest naar de 2e oliedruk sensor, maar niet kunnen vinden  -boehoe-

Hier een foto van mijn blokje. Als ik het goed begrijp moet hij vlak naast de ander zitten, maar helaas =(
Ook geen losse draden te vinden of losse stekkers.


Kan iemand een foto posten waar dat ding hoort te zitten?

Alvast bedankt, en heinig an in deze hitte!
Loud pipes may save lives, but silent pipes make the ride so much relaxed.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Zekeringen
« Reactie #11 Gepost op: zo, 09 jun 2019, 17:52:57 »
Sleeptuimelaar heeft slechts 1 oliedruksensor

Offline Renzepro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
  • Polo 1.05 1985 Steilheck
Re: Zekeringen
« Reactie #12 Gepost op: wo, 12 jun 2019, 06:28:23 »
Hartelijk dank, scheelt zoeken =)
Loud pipes may save lives, but silent pipes make the ride so much relaxed.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Zekeringen
« Reactie #13 Gepost op: wo, 12 jun 2019, 07:09:51 »
Zit de originele tellerbak er in?
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Renzepro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
  • Polo 1.05 1985 Steilheck
Re: Zekeringen
« Reactie #14 Gepost op: zo, 30 jun 2019, 10:29:51 »
Zit de originele tellerbak er in?

Ik heb het vermoeden van niet.
Loud pipes may save lives, but silent pipes make the ride so much relaxed.