Auteur Topic: Herkomst van de typebenaming 'Polo'  (gelezen 3588 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Herkomst van de typebenaming 'Polo'
« Gepost op: wo, 18 dec 2019, 12:21:27 »
Waar verwijst de type-aanduiding 'Polo' naar?

Is Polo ontleend aan de paardensport Polo of aan een wind, de Polar wind?

Hier twee videos waarin gesteld wordt dat de naamgeving gebaseerd is op winden, net als Bora (Adriatische kust), Corrado (wind die je voelt bij hard rennen), Golf (n-z straalstroom), Jetta (o-w straalstroom), Passat (in subtropische gebieden), Santana (hete woestijnwind bij golf van Californië), Scirocco (Sahara) en Vento (gewoon wind).

Ever Wonder Why VW Names Are SO Weird?.

How BIG is Volkswagen? (They own Lamborghini, Bentley, Bugatti, Porsche..) (vanaf 14:00).

Wie het weet mag het zeggen.

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Herkomst van de typebenaming 'Polo'
« Reactie #1 Gepost op: vr, 20 dec 2019, 11:08:33 »
Ik dacht ook aan de polo sport , omdat golf ook een sport is , maar nu ik die namen van die winden zie denk ik dat dat de herkomst zal zijn.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Herkomst van de typebenaming 'Polo'
« Reactie #2 Gepost op: ma, 23 dec 2019, 15:15:39 »
Kan alleen de naam Derby niet relateren aan een wind  -dunno-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Herkomst van de typebenaming 'Polo'
« Reactie #3 Gepost op: ma, 23 dec 2019, 15:53:46 »
Ik vind Polo en poolwind wel vergezocht...
Het gollfballetje op de pook van de Golf 1 doet ook anders denken? Volgens mij zijn de winden pas later gekomen bij VW.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Herkomst van de typebenaming 'Polo'
« Reactie #4 Gepost op: di, 24 dec 2019, 12:06:43 »
De 'winden' waren er wel degelijk eerder: de Golf, Passat en Scirocco.
Alleen de Golf associeerde 't publiek niet zo zeer met een windsoort, maar meer met de balsport.
VW kon zich daar wel in vinden en vernoemde de Polo naar een balsport, gevolgd door de Derby.

Voordat de Polo in de VW-familie werd opgenomen had ie ook een andere bloedlijn: NSU K50 => Audi 50 => VW Polo.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Herkomst van de typebenaming 'Polo'
« Reactie #5 Gepost op: di, 24 dec 2019, 14:14:15 »
Uhm... de Golf werd ontwikkeld vóór er een Passat en/of Scirocco was, toch?
Anders gezegd: VW verloor bijna het leven omdat ze te lang waren blijven hangen in het RWD-aircooled-RE-concept (aandrijving én motor bij de achteras).
Door het kopen van het nagenoeg failliete Audi (met het inmiddels opgekochte NSU in de gelederen), kochten ze ook de ontwikkeling van de K-50/K-80 (front drive-front watercooled engine). Door die engineering konden ze de Golf 1 met een ultra-korte ontwikkeltijd op de markt brengen, nagenoeg gelijk met de Audi 50 en de Passat/Audi 80. Door het succes van met name de Golf kon de omzet weer opgepakt worden, toen die van de Kever danig was ingezakt.

Ik ken de Scirocco’s alleen als voorwielaandrijvers, ergo van ná de Golf, of mis ik iets?

Kan overigens dan nog best dat Golf van de Golf-stroom is afgeleid, hoor. Op mij komt het vergezocht over, maar dat kan met mijn eigen beeldvorming te maken hebben...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Herkomst van de typebenaming 'Polo'
« Reactie #6 Gepost op: di, 24 dec 2019, 15:33:16 »
Ontwikkeling weet ik niet, maar de introductie van de Passat was in 1973 (Audi 80 in 1972).
Introductie Golf en Scirocco beide in 1974. De definitieve namen werden vlak voor introductie gekozen/vastgelegd,
dus de ontwikkelfase doet er niet toe.
Namen zijn allen afkomstig van windsoorten en allen vóór de introductie van de Polo in 1975.

Och, weet je wat: dit is allemaal al eens uitgezocht en terug te vinden in de grotten van dit forum/deze website:
https://www.polo86c.nl/info/type86.shtml
Citaat
De naam van de Polo is niet moeilijk uitgelegt. Ze grijpt duidelijk terug naar het balspel Polo, met stok en paarden. De achtergrond is echter wat ingewikkelder. Alle modellen van Volkswagen hadden (en hebben?) een naam afkomstig van een type Wind. Zoals de Scirocco, Passat, Corrado, Vento en de Golf. De Golf is wellicht niet zo duidelijk, maar de eigenlijke naam voor de Golf 'Blizzard' is duidelijk genoeg. De associatie met de Golf wind werd door het publiek echter niet gemaakt, maar werd de sport golf als 'voorbeeld' gezien. Omdat de auto en de naam nogal goed ontvangen werden, werd er voor de Polo gekozen voor de andere elite balsport met een bal en stok: Polo. Waar de naam Derby vandaan komt, is hier niet bekend, maar waarschijnlijk heeft ook deze naam van alles te maken met de sport term derby (decadente paardenrace - Thanx Gert)