Auteur Topic: mijn polo fox 1.3 uit 1990 stopt soms spontaan, maar start daarna weer gelijk  (gelezen 2551 keer)

Offline motoxnl

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5
  • Naam Achternaam
Beste forum lezers,
ik wilde jullie expertise vragen, nu ben ik wel zelf revisie monteur en heb veel uitgezocht maar kom er niet uit.


Het betreft de eerste polo fox met NZ U9 motor. 
Autootje loopt prima alles is top.

wel bijzonder is dat volgens mij het probleem ontstond na vervangen brandstof filter en pomp of uitlaat, ik ben de draad kwijt en ridj er nu al een paar jaar zo mee, maar wil het wel oplossen toch
 ik heb ook de beide temperatuur sensoren koelvloeistof vervangen door originele onderdelen

soms gebeurt het tijdens rijden, meestal bij de de-acceleren of als ik bij stoplicht wacht. alsof pomp of onsteking stopt

slaat die gelijk af, ff contact uit zetten en opnieuw starten springt die gelijk aan.

als ik 1 van de thermostaat stekker los haal loopt de auto ook een stuk beter, veel feller en gebeurt het afslaan niet meer , echter krijg ik de auto dan niet meer aan starten als ik hem uit zet. Die is volgens mij voor koud start loop

Volgens mij staat de injectie ook te rijk, auto ruikt altijd een beetje naar benzine als die lang stil staat, nee komt niet uit benzine tank of slangen. nergens lekkage , lijkt alsof hij te rijk staat.

Nu kan ik natuurlijk naar de volkswagen garage gaan maar ik betwijfel of de moderne garage in amsterdam daar kennis van heeft.

ik ga de hall sensor vervangen, die heb ik al eens twwedehands vervangen compleet maar misschien is een nieuwe setje beter


IK hoor graag jullie theorieen .

Grtz

Bryan

« Laatst bewerkt op: di, 16 jun 2020, 22:52:16 door motoxnl »

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: mijn polo fox 1.3 uit 1990 stopt soms spontaan, maar start daarna weer gelijk
« Reactie #1 Gepost op: wo, 17 jun 2020, 13:34:08 »
Hallgever lijkt een verdachte inderdaad.

hoor je de brandstof pomp nog wel pompen als de motor afslaat? anders zou je het relais nog eens na kunnen kijken (in de paravaan aan de bestuurderskant)

als je de stekker van de blauwe temp sensor af haalt en de motor loopt ineens beter zou je die ook even op kunnen meten. Er is ergens op dit forum een afbeelding met waardes die je zou moeten krijgen bij bepaalde temperaturen. Maar voorzover ik weet geeft die sensor voornamelijk problemen bij een koude motor.

wat betreft het rijke lopen: Check of de lambda nog werkt. Bij mij is ie nu ook stuk en het ding loopt er inderdaad een stukkie rijker van.

And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: mijn polo fox 1.3 uit 1990 stopt soms spontaan, maar start daarna weer gelijk
« Reactie #2 Gepost op: wo, 17 jun 2020, 17:17:27 »
Een bekend/berucht euvel bij de NZ is valse lucht door kapotte carterventilatieslang => te arm mengsel op bedrijfstemperatuur (bij koude motor zorgt de koudstartregeling voor een rijker mengsel) => afslaan bij stationair.
Tevens een verklaring voor wat benzine-/olielucht.

Offline motoxnl

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5
  • Naam Achternaam
Re: mijn polo fox 1.3 uit 1990 stopt soms spontaan, maar start daarna weer gelijk
« Reactie #3 Gepost op: wo, 17 jun 2020, 22:09:42 »
Een bekend/berucht euvel bij de NZ is valse lucht door kapotte carterventilatieslang => te arm mengsel op bedrijfstemperatuur (bij koude motor zorgt de koudstartregeling voor een rijker mengsel) => afslaan bij stationair.
Tevens een verklaring voor wat benzine-/olielucht.

ik zal eens kijken, dat is de slang links achter bij inlaat stuk toch?

Offline motoxnl

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5
  • Naam Achternaam
Re: mijn polo fox 1.3 uit 1990 stopt soms spontaan, maar start daarna weer gelijk
« Reactie #4 Gepost op: wo, 17 jun 2020, 22:18:53 »
Hallgever lijkt een verdachte inderdaad.

hoor je de brandstof pomp nog wel pompen als de motor afslaat? anders zou je het relais nog eens na kunnen kijken (in de paravaan aan de bestuurderskant)

als je de stekker van de blauwe temp sensor af haalt en de motor loopt ineens beter zou je die ook even op kunnen meten. Er is ergens op dit forum een afbeelding met waardes die je zou moeten krijgen bij bepaalde temperaturen. Maar voorzover ik weet geeft die sensor voornamelijk problemen bij een koude motor.

wat betreft het rijke lopen: Check of de lambda nog werkt. Bij mij is ie nu ook stuk en het ding loopt er inderdaad een stukkie rijker van.

ja goede, ga ook eens kijken naar lambda sensor.

ondertussen nieuw hall gever kitje besteld.

zal ook het relais eens nakijken, als die afslaat kan ik me niet herinneren dat de pomp nog draait. wel als ik contact aan en uit zet dan draait die gelijk weer. lijkt me dan meer iets op een aansturings fout waardoor de motor afslaat
« Laatst bewerkt op: wo, 17 jun 2020, 22:20:46 door motoxnl »

Offline motoxnl

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5
  • Naam Achternaam
Re: mijn polo fox 1.3 uit 1990 stopt soms spontaan, maar start daarna weer gelijk
« Reactie #5 Gepost op: wo, 01 jul 2020, 14:26:22 »
Yes opgelost, hal gever vervangen en lambda sensor.
Hij loopt weer als de beste.
Nu ook sinds 2 weekjes 30 jaar oud.

Super fijn autootje

Dank voor het meedenken mensen

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: mijn polo fox 1.3 uit 1990 stopt soms spontaan, maar start daarna weer gelijk
« Reactie #6 Gepost op: wo, 01 jul 2020, 15:12:26 »
goed bezig  -thumbsup-
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)