Auteur Topic: NZ houdt in bij koude motor en de eerste paar 100 meter  (gelezen 2847 keer)

Offline Polyphemus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Patrick
NZ houdt in bij koude motor en de eerste paar 100 meter
« Gepost op: do, 19 aug 2021, 09:37:07 »
Hallo allemaal,

Ik heb een Polo 86C uit '90, met een NZ-motor, en 102000 km op de teller. De motor, als deze warm was, sloeg heel soms eens een cilinder over. Dat merkte je niet tijdens het rijden, alleen als ik stationair stond, hoorde je dat de motor er soms eentje oversloeg. Ik heb gisteren de bougies en de injectoren vervangen/schoongemaakt. Bougie van cilinder 1 was vet/nat en verkoold, de overige drie zagen er 'koffiebruin' uit zoals het hoort. Hij slaat nu niks meer over, dat is dus 'opgelost'...

Voordat ik gisteren de vervanging gedaan had, liep de motor sinds een paar weken af en toe, als ie koud was, duidelijk op drie poten, wat ie voorheen nooit deed. Tijdens het rijden houdt ie af en toe in; dat inhouden gaat weg nadat ik een paar honderd meter gereden heb. Ondanks de werkzaamheden gisteren doet ie dat nog steeds...

De blauwe temperatuursensor heb ik een paar maanden geleden ook al vervangen, bougiekabels heb ik doorgemeten, die zijn ook goed...

Heeft iemand misschien een idee? Dank!

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: NZ houdt in bij koude motor en de eerste paar 100 meter
« Reactie #1 Gepost op: do, 19 aug 2021, 11:47:27 »
Koudestart injector ook schoongemaakt? Brandstoffilter al eens vervangen?

Offline Polyphemus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Patrick
Re: NZ houdt in bij koude motor en de eerste paar 100 meter
« Reactie #2 Gepost op: do, 19 aug 2021, 12:18:17 »
Hoi Vincent, dank je voor je reactie.
Koudestart injector, zit die op/achter het inlaatspruitstuk? Brandstoffilter is geloof ik nog de eerste  -wtf-, goede tip!

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: NZ houdt in bij koude motor en de eerste paar 100 meter
« Reactie #3 Gepost op: do, 19 aug 2021, 16:15:29 »
Die zit idd bij je inlaatspruitstuk.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Polyphemus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Geslacht: Man
  • Patrick
Re: NZ houdt in bij koude motor en de eerste paar 100 meter
« Reactie #4 Gepost op: do, 19 aug 2021, 19:13:37 »
Die zit idd bij je inlaatspruitstuk.

Hoe kom ik daar in hemelsnaam bij? Ik zie één boutje zitten, en volgens de foto's zitten er twee.. Moet de injectierail er dan weer af?

Offline Audioholic

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 526
Re: NZ houdt in bij koude motor en de eerste paar 100 meter
« Reactie #5 Gepost op: do, 19 aug 2021, 22:10:55 »
is een koudstart stationair klep..

inlaat er af is het makkelijkste, met een berg gepiel en gefriemel kom je er ook bij, alleen je word er niet gelukkig van
Heng!
Polo 2 turbo a 200pk+

Polo G40 Fox met slak<----- rip

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: NZ houdt in bij koude motor en de eerste paar 100 meter
« Reactie #6 Gepost op: vr, 20 aug 2021, 17:23:51 »
je zou m eerst eens kunnen testen door in de slang te knijpen die boven op je gasklep zit (op die plastic hoed)

bij koude start zou die daar op moeten reageren als je hem inknijpt

And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: NZ houdt in bij koude motor en de eerste paar 100 meter
« Reactie #7 Gepost op: vr, 20 aug 2021, 18:33:59 »
je zou m eerst eens kunnen testen door in de slang te knijpen die boven op je gasklep zit (op die plastic hoed)

Daarmee ga je het niet vinden denk ik. De koude start injector geeft wel peut, hij loopt immers bij koude start, alleen stottert ie. Maar wellicht door vervuiling levert deze onvoldoende druk bij 'gasvraag' tijdens wegrijden. Demonteren en shoonmaken lijkt mij het beste.

bij koude start zou die daar op moeten reageren als je hem inknijpt