Gisteren schoonouders op bezoek gehad; schoonpa demonstratief een dop 13 een een schroevendraaier gegeven: hier: stel maar eens af.
Maar helaas pinda boter: Lesje 'hoe stel ik een diesel af' vs 'hoe wijzig ik een inspuitpomp' gehad: Timing op maximaal vroeg gezet ( zover t sleufgat dat toe laat), stationair verdraaid; loopt best aardig,.
Maar, ontnuchterend, d'r achteraan: Met de 'roetstop'/'opbrengstschroef' verstel je eigenlijk alleen het stelpunt van 't stationair: Groot YingYang verhaal kort te maken: Grotere inspuithoeveelheid (om overschot aan lucht te compenseren) = verhoging stationair toerental (want over het hele gebied meer inspuiting). Dit kan je ietsje, maar wel minimaal, compenseren door de stationaire aanslag te verstellen, maar die staat ondertussen al weer op maximaal. Maximaal-pedaal-aanslag is ook nog ietsje te vergroten, zodat het bereik nog iets toeneemt, maar de inwendige gewichtjes (governer) zullen de pomp toch op toeren terug gaan regelen... 'en daar doe je vanaf de buitenkant, vooralsnog, helemaal niets aan.
Dus,.. dieselpomp tekening opgezocht en zitten puzzelen: Governer-mod zal t waarschijnlijk worden, of grotere diameter plunjer, of een combi, of of of.
Schoonpapa had alleen nog nooit een verdelerpomp van binnen gezien; die dingen zijn zo goed, die gaan niet stuk: beetje afstelwerk aan de buitenkant, maar modificeren aan de binnenkant was bij zijn werk nooit nodig. Lijnpompen (Mercedes) en rotatiepompen echter: tja, die willen nog wel eens kapot gaan, gereviseerd worden en bijgesteld (om slijtage te compenseren bijvoorbeeld).
Duzzzz..
Oude pomp (van de 1.3) eraf trekken en kijken hoe t inelkaar steekt.. óf een frankenstein-pomp bouwen.. Gelukkig is de Governer-mod een hele bekende, dus daar zal ongetwijfeld wel documentatie over te vinden zijn..