Verslag van inbouw:
Zaterdag om even na half 9 in Leek begonnen, eerst nog nieuwe olie gehaald.
"Nieuwe" blokje naar beneden getakeld, en auto op de brug gezet.
Even later kwamen Dirkjan en naamvergeten een Polo 1 achterpaneeltje halen.
Natuurlijk staan kletsen en toen ze wegreden kwam Henk (uuldriks_g40) er ook aan (10.00).
Uitbouw oude blok ging voorspoedig, deze helemaal compleet er uit getakeld.
"Nieuw" blok opgebouwd met delen van oude blok: inlaatspruitstuk, koppeling, bak, motorsteun, g-lader en dynamo.
Erin getakeld en toen was het al een uur of 17.30. Tijd vliegt voorbij als je lol hebt
Tijd voor een patatje
Ongeveer 19.00 is Henk vertrokken, en voordat alles aangesloten en gevuld was met vloeistoffen was het 22.30...
Gelukkig was het starten en lopen (na eerst oliedruk opgebouwd te hebben dmv starten met losgekoppelde hall-sensor).
Uiteraard tevreden, en het plan was warm laten lopen totdat de fan aan zou slaan en dan opruimen en naar huis.
Warm werd ie wel, maar de fan sloeg niet aan
Ook niet bij 110 graden op de temp. meter.
Schakelaar in radiareur stuk? Kon haast niet. Toch maar even overbrugd. Hmm, fan blaast koude lucht
Radiateur lauw en onderste slang koud.
Thermostaat stuk? Motor uit en thermostaat geplaatst uit oude blok (heet zo'n uitlaatspruitstuk
).
Laten lopen en hetzelfde liedje. Slangen ook flink hard.
Toen heel handig de dop van het koelreservoir gedraaid die met een mooie boog de lucht inging, samen met een hoop koelvloeistof en stoom...
Dus motorruimte, voorruit, en nabije omgeving onder de koelvloeistof.... niet slim.
Thermostaat was het dus niet.
Zag ook geen duidelijke stroom water uit het terugloopslangetje komen en skweek-geluiden bij de waterpomp, dus was de gedachte: schoepen van waterpomp los.
Uitgebouwde waterpomp had ijzeren schoepenwiel en deze zat niet los. Toch waterpomp overgezet van oude blok.
Intussen was het al een uur of 2.00 schat ik.
Thermostaathuis helemaal losgehaald en bekeken: niks aan te zien. Was wel ooit al eens vernieuwd.
Toen de gok maar genomen en een stukje gaan rijden. Ging prima en water werd niet warmer dan iets boven de 90 graden.
Na een kilometer of 10 weer terug naar de loods, en even de onderste slang voelen: koud...
Twijfel, twijfel... naar huis rijden? Toch maar niet: dan was het de volgende dag met hogere buitentemperatuur vast niet goed gegaan om weer naar de loods te rijden.
Dan maar de hele zooi opruimen.
Uiteindelijk maar besloten een taxi te bellen.
Die kwam om 4.00, en 4.30 was ik thuis en 50 euro armer
Volgende dag de meeting, en daarna nog met de auto van mijn zusje naar Leek gereden met koppakking.
Meteen weer een klein rondje gereden met de Polo en uiteraard onderste slang nog steeds koud.
Nog even in de vraagbaak lezen: als onderste slang+radiateur koud en toch hoge temperatuur: thermostaat stuk.
Kon haast niet, had ik goed werkend overgebouwd.
Dan maar zonder thermostaat proberen. Stuk gereden, water werd niet warmer dan ongeveer 60 graden.
Stationair laten lopen: netjes onderste slang en radiateur warm en de fan sloeg aan bij 95 graden.
Hmm...
Dan maar thermostaathuis overbouwen van oude blok alhoewel ik niks geks aan de huidige kon zien.
Dus oude huis en thermostaat erin: toen was het goed
Nieuwe blokje loopt beter/mooier dan de oude, en belangrijk: heeft oliedruk die bij warme motor oploopt bij hogere toeren.
Op 1 of andere manier zijn er een hoop foto's verdwenen van de telefoon, dus alleen 1 van "nieuw" blok klaar voor inbouw en "nieuw" blok ingebouwd.
Al met al heeft het een hoop tijd gekost, maar ook weer wat geleerd...
Henk, nogmaals bedankt voor de hulp. Ook voor de lift van mijn huis naar de Hoornse Plas