Auteur Topic: Two-tonert project  (gelezen 30790 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Two-tonert project
« Reactie #30 Gepost op: wo, 26 mei 2004, 22:55:53 »
Kugelstralen: Nee,..

Polieren: ook nee.. Mij te veel werk..

We hebben op 't werk een aantal weegschalen. Omdat die dingen allemaal nogal zwaar zijn, kan t niet op de analytische balans, maar doe ik t op de bovenweger.
Die is tot 1 honderdste gram nauwkeurig.

Gaat opzich niet echt om 't exacte gewicht, maar dat ze wel allemaal exact evenveel wegen.

Het vijlen probeer ik zoveel mogelijk te doen op de giet randen, of op 'opschrift'.

Oude foto:
 

Als je de zuigers zo bekijkt, zit er een sleuf, links en rechts van het blauw 55,2 opschrift.. Daar waar de pistonpen doorheen komt: Daar vijl ik de letters 1 voor 1 weg (bij zuiger nummer 2 gewoon helemaal.

De drijfstangen gaan niet voor 'zo laag mogelijk' qua gewicht, maar gewoon voor 'gelijk' gewicht..

dus niet zo:


en ook niet gepolijst..
gaan veel verhalen van rond: De een zegt: polijsten: hoe gladder het oppervlak, hoe minder kans dat er een breuk optreedt, want er is geen 'start' barst.
Aan de andere kant: kugelstralen geeft 'verdichting' van de massa, maar juist veel ruwer oppervlak..

Ik wil toch gewoon 'lowbudget' tunen, en doe dus vooral dat dat ik zelf kan. Om de balans zo goed mogelijk te houden weeg ik dus elk onderdeeltje apart uit, en zorg ervoor dat ie evenzwaar is als z'n broertjes/zusjes. Vijlen doe ik zoveel mogelijk symetrisch op de 'giet' randjes.

Zal morgen wel eens foto's maken van 't verschil in zuiger 2 en 3,. en drijfstanglagerkap 2 en 3 :-)

M'n krukas komt er dus ook niet zo uit te zien:

kwijl!

Want mijn krukas blijft gewoon standaard zoals ie is: af fabriek gebalanceerd..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Two-tonert project
« Reactie #31 Gepost op: do, 27 mei 2004, 10:48:02 »
onderkant: excuses voor de slechte beeld kwaliteit :-)

Zuigers:
Bij de 'voorste' (nummer 2) zie je veel werk: schaaf en schuur

Bij de achterste (nummer 4) is er alleen een beetje gepoetst

Kappen:
De voorste (#2) is 'zonder nummers', flink geschaaft
De achterste (#4) bijna on aangeraakt



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Two-tonert project
« Reactie #32 Gepost op: do, 27 mei 2004, 10:50:43 »
Nogmaals: excuses voor de slecht beeldkwaliteit.

Linksvoor: zuiger 2.. Alle letters zijn weg, en het vlak is ook nog gevijlt (is ook echt smaller nu).

Rechtsachter: alleen 2 lettertjes weg.

Zo ook de lagerkappen...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Two-tonert project
« Reactie #33 Gepost op: do, 27 mei 2004, 10:55:51 »
Ach.. t ziet er in iedergeval een stuk beter uit dan toen ze NET uit het blok kwamen..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Two-tonert project
« Reactie #34 Gepost op: do, 27 mei 2004, 11:01:36 »
jaap gaat voor een soepel lopend motortje ,met een beetje oemph ,gezien de compressie waarden zou ik wel een 8p bak gaan plaatsen ,aangezien het motortje veel trekkracht in koppel zou gaan leveren (daar is de kop ook naar bewerkt )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Two-tonert project
« Reactie #35 Gepost op: do, 27 mei 2004, 11:46:19 »
Heb ik nou net geen 8p op de schap liggen,.

en ook geen AHD. (die in de groene moet of gereviseerd, of gewoon lekker blijven hangen waar ie nu in hangt).

Soepel de poepel

Hedde gij nou al weer vrij? ( en dat rijmt )..
Of loop je met tussenpozen van toilet naar pc...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Two-tonert project
« Reactie #36 Gepost op: do, 27 mei 2004, 11:47:37 »
Ochja.. ik ga niet voor pk's (ja, tuurlijk wel)..

Maar inderdaad meer voor koppel..

Liefst zoveel dat ik boutjes nodig heb op m'n kroonwiel.  U begijp?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Two-tonert project
« Reactie #37 Gepost op: do, 27 mei 2004, 11:54:50 »
Heb ik nou net geen 8p op de schap liggen,.

en ook geen AHD. (die in de groene moet of gereviseerd, of gewoon lekker blijven hangen waar ie nu in hangt).

Soepel de poepel

Hedde gij nou al weer vrij? ( en dat rijmt )..
Of loop je met tussenpozen van toilet naar pc...

nee ik heb een strippenkaart die tijdens de tussenstop van plee naar pc laat knippen  -moon-


maaarrreeeuuuh weet nog wel een 8p bak te liggen in veenendaal
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Two-tonert project
« Reactie #38 Gepost op: do, 27 mei 2004, 17:55:37 »
Gewichten (for future reference)

VOOR:            & NA

Zuiger 1 : 236,61 => 235,40
Zuiger 2 : 237,89 => 235,40
Zuiger 3 : 235,42 => 235,40
Zuiger 4 : 235,59 => 235,40


Drijfstang 1 : 272,28 => 272,16
Drijfstang 2 : 274,33 => 272,16
Drijfstang 3 : 272,51 => 272,16
Drijfstang 4 : 272,19 => 272,16


Kap 1 : 130,05 => 130,05
Kap 2 : 132,22 => 130,05
Kap 3 : 130,35 => 130,05
Kap 4 : 130,12 => 130,05

Tesamen gewogen: 637,62 gram per 'set'

Lagers 1 :  12,29/12,28  = 24,57
Lagers 2 :  12,23/12,21  = 24,44
Lagers 3 :  12,24/12,18  = 24,42
Lagers 4 :  12,20/12,18  = 24,48

Bouten: varierend van 20,99 tot 21,38

Dus met de bouten kan ik nog een beetje spelen om de gewichten van de lagers een beetje op te vangen

Word dan 0,7 gram verschil tussen de zwaarste en de lichtste combinatie van zuiger,drijfstang,lagers en pistonpen ...

Oei oei oei..

dat was 4,1 gram!



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Two-tonert project
« Reactie #39 Gepost op: do, 27 mei 2004, 18:33:05 »
Goed bezig!

Zoek je nog carbs?   -dj-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Two-tonert project
« Reactie #40 Gepost op: do, 27 mei 2004, 18:59:05 »
ja, maar nu even niet :-)


Liggen ze nog goed op t schap?

Prijs pm'en mag altijd natuurlijk...

bak heeft voorrang..  'mential note for Douwe; als je AHD bak + bovenste steun + schakelmechaniek  + assen ziet liggen: Apart houden'
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Two-tonert project
« Reactie #41 Gepost op: do, 27 mei 2004, 19:22:27 »
verschil tussen ene en andere zuiger (nog eens duidelijker)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Two-tonert project
« Reactie #42 Gepost op: do, 27 mei 2004, 19:24:02 »
linker drijfstang: alleen een beetje bij 't kopje geschuurd

rechter: niet gepolijst, maar wel helemaal, overal gedremelt
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Two-tonert project
« Reactie #43 Gepost op: do, 27 mei 2004, 19:26:26 »
Nu de lagerkappen nog een beetje lichter maken...
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Two-tonert project
« Reactie #44 Gepost op: do, 27 mei 2004, 20:07:37 »
Want? (vertel)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken