Naja, dan maar niet chronologisch:
't 1.4 ABD blok dat uit een seat ibiza kwam vallen,
moet dus 'gaan presteren'. om te beginnen dus even 'uit elkaar'.
gelukkig waren de lagerschaaltjes (hoofd + drijfstanglagers) nog harstikke goed... nauwelijks ingesleten.. maar omdat de zooi natuurlijk uit m'n handen klapt.. zitten ze nu bijna allemaal vol putjes. godvah.. dat worden nieuwe :-(
Maar goed: de 1.4 moet gaan presteren.. 60 pk standaard met 'elektronische sproeier' is ongeveer te vergelijken met een 1.3 met carb. (55pk).. dus alleen blok wisselen levert niet zoveel vermogen op.
Dus: compressie verhogen. De standaard compressie is ongeveer 1 op 9,5. Die moet omhoog naar 1 op 10,5
Beetje gerekend, kommetje zus enzo: door het blok met 1,5 mm te vlakken, en de zuigers idem word de compressie ruimte kleiner, en komt de verhouding op ongeveer 1 op 10,7 uit. Met GK ontsteking en ron98 komt het dan helemaal in orde..
Blok vlakken: 45 euri per 200'ste millimeter, bij HRW revisie in wageningen. Das dus 7x voor 1,4 mm.. das nie gaaf.. Dat moet anders.
Dus dan gewoon onder de frees!
Hier het originele blok, al onder de frees..