Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Derby '78  (gelezen 11120 keer)

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Project [ xx-xx-xx ] Derby '78
« Gepost op: ma, 05 apr 2004, 15:14:32 »
Nu bijna een jaar geleden heb ik een derby in redelijke staat op de kop weten te tikken. De plannen waren niet echt groots toen ik de wagen in mijn bezit kreeg: Matzwart, een aardige verlaging, leuke velgen en een iets gekieteld origineel blok met webers.

Maar: Plannen worden steeds ambitieuzer op zo'n wijze dat de bruine het soms niet kan trekken. Vandaar dat ik nu bijna een jaar later nog niet verder ben gekomen dan het het opbouwen van een leuke collectie aan onderdelen. Het is de bedoeling om de derby extrem te maken zonder dat de buitenkant dat al te veel doet vermoeden.

De wagen heb ik vrij direct na de aanschaf in mei gespoten. Eerst de kap en deksel waarna ook het dak een matzwart kleurtje meekreeg. Toen kreeg ik ook al in de gaten dat matzwart uit bus redelijk moeilijk was (weer werkte ook niet mee, te warm) en op eens had ik de ingeving om de derby 2-tone te maken: Zwart boven de flank-sierstrip, daaronder primergrijs.

Echter: tijdens mijn schuurwerkzaamheden kwam ik er achter dat de wagen toch een te strakke en harde basis was om hem aan een primerlook op te offeren aangezien primer toch ietwat poreus is. Kortom: plannen wederom gewijzigd. De wagen wordt hopelijk in afzienbare tijd in een laagje Crème-wit hoogglans gelegd, het bovenste gedeelte bijft wel matzwart alleen laat ik het nu door een profi doen.
Ook zal ik dan direct de wielkasten aan laten passen (achter moet toch een nieuwe rand gelast worden (immi-plaatwerk van slechte vormgeving). Verder is de reservewielbak rot en heeft ie een nieuwe spatbord nodig rechtsvoor. Ook 2 stukjes in de bodem hebben wat aandacht nodig. Verder is hij miraculeus ongeschonden gebleven: geen rotte vulhals, geen rotte accubak.

Dat was het ongeveer voor de koets: Het interieur:
heb er nu 2 liggen een blauwe (het origineel) en een set uit een derby 1f in een camel-bruine kleur. DE keuze is gevallen op de laatste maar zou nog ooit eens moeten worden voorzien van nieuwe stof (lage prioriteit) Verder wil ik een rolkooi (heb ik al) inbouwen, ook weer voorzien van een mat-zwart  laagje. En ik hoop dat ik ooit een mijlenteller in handen kan krijgen icm (misschien zelf samenstellen) toerenteller.

Onderstel+ remmerij

De remmerij wordt standaard g40 (hopelijk de set zonder beugels aangezien ik meerdere niet passende 13" velgen heb, maar voorlopig heb ik mijn zinnen gezet op 14") De schijven worden wel vervangen door schijven van dezelfde maten maar voorzien van groeven EN boringen. Ook de achteras wordt origineel g40, dus met de bijbehorende remmerij. slangen worden vervangen door stahflex van goodridge. Om de krachten wat te verdelen wordt er waarschijnlijk een verdeler tussen gezet van sandtler.
Het geheel komt flink laag te staan dmv een nieuw Salzmann schroefsetje. Domlagers en dreieckslenker/triangels van hetzelfde merk moeten voor nog meer handling zorgen. Als het daarna nog mogelij is om hem met een stabi uiot te rusten dan gaat dit nog gebeuren. Alle rubbers worden iig wel vervangen door teflon of nylon bussen. Ook de al reeds van stabi voorzien echteras wordt ooit nog eens voorzien van de extra achteras-stabi die salzmann in het programma heeft.

Motorisch:

Hier heb ik dus de keuze uit 2 blokken:

Nieuwe 1600 onderblok met zwaarbewerkte HH kop (toch?) met ruimte voor 37,?? of 38 kleppen. Zuigers zijn nieuw maar van een aee (blok zelf? ben te lui om op het blok te kijken)

(Wie weet of de 1600 qua hoogte in een derby past (motorkap vs. kleppendeksel)

Of een 1400 abd met een bewerkte GK kop die ooit dienst heeft gedaan op een 1.1 onderblok in een bepaalde panama-bruine derby.

Welk blok het ook moge worden. Krukas, drijfstangen en kleppen worden onderhanden genomen. Verder heb ik nog liggen een 306/296 scherpe nokkenas, een cbr 900 carb, een setje 40 dcoe webers met vwm spruitstuk geflowd/bewerkt voor de GK kop. Een 4-2-1 uitlaatspruitstuk, een Ansa (sport)middendemper. Uitgedraaide en gebogen Weber trechters en venturi's. Nog 2 spruitstukken voor webers (sorg en nog een vwm voorzien van boringen voor het afstellen).

Extra's:

Waarschijnlijk ga ik rijden met 14" met 195/40 bandjes vooorzien van losse 'white-wall' ring. De achterlichten zullen van de donkere variant zijn (oranje/rood). Nieuwe (!) chromen bumpers. keuze uit 3 dakdragers waarvan er 1 (engelmann) zwart zal worden gecoat) 1 dakdreager zal worden omgebouw tot 'klepdrager'(dus voor achterop dus). Ook de spiegels ben ik nog niet over uit: Of talbot look (hella in zilver of zwart en nog een ander merk, kleur zwart) of Engelmann of californian of fuba met geintergreerde antenne of iets merkloos: zwart in talbot optiek maar met langere en geboorde arm.
Naast de rolkooi komen er nog enkele veerpootbruggen op en als de ruimte er is een glijplaat/unterfahrschutz van dietrich en laat ik onder de tunnel een dwarsversteviging  van latere jaartallen er op lassen.

Ik hoop de wagen dit voorjaar te laten spuiten waarna de rest kan worden opgebouwd. Ik moet soweiso nog naar een coater om een wagenlading onderdelen te laten coaten/verzinken.

Tips, aanbiedingen en goedkope adresjes zijn altijd welkom. -love-

Grtz alfred



« Laatst bewerkt op: wo, 21 mrt 2012, 10:46:00 door Jaap »

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #1 Gepost op: vr, 07 mei 2004, 10:47:47 »
Sinds enkele weken heb ik ook een ander blok in mijn bezit.
1300cc KWL getuned.

Fakten:

Übermaßkolben (Autothermatik), gehohnt
Zylinderkopf plangeschliffen
Ventile strömungsgünstig bearbeitet
Ansaugkanäle poliert
292° Nockenwelle
GTI - Zündung
VW - Motorsport - Ansaugbrücke
2x 40er Weber - Vergaser mit offenen K&N Filtern (Foto)
Kurbelwelle gewuchtet
Schwungrad erleichtert
viele Teile poliert/verchromt (Foto)
Motor hat ca 10 tkm gelaufen
Drehzahlfest bis 8000 U/min
doppelte Ventilfedern
auf Wunsch 4-Gang Getriebe dabei
viele Anbauteile (Foto)



Eerst als tijdelijk iets tot de 1600 ooit klaar is.
misschien ooit de 38/32 klepmaar kop erop knallen met de 306/296 nokker moet ook leuke dingen gaan doen.

Och ja: op de bank leverde dit blokje exact 110 pk

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #2 Gepost op: za, 08 mei 2004, 08:45:06 »
wanneer krijg ik de kleppen voor die kop???
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #3 Gepost op: za, 08 mei 2004, 14:26:51 »
wordt waarschijnlijk volgende maand.... kop heeft eerst ff geen prioriteit. low on $$...  -boehoe-

De uitlaatkleppen moesten natrium(gevuld) zijn toch? specifiek g40, of heeft vauwee mehr solchen in das programm?

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #4 Gepost op: zo, 23 mei 2004, 13:21:36 »
*update*

nieuw in de ooit in te bouwen collectie:

-36 valstroom webers.
-VGS spruitstuk voor bovengenoemde carb's
-Bijbehorende luchtfilterbak

-g40 klauwen met de kleine rsl zadels tbv. het monteren van 13"

-VDO/Kienzle km-teller adapter tbv. het juiste weergave wanneer er 13" is gemonteerd.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #5 Gepost op: di, 25 mei 2004, 15:08:15 »
mag ik een doekje  -hitit-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline TomKraft

  • Non-Register lid
  • Berichten: 252
  • Geslacht: Man
  • Tom Cartenstadt
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #6 Gepost op: di, 25 mei 2004, 15:58:13 »
-36 valstroom webers.
-VGS spruitstuk voor bovengenoemde carb's
-Bijbehorende luchtfilterbak

hmm komt mij erg bekend voor

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #7 Gepost op: di, 25 mei 2004, 19:00:05 »
Ik dacht al, ...heb ik ergens gezien..., was ook een Derby volgens mij  ;)



895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #8 Gepost op: ma, 14 jun 2004, 19:00:04 »
-36 valstroom webers.
-VGS spruitstuk voor bovengenoemde carb's
-Bijbehorende luchtfilterbak

hmm komt mij erg bekend voor

Yup stonden op ebay voor errugh weinig, kon het gewoon niet laten liggen. Komen niet op de derby dus wees gerust. Misschien ooit eens op de AAU plakken in de polo.

Verdere update:

Heb eindelijk een spuiter gevonden en afspraken gemaakt om heel wat onderdelen te laten poedercoaten.

Ben vandaag met strippe begonnen. Wel wat roest hier en daar maar niets dat niet met stralen opgelost kan worden. Onder de kap is bijan alles nog in goede staat dankzij een hele dikke laag vet die de vorige eigenaar had achtergelaten.

Iemand nog belang bij een 1100 derby motor?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #9 Gepost op: ma, 14 jun 2004, 19:29:27 »
Gaat de karosserie ook gestraald worden dan? Of alleen gedeeltelijk?

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #10 Gepost op: di, 15 jun 2004, 07:53:56 »
Gedeeltelijk alleen de rotte plekken die met een stralbeurt nog zijn te redden. In de echt rotte plekken wordt de flex gezet. De rest is nog wel gaaf en laat ik dus, op en grondige schuurbeurt na, zo.

Mocht het weer het morgen toelaat dan ga ik weer wat slopen. Blok blijft nog ff hangen, want daar kan ik jouw expertise wel voor gebruiken -love-

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #11 Gepost op: wo, 01 sep 2004, 20:55:44 »
De derby is zo goed als kaal. Liep wel tegen enkele 'problemen' op:

De onderste bevestigingspunten van de radiateur krijg ik niet los. Ik wil ze graag vervangen maar ik kan de rubbertjes er maar niet uit draaien. Iemand een idee?

En kan ik de 'stuur-inrichting' (het gedeelte wat op je schutbord zit) ook uitelkaar halen? Want ik zou graag het aluminium(?) deel willen coaten.

Ook nog een vraag over de voorste lager aan bakzijde. Is dat 1 gedeelte met de steun? zo niet hoe verwijder ik dan de lager uit de steun want die ziet er namelijk ook niet meer uit en zou ik graag willen laten coaten.




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #12 Gepost op: wo, 01 sep 2004, 23:16:44 »
Het is ook niet geboren als 1 geheel, maar of je dat rubber er gemakkelijk uit krijgt?

Offline Bennie1f

  • Non-Register lid
  • Berichten: 37
  • Geslacht: Man
    • -
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #13 Gepost op: do, 02 sep 2004, 10:24:28 »
Dat rubber kun je er niet uitdraaien.
dat rubber is op de carroserie geplakt en daarop zit een soort plu-bout geplakt.

 -klus-

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Project [xx-xx-xx] Derby '78
« Reactie #14 Gepost op: do, 02 sep 2004, 19:30:20 »
hmmm als ik on de kokerbalk vole voel ik wel degelijk schroefdraad uitsteken.