Auteur Topic: Project [ XX-XX-XX ] Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc  (gelezen 13139 keer)

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Project [ XX-XX-XX ] Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Gepost op: do, 12 aug 2004, 20:19:17 »
Hier dan eindelijk verslag van m’n ombouwprojectje...

M'n vriendin heeft sinds een jaar of drie een Polo 1f uit 1981 in bezit. De auto heeft niet veel onderhoud gehad. De vorige eigenaar heeft de auto verlaagd, heeft er Mattig 13" velgen en 175/50R13 Yokohama banden ondergezet, heeft een Sebring sportdemper gemonteerd, heeft er een cockpit met toerenteller ingezet, houten sportstuurtje erin en heeft de auto van buiten blauw gespoten. Verder was de auto nog origineel.



Juli 2004
Er zaten inmiddels flinke gaten in de bodem, de Polo remde slecht, kwam bijna niet vooruit en de koppeling was ook nog eens af. Hij was geschorst omdat ie zo toch niet door de APK zou komen. Tijd voor actie! Van Michiel had ik de rode Polo 2 Coupe met MH motor gekocht om als donor te dienen. Maar even later zag ik op ebay een 75 pk blok uit een Polo 2 GT te koop in Oost Duitsland voor erg weinig. Ik heb de verkoper gemaild dat ik zeker moest weten dat het een 75 pk blok was en niet de 55pk die ook wel in de GT ligt. Ja het was absoluut de 75 pk en de kabelboom zat er bij en een 4-bak. Even erheen gecrosst met m’n eigen Polo Coupe 1.3 ’88 (gelijk maar even weekendje Berlijn/Tsjechie gedaan) en ja hoor, t bleek wel gewoon een MH blok. KUT!! Maar goed, was niet duur, dus inladen maar achter in de Coupe. Thuis blok en bak wat schoongemaakt en ik bekeek de bakcode: 8P!! Een 5-bak!! Kijk dat is dan weer een meevaller! Dus moest die MH met de 5-bak er maar in.

Nu kon het beginnen! Ik had nog nooit een motor uit- of ingebouwd, maar ja, gewoon je handen en je koppie gebruiken! De 1f in de schuur gezet en de 900cc eruit getakeld.

900cc HA

Vervolgens de oude remcilinder vervangen voor die met bekrachtiger uit de rode Coupe, evenals de remklauwen, -schijven, -slangen en -leidingen. Wat een verschil!!

De MH met 5-bak erin gelepeld en de ontstekingsmodule uit de rode Coupe overgezet. De enkele downpipe uit de rode Coupe eraan, geen middendemper, alleen de Sebring einddemper. Het blokje klonk goed maar liep nog niet erg regelmatig.



Onderdrukdoos op de ontsteking was lek, deze vervangen, ontsteking afgesteld op gevoel, evenals CO en stationair en uiteindelijk liep ie prima! Na een aantal proefritjes en nog wat dingen afstellen en afwerken reed ie eindelijk es echt lekker!

Maar ja, dan rijdt ie super, remt ie geweldig, maar mag ie (officieel) niet op de weg! Dus gelijk maar doorgezet en de Polo APK-klaar gemaakt. Er zaten 2 grote gaten links- en rechtsvoor in de bodem en dorpels plus nog een vlak voor de achterasbevestiging. Van binnen kaalgestript, deuren en spatborden eraf en de flex erin.







Het dak van de rode Coupe af geflext, dit kon mooi dienen als plaatwerk om de gaten mee dicht te lassen! De kieren vervolgens aangesmeerd met vezelplamuur, afgeschuurd, de dorpels gegrondverfd en de bodem getectileerd. Klaar! Inmiddels is ie APK-goedgekeurd en nu raggen maar!



 Wat ik er verder nog aan doen wil:
-   roestplekken aan de carrosserie aanpakken
-   5-bak stabilisatorstang eronder
-   velgen laten richten en spuiten
-   opnieuw uitlijnen
-   Binnenschermen in de wielkassen
-   nieuwe koppeling (deze houdt het niet erg lang meer)
-   bling bling chromen bumpers met de Polo1 grill
-   Interieur moet nog aangepakt worden
-   Sneller motorblok: complete GK of een GK onderblok en carb met MH kop en 3f nokker (dus: wie helpt mij hieraan?) -naughty-
-   Opmerkingen of verdere suggesties zijn uiteraard welkom!



« Laatst bewerkt op: ma, 18 feb 2008, 12:53:43 door Jaap »

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #1 Gepost op: zo, 15 aug 2004, 15:38:19 »
Jaaa! de foto's zijn nu zichtbaar!! dennis bedankt -prut-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #2 Gepost op: zo, 15 aug 2004, 20:51:30 »
Jahaa Janko! Perfect gedaan.

Ik ben van plan om mijn 1050 29kw van mijn polootje ook te vervangen door een 1300 mh blokkie.
Verder heb ik ook nog nooit een motor vervangen en ben benieuwd hoe je er achteraf over denkt!! Viel het mee of TEGEN???

En heb je eventueel nog tips om gereedschap te huren (takel of iets dergelijks)

In ieder geval gaat voor mij dezelfde slogan op: 1050 naar 1300 en het mag niets kosten (weinig ook goed)
-naughty-

Groeten Martijn
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #3 Gepost op: wo, 25 aug 2004, 13:33:57 »
Jahaa Janko! Perfect gedaan.

Ik ben van plan om mijn 1050 29kw van mijn polootje ook te vervangen door een 1300 mh blokkie.
Verder heb ik ook nog nooit een motor vervangen en ben benieuwd hoe je er achteraf over denkt!! Viel het mee of TEGEN???

En heb je eventueel nog tips om gereedschap te huren (takel of iets dergelijks)

In ieder geval gaat voor mij dezelfde slogan op: 1050 naar 1300 en het mag niets kosten (weinig ook goed)
-naughty-

Groeten Martijn

ik was even een weekje op vakantie, vandaar dit late antwoord..
het is me achteraf tegengevallen hoeveel tijd ik uiteindelijk kwijt was. maar ik heb ook veel meer gedaan dan alleen oude motor eruit halen en nieuwe erin hangen.
maar het ombouwen is me meegevallen qua "moeilijkheidsgraad". 't zit allemaal best logisch in elkaar, met 'n beetje gezond verstand is het prima te doen, maar je maakt af en toe fouten en dat kost gewoon tijd.
als je t nog niet eerder hebt gedaan, moet je gauw op een paar avonden rekenen.
ik heb geen gereedschap gehuurd, ik heb alles zelf, maar een takel bijvoorbeeld is onmisbaar. verder moet je zeker een goede doppenset hebben en een waterpomptang of andere tang, schroevedraaiers, ringsleutels, enz....spreekt voor zich.
wel handig: een speciale torx-dop of -bitje om je aandrijfassen los te kunnen halen van de versnellingsbak.

succes met de ombouw!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #4 Gepost op: do, 26 aug 2004, 12:29:20 »
Beter laat dan nooit!! -uitlachen-  -uitlachen- . Fijn om eens een keer van iemand te horen dat het ook tegen kan vallen, het is niet zo moeilijk om een ombouw te doen (als je het nog nooit gedaan hebt duurt het inderdaad ietsiepietsie langer -klus-  -klus- ) .

FF ontopic; Mijn steilheckje moet nog ff wachten op een 1300. De auto die ik op het oog had, kreeg vlak voordat ik hem zou bekijken een lekke koppakking. Dus die was niet meer zo bruikbaar.... (blij dat het niet gebeurde na een ombouw in mijn polo -moon-

Nu rest voor mij: zoeken naar een 1300...
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #5 Gepost op: do, 26 aug 2004, 12:37:34 »
Als het blok er toch uitgaat kun je toch gelijk de koppakking vervangen? Das niet zo moeilijk en kost niet achterlijk veel, maar het blok kun je waarschijnlijk wel voor een prikkie overnemen.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #6 Gepost op: do, 26 aug 2004, 12:44:40 »
ja.. dat zou wel kunnen. Het is echter een hele polo, die apk afkeur heeft. Ik heb de keuze, of de hele auto, of de auto gaat naar de sloop. Van heel de wagen hoef ik alleen maar het blokje te hebben; nu deze kapot is moet ik teveel betalen voor een auto waarvan hetgene dat ik wil gebruiken kapot is -boehoe-  -boehoe-

Het is jammer.... maar ja; er komt wel weer een nieuwe kans
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #7 Gepost op: do, 26 aug 2004, 13:02:08 »
Ja maar je betaald toch niet hetzelfde voor een auto met een hele of kapotte koppakking? Wat is de vraagprijs als ik mag vragen? Want grote kans dat de eigenaar bij de sloop helemaal niks krijgt of misschien zelfs wel moet betalen, dat kun je de verkoper altijd onder zn neus wrijven.

Wat je ook altijd nog kan doen is vragen naar welke sloop de auto gaat en dan alleen het blokje bij de sloop ophalen. Kan nooit veel kosten met een lekke koppaking.

En daarbij, 1300 blokjes worden toch steeds moeilijker te vinden... -down-



Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #8 Gepost op: do, 26 aug 2004, 14:04:34 »
heb er gister nog 1 gehaald voor 75 euro ,maar ook deze gaat uitelkaar
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #9 Gepost op: do, 26 aug 2004, 18:33:03 »
Ja maar je betaald toch niet hetzelfde voor een auto met een hele of kapotte koppakking? Wat is de vraagprijs als ik mag vragen? Want grote kans dat de eigenaar bij de sloop helemaal niks krijgt of misschien zelfs wel moet betalen, dat kun je de verkoper altijd onder zn neus wrijven.

Kratje bier lijkt me genoeg  -prut-  -thumbsup-
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #10 Gepost op: do, 26 aug 2004, 19:31:33 »
Kratje bier lijkt me genoeg  -prut-  -thumbsup-

En meer ook niet! :D -thumbsup-
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #11 Gepost op: do, 26 aug 2004, 21:24:41 »
het kan inderdaad heel goedkoop uitvallen, zo'n auto zonder apk en kapotte koppakking is vrij weinig waard. Het probleem is dat ik de auto rijdend mee wilde nemen ( ik= Delft, auto= Amsterdam). Met een lekke koppakking wordt dit iets minder leuk  -naughty-  -moon-  

Eigenlijk ben ik op zoek naar een apk afgekeurde ransbak met xxl parkeer/lakschade, maar met een 1300cc en max.20.000km op de teller -hitit-  -hitit- , Is dit een utopie??

Ik ga lekker verder zoeken, het heeft geen haast om de motor te vervangen door een 1.3tje, mijn 1050 heeft nog maar 115.000km gedraaid in 21 jaar (het pruttelt en ploft nog steeds naar alle tevredenheid)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #12 Gepost op: vr, 27 aug 2004, 09:36:15 »
Eigenlijk ben ik op zoek naar een apk afgekeurde ransbak met xxl parkeer/lakschade, maar met een 1300cc en max.20.000km op de teller -hitit-  -hitit- , Is dit een utopie??

Ik heb nog wel een APK goedgekeurde ransbak met XXL parkeer/lakschade. 1400cc en 3000km gelopen (ja dat leest u goed)...

Prijs: 2500 pleuri (onderhandelbaar)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #13 Gepost op: vr, 27 aug 2004, 10:56:16 »
Ik had het al gezien in je topic -boehoe-  -boehoe-  Was alleen nog ff vergeten te vermelden in het steilheckje een straatarme student rijdt.... -wanker-  

Met andere woorden; had ik 2500 euri 'reserve' staan, had ik je 1400 willen overwegen. Nu heb ik misschien 0.25 euro 'reserve' , wil je zover onderhandelen?? -love-

Ik ga lekker zoeken naar een 1300 van mensen die niet weten wat ze nog voor een afgekeurde of enigzins beschadigde polo moeten of kunnen vragen!!!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #14 Gepost op: vr, 27 aug 2004, 13:02:25 »
Eigenlijk ben ik op zoek naar een apk afgekeurde ransbak met xxl parkeer/lakschade, maar met een 1300cc en max.20.000km op de teller -hitit-  -hitit- , Is dit een utopie??

Ik heb nog wel een APK goedgekeurde ransbak met XXL parkeer/lakschade. 1400cc en 3000km gelopen (ja dat leest u goed)...

Prijs: 2500 pleuri (onderhandelbaar)

Kost die mij Jaap ? :)