Auteur Topic: Project [ XX-XX-XX ] Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc  (gelezen 13145 keer)

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #30 Gepost op: zo, 19 sep 2004, 13:37:53 »
binnenkort haal ik de GK motoren uit Duitsland en ik vroeg me alvast even 'n paar dingen af:

 -dunno-1. Als de koppeling niet al te goed lijkt, zet ik er gelijk een nieuwe op. Waar in NL kan ik hier het beste en goedkoopste voor terecht?
(zie ze op ebay.de vanaf 66 euro staan, bijv. deze: kupplung maar dan komt er nog flink porto overheen)
 -dunno-2. is er nog veel verschil in kwaliteit tussen verschillende merken?
 -dunno-3. heeft een GK motor ook een 190mm koppeling "gewoon net als de andere 1.3 motoren"?
 -dunno-4. aan een GK zit normaal een grotere radiateur dan aan bijv. een MH. Is er veel verschil in "koelvermogen", of kan ik bij "normaal gebruik" ook met de kleinere toe?
 -dunno-5. vanwege hogere compressie GK moet ik nu minimaal loodvrije super 98 tanken?

 -prut- en heeft er iemand alvast tips/suggesties?
(blok heeft bijvoorbeeld 1 jaar stil gestaan, wat is wijs...?)

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #31 Gepost op: zo, 19 sep 2004, 15:12:45 »
1) als je toch 900 km gaat rijden moet je toch wel iets kunnen vinden in een plaats die niet ver van de route afwijkt? In NL ben je wel wat duurder uit.

2) Valeo, LUK of Sachs zijn geen van alle slecht.

3) Is idd 190mm. Op mijn GK-blok zit een drukgroep met 18 ipv 24 tanden/veren. (Of dat uitmaakt weet ik niet)

4) De kleinere radiateurs zijn vaak wat dikker t.o.v. de langere uitvoering. Ik denk niet dat je perse een GK-radiateur nodig hebt.

5) De compressie hoort 11:1 te zijn, dus om pingelen te voorkomen wel minimaal 98 octaan tanken. (Je kunt ook de compressie (laten) testen. Dan weet je gelijk wat meer over de staat van het blok.)

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #32 Gepost op: zo, 19 sep 2004, 15:15:01 »
*1) Je weet natuurlijk nog niet of de koppeling verrot is...

De verzendkosten zullen tegen de 20 euro zijn.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #33 Gepost op: zo, 19 sep 2004, 17:57:36 »
@Janko: heb nog een 190mm set liggen, van LUK. Laat maar weten wat je er voor over hebt.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #34 Gepost op: zo, 19 sep 2004, 17:58:26 »
Je kunt trouwens ook een diesel radiateur nemen, die is net zo groot. (polo 2/2f..

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #35 Gepost op: zo, 19 sep 2004, 18:26:33 »
@Janko: heb nog een 190mm set liggen, van LUK. Laat maar weten wat je er voor over hebt.

set is nieuw neem ik aan? bel je nog wel.
dennis en bas bedankt voor de info zover -prut-

verder nog iemand tips of suggesties ivm. blok heeft 1 jaar stil gestaan?

Offline Ron polo1f

  • Non-Register lid
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Man
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #36 Gepost op: zo, 19 sep 2004, 20:01:30 »
verder nog iemand tips of suggesties ivm. blok heeft 1 jaar stil gestaan?

ik zou ff ter plekke kijken of de motor nog goed ronddraait. ik heb zelf ooit een blok gekocht, die  bleek na thuiskomst niet helemaal rond te draaien. zat een "zwaar" punt in. Na demontage van de kop kwam ik erachter dat er roestvorming zat in 1 cilinder welliswaar niet veel maar toch  -boehoe- kost ook weer onnodig werk  -klus-  in vochtige ruimte gelegen natuurlijk
fuck stock.....................customize

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #37 Gepost op: zo, 19 sep 2004, 21:19:09 »
@Janko: heb nog een 190mm set liggen, van LUK. Laat maar weten wat je er voor over hebt.

set is nieuw neem ik aan? bel je nog wel.
dennis en bas bedankt voor de info zover -prut-

verder nog iemand tips of suggesties ivm. blok heeft 1 jaar stil gestaan?

Ja is nieuw..
Weet niet wanneer je de blokken gaat halen, maar misschien kunnen we het kombineren, heb ook nog wat op te halen..

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #38 Gepost op: wo, 20 okt 2004, 09:31:48 »
Ik kom er zo 1-2-3 niet meer uit...
GK blok loopt wel, maar onder de plm. 2500rpm doet ie niks, slaat ie gewoon af. Loopt dan niet beroerd, maar gewoon NIET. Ontsteking al naar alle kanten verdraaid, ligt het niet aan. Hij krijgt ook genoeg prik en benzine. CO stelschroef heb ik ook al in alle posities gehad, maar helpt ook niks. Evenzo stat. toerental.
Als ik het gas ineens intrap (vanaf die 2500rpm ) is het alsof ie te veel lucht krijgt. WHOOAAAMMM. Op de weg houdt ie dan eerst even in voordat ie echt op het gas reageert.
Valse lucht? Nee, nieuwe of goede pakkingen, kan het niet aan liggen.
Choke-klep dacht ik. Bij koude motor moet deze bijna dicht staan (?) en bij warme motor geheel open (?). Als ik deze bij warme motor wat verder dicht duw, start hij veel beter en wil hij blijven lopen vanaf 1000rpm ipv. 2500rpm. Ik heb het chokehuis wat versteld maar dit had niet genoeg invloed, bij warme(re) motor gaat de chokeklep gewoon helemaal open en krijgt ie weer te veel lucht. Ik heb wel een open luchtfilter, maar dit kan niet de oorzaak zijn lijkt me. (m’n MH loopt bijvoorbeeld evengoed zonder als met luchtfilter)


Mijn conclusie: de GK krijgt te veel lucht.

Mijn vraag: heeft iemand een idee hoe dit kan en wat ik er aan kan doen? Of waar te beginnen? Serge? Dennis? Jaap? ...?




Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #39 Gepost op: wo, 20 okt 2004, 09:59:30 »
hoe zit het met de vacuum vervroeger?? Zit die ook nog op een GK blokje??

Bij mij was deze stuk; als ik het gas vol intrapte begon hij ook eerst te stotteren (inhouden) voordat hij er vandoor ging. Hij stikte er in zeg maar.

Ik weet nog dat je vroeg hoe je deze moest aansluiten als je het normale lucht inlaattraject verruild voor een open luchtfilter...
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #40 Gepost op: wo, 20 okt 2004, 10:04:31 »
Op tijd naar bed en morgen met een frisse kop weer kijken?  -uitlachen-

Alle onderdrukleidingen (goed) aangesloten?
Voetpakking carb is goed?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #41 Gepost op: wo, 20 okt 2004, 10:05:33 »
hoe zit het met de vacuum vervroeger?? Zit die ook nog op een GK blokje??

Bij mij was deze stuk; als ik het gas vol intrapte begon hij ook eerst te stotteren (inhouden) voordat hij er vandoor ging. Hij stikte er in zeg maar.

Ik weet nog dat je vroeg hoe je deze moest aansluiten als je het normale lucht inlaattraject verruild voor een open luchtfilter...

Heeft de GK niet, elektronische ontsteking..

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #42 Gepost op: wo, 20 okt 2004, 10:14:21 »
Bi-metalen veertje van de choke?

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #43 Gepost op: wo, 20 okt 2004, 10:34:12 »
Bi-metalen veertje van de choke?

nee die heb ik al versteld (dmv. verdraaien chokehuis en stelschroefje aan zijkant). maar chokeklep gaat naar mijn idee nog steeds te gauw open.
hoort deze volledig open te staan bij warme motor ? ? ? ?

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #44 Gepost op: wo, 20 okt 2004, 10:40:33 »
Op tijd naar bed en morgen met een frisse kop weer kijken?  -uitlachen-

Alle onderdrukleidingen (goed) aangesloten?
Voetpakking carb is goed?

pakkingen zijn goed. onderdrukslangen zijn goed aangesloten en lekken niet. maar hij loopt niet beter/slechter/anders als ik de onderdrukslang voor ontst. vervroeger naar computer loshaal of vastmaak.
ontstekingshuis staat ook helemaal achterover gedraaid (zo vroeg mogelijk), anders loopt ie niet goed.
zou het dan misschien aan de computer kunnen liggen?