Auteur Topic: Project [ XX-XX-XX ] Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc  (gelezen 13141 keer)

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #75 Gepost op: ma, 01 nov 2004, 09:59:09 »
kleppen koud 15 en 25 gesteld volgens boekje. dus dat is t niet
olie: 15W40 zit er in. is waarschijnlijk idd niet de goede soort. wie weet 't? 10W40? en zou dit gelijk zo'n verschil maken?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #76 Gepost op: ma, 01 nov 2004, 10:35:05 »
Fabriekspecificatie voor sleeptuimel: 15W40..

Ik prefereer zelf 10W40, maar niet omdat ie dunner is, maar alleen omdat ie vooral 'half synthetisch' is, en dus minder 'vervuiling/koek' achterlaat.

Zal het dus niet zijn..

Olie-pomp/druk?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #77 Gepost op: ma, 01 nov 2004, 10:52:30 »
Olie-pomp/druk?

hoe te controleren/repareren/instellen/enz....??

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #78 Gepost op: ma, 01 nov 2004, 11:50:06 »
Beste: ff langs een garage,..

Of een olie-druk-controle-metertje aansluiten..

Maar goed: die metertjes zou ik vooral niet vertrouwen (qua absolute aflezing).. Maar vooral gebruiken voor relatieve waardes: Als bij een gezonde motor de druk 'ineens' minder word, dan weet je dat je stront hebt..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #79 Gepost op: ma, 01 nov 2004, 23:38:17 »
ik heb het probleem van 2 oliedruksensoren en maar 1 lampje ook opgelost! heb de beide sensoren in serie geschakeld op het ene lampje! en wat denk je, hij gaat helemaal niet meer branden, druk niet meer te laag en niet meer te hoog!
HEHEHE...  -wanker- withstupid

nee shit sensor is goed. koud gaat lagedruk bij 1900rpm pas uit, warm bij 1000. EN: als ik hogedruksensor aansluit, gaat ie (warm en koud) boven de ongeveer 5000 ook aan!!! RAAR!!!!
dus onderin te weinig en bovenin te veel druk! hoe kan dit nu? en wat kan ik er aan doen? (ja uiteraard blok uit mekaar halen en pomp controleren, maar liever: wat is eenvoudig te proberen?)




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #80 Gepost op: di, 02 nov 2004, 08:09:14 »
Ene sensor is een maak schakelaar (maakt massa als druk voldoende), en de andere een breek schakelaar (verbreekt verbinding met massa als druk voldoende)

In serie schakelen heeft dus 0 nut.

Simpel, doch effectief: ff langs de garage gaan.. (val ik al in herhaling?).

Andere simpele oplossing: nieuw Polo 1 sensor halen, erin draaien en aansluiten

Nog simpeler oplossing: draadje direct aan massa leggen

LAAT de druk ff meten,....


Ochja: Wat voor cockpitje zit er in je 1f? Een later type zeker?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #81 Gepost op: di, 02 nov 2004, 10:22:24 »
Ene sensor is een maak schakelaar (maakt massa als druk voldoende), en de andere een breek schakelaar (verbreekt verbinding met massa als druk voldoende)

In serie schakelen heeft dus 0 nut.


daarom juist jaap. het is een geintje... :)

heb al andere sensor geprobeerd, evenals draad met ander lampje, resultaat gelijk. het zit dus in het blok zelf. laten testen van druk door garage hoeft dan uiteraard niet meer.
wat kan er nu kapot zijn aan de oliepomp? of kan die vervuild zijn ofzo? en hoe kan die nu juist teveel druk hebben bij hogere toerentallen?

Ochja: Wat voor cockpitje zit er in je 1f? Een later type zeker?

idd, eentje met toerenteller, uit een 2 lijkt me.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #82 Gepost op: di, 02 nov 2004, 12:12:40 »
Kijk: Problem solved.

Je draadboom klopt waarschijnlijk gewoon niet, en geeft daarom problemen met je lampjes.


Ga eens meten: wat doen de sensoren als:

situatie A:
motoruit : 1 van de 2 moet 'geen massa' maken, en ander wel
(weerstand 0 en de ander 'nabij oneindig'

situatie B:
motor stationair: 1 van de 2 moet nu iets anders doen dan bij situatie A:  (volgens mij beide weerstand 0)

situatie C:
verhoogt toerental (choke open, of hand aan de gashendel: pak m beet: 2000 toeren
situatie moet nu volledig andersom zijn aan situatie A.



Dan weet je het pas ECHT zeker..


Overigens:

Oliepomp: zeefje kan vol zitten met prut, Oliepomp kan uitgelubbert zijn, oliefilter doorgeslagen, veertje van drukregeling in oliepomp zit vast etc etc etc.. Kan van alles zijn, maar komt allemaal maar zelden voor.

Ik schat eerder op een gebrek door 'verkeerde cockpitje'..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #83 Gepost op: di, 02 nov 2004, 12:33:34 »
Maar dan nog blijft het wel interessant hoe hoog de oliedruk nu precies is toch?

Misschien heeft het stiekem toch te maken met de tikkende kleppen bij koude olie/motor.

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #84 Gepost op: wo, 03 nov 2004, 07:59:11 »
Ik schat eerder op een gebrek door 'verkeerde cockpitje'..

ik hoop het...
zal vanavond sensoren enz. nog es controleren: draad van pluspool naar "los" lampje, vandaar naar sensor en ook één van minpool naar "onderkant" sensor.
pas dan is meten 100% weten..

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #85 Gepost op: zo, 07 nov 2004, 13:27:42 »
sjongejonge. ik maar denken dat 1 oliedruksensor voor te lage en 1 voor te hoge druk is. NEE dus:
Jetzt helfe ich mir selbst:
- bruine sensor schakelt onder de 0,3 bar.
- witte sensor schakelt als druk hoger dan 1,8 bar is. normaal gaat je lampje branden als EN druk lager dan 1,8 bar is EN toerental boven de 2100 rpm ligt.
2e sensor is dus niet voor te hoge druk maar OOK voor te lage druk, alleen bij hogere toerentallen. weer wat geleerd... wist niemand dit trouwens??

als ik een lampje rechtstreeks op de witte sensor zet, gaat deze branden boven de pak em beet 3000 toeren: onder de 3000 is de druk lager dan 1,8 bar en dus te laag.  
conclusie: ik zit niet met een te hoge maar "alleen" met een te lage druk. makkelijk op te lossen: gewoon altijd boven de 3000 rpm rijden.... -wanker-
zal es kijken wat er aan de hand is. wie heeft er tips over waar te beginnen??

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #86 Gepost op: zo, 07 nov 2004, 18:02:25 »
Hoe 't olie-druk-systeem vanaf bouwjaar 1983 werkt.... hoef je mij niet uit te leggen..

Probleem is: jij hebt een 1f,. zonder de dynamische olie-drukcontrole.

Je blok is 'ge-update' en je cockpitje ook..  je draadboom echter niet....
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #87 Gepost op: zo, 07 nov 2004, 18:05:26 »
zal morgen eerst es het oliefilter nakijken/vervangen, hopelijk zit het em daarin, scheelt n hoop  -klus- werk!

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #88 Gepost op: zo, 07 nov 2004, 18:21:53 »
Hoe 't olie-druk-systeem vanaf bouwjaar 1983 werkt.... hoef je mij niet uit te leggen..

Probleem is: jij hebt een 1f,. zonder de dynamische olie-drukcontrole.

Je blok is 'ge-update' en je cockpitje ook..  je draadboom echter niet....

Volgens mij moet 't zowieso lukken als je in 't blok alleen 1 oliedrukschakelaar schroeft en zorgt dat je pen 9 en 11 van je 14 polige stekker verwisseld, waarna je pen 9 aan massa legt.

Werkt bij m'n 1F prima  -thumbsup-

Zie ook dit topic
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Polo 1f ombouw van 900 naar 1300cc
« Reactie #89 Gepost op: wo, 10 nov 2004, 00:37:50 »
na wat gesleutel vanavond is m'n oliepeil weer op druk, uhhhh nee... oliedruk weer op peil!
je raadt nooit wat het probleem was
pakking tussen aanzuigbuis en pomp zat er half wel en half niet, dus zoog ie vacuum ipv olie...
een of andere sukkel heeft waarschijnlijk eens een andere buis/filter gemonteerd en gewoon de achtergebleven halve pakking laten zitten. onvoorstelbaar...
maar goed: probleem opgelost, hehe eindelijk... -thumbsup-