Auteur Topic: Project [ LZ-60-FH ] Steilheck  (gelezen 19747 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Shopper abd 1.4
« Reactie #60 Gepost op: ma, 07 aug 2006, 09:12:21 »
Als je toch aan het prutsen bent:
Wissel de rommel eens los van elkaar:

loopt ie met GK nokker en GL carb wel goed? (stationair), of is dat ook peren met köt?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Shopper abd 1.4
« Reactie #61 Gepost op: zo, 13 aug 2006, 20:21:26 »
Phuq! Vandaag GK-nokker icm ori carb geprobeerd: niks. Weer hetzelfde: draaide wel boven de 2500 toeren (met choke-hendel uit en gas erbij), daar beneden valt ie uit. Liep zelfs slechter/onrustiger dan de HB-carb...

Begin nu te twijfelen: heb ik alles wel goed terug gemonteerd? Maar ik heb echt goed opgelet bij het terugmonteren. En hij zou helemaal niets doen als de onstekingsvolgorde/timing niet zou kloppen toch?

Klepspeling gesteld op koud in: 0.10 en uit: 0.20. Carb en onsteking in originele stand...

(Oliekeerring lekt niet meer! Thanks nogmaals Bas! )

Iemand ideeën?
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Shopper abd 1.4
« Reactie #62 Gepost op: zo, 13 aug 2006, 21:21:57 »
staat de timing van je nokkenas goed?
Als die op de foto op de vorige pagina op BDP staat, staat ie er iets naast -klus-
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Shopper abd 1.4
« Reactie #63 Gepost op: zo, 13 aug 2006, 22:09:15 »
Hoe zie je dat?

Op de foto staat hij idd afgemonteerd in BDP.

Hieronder een close-up van de foto. Je ziet dat het markeerpunt op de v-snaarpoelie (deukje) net iets voorbij het vakje staat. BDP is toch precies middenin, tussen de twee uitsteekseltjes van het markeerpunt?


Ik moet eerlijk zeggen dat ik moeite heb met de markeringen gelijk te zetten; bij het spannen van de tandriem gaat het geheel een beetje uit zijn verband. Ook vermoed ik dat het markeerpunt aan de kop (metalen plaatje aan de distributiekap) een beetje verbogen is...

Kun je het aan de stand van de nokkenas zien? Hoe dan? Moet het nokkenastandwiel dan een tandje naar links of rechts?

Damn! Ik dacht dat ik dat wel effe zou kunnen zeg; distributieriempje vervangen heb ik al eens gedaan...



Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Shopper abd 1.4
« Reactie #64 Gepost op: zo, 13 aug 2006, 23:27:51 »
Wat je al niet kan zien op een foto. Ik dacht het streepje op de poelie te zien, maar wist het niet zeker. -klus-
De inlaat- en uitlaatnokken van de eerste een vierde cilinder moeten op gelijke hoogte staan. 4e cilinder allebij op tuimellen, 1e cilinder allebij gelijk omhoog.
doordat je nokkenas niet op tijd staat (waar die op zichzelf al niet beter van gaat lopen) staat daardoor ook je onsteking van tijd.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Shopper abd 1.4
« Reactie #65 Gepost op: zo, 13 aug 2006, 23:35:13 »
..
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Shopper abd 1.4
« Reactie #66 Gepost op: ma, 14 aug 2006, 16:34:31 »
... Dank u meester Marcel. Ik zal zo de nokkenas eens gaan verdraaien t.o.v. de krukas. Hoogstwaarschijnlijk ligt het daar aan...

Alleen zie ik nu de lucht een beetje betrekken en ik heb geen garage... dus ik blijf nog effe binnen chillen (vakantie nog niet voorbij).
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Shopper abd 1.4
« Reactie #67 Gepost op: ma, 14 aug 2006, 18:35:22 »
als je nu nog ooit eens een ditributieriem gaat doen maak dan gebruik van eigen markeringen.
aan te brengen met lakstift!!

gr maikel

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Shopper abd 1.4
« Reactie #68 Gepost op: ma, 14 aug 2006, 20:08:55 »
wel nagellak nemen en zeggen tegen je vriendin dat je zelf ff haar nagel lak gaat gebruiken  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Shopper abd 1.4
« Reactie #69 Gepost op: di, 15 aug 2006, 22:09:19 »
Hmm... nagellak: wel kinky...  -naughty-

Ok: heb geprobeerd met de 1e cilinder (cilinder distibutieriemzijde) op BDP, de nokkenas te verstellen. Is erg kritiek: ergens raakt een klep net de zuiger als ik dan de nokkenas goed zet. Maar goed: als ik dan de tandriem span, komt alles net 1 tandje uit verband, waardoor de nokken (en dus kleppen) op 1 en 4 weer ongelijk uitkomen...  :(

Gelukkig had ik nog een verstelbaar nokkenastandwiel: Even uitgetest... nokken op cylinder 4 gelijk: eentje begint met tuimelen en de ander is bijna klaar met tuimelen. Nog steeds kritiek afgesteld: als ik de nokken as maar ietsje bijdraai, dan zit er al een klep tegen een zuiger.

...Beetje een nagellak-kleurtje, niet?... :D

Nu die wat preciezer af te stellen is, loopt hij wel maar nog steeds zeer rauw en onregelmatig onder de 2000rpm. met choke uit. Hij lijkt ook bij lage toeren stroeve geluiden te maken.

Opvallend was dat ik om hem te kunnen starten, het ontstekingshuis helemaal naar achteren moest draaien, tot ik niet verder kon. Toen liep ie pas. Das niet zo handig dus.

afgesteld staat de vonkenmaker nu dus tussen bougie 1 en 3 (eigenlijk net van 1, contactpuntjes zijn al open). Klopt dit? Of kan hij nog verder. Waarschijnlijk moet ik dan alles opnieuw stellen zodat de nokkenaspoelie goed uitkomt...

Verder ben ik een beetje bang dat misschien 1 van de zuigers toch een klepje heeft aangetikt, misschien al in het begin van deze nokkenas-geschiedenis...  :(  Compressietest moet dus ook maar effe tussendoor...



Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Shopper abd 1.4
« Reactie #70 Gepost op: di, 15 aug 2006, 22:29:20 »
Vragen die nog bij me opborrelden:

- BDP: moet de markering op de v-snaarpoelie op de 'O' of net voor de '0' staan?
- Moeten dan de nokken op cilinder 4 (helemaal rechts als je voor de auto staat met je kop onder de motorkap) al tuimelend gelijk staan? Dus de klepveren even hoog ingedrukt?
- Kan het zijn dat de nokken van de GK-nokkenas net iets 'langer' zijn dan de originele GL-nokker, waardoor ze de zuigers raken als alles warm is?
- Moet dan toch niet de klepspeling groter dan 0,10 in en 0,20 uit?
- Moet ik dit nog wel doorzetten zo? De APK is al een maand afgelopen... en ik dacht dat dit wel makkelijk zou gaan...  :(



Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Shopper abd 1.4
« Reactie #71 Gepost op: di, 15 aug 2006, 23:48:30 »
Markering moet gelijk staan met de scherpe kant van het 'O'-vaantje. Dus niet bij de letter 'O'.

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Shopper abd 1.4
« Reactie #72 Gepost op: wo, 16 aug 2006, 18:49:48 »
De waterpomp: hij is al verschillende keren in foto's langsgekomen. Volgens mij is het toch de verkeerde. Kijk maar naar de vertanding hieronder:


Ik merkte net pas bij het stellen van de nokkenas, dat de tandriem slipt en niet altijd goed in de uitsparingen van de waterpomp valt...

En ja hoor: dit is zoals ik hem op h-base.nl vond...:


Al die tijd dus de verkeerde waterpomp er in...

Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Shopper abd 1.4
« Reactie #73 Gepost op: wo, 16 aug 2006, 23:05:04 »
Dat Marcel dat niet gezien heeft!  :P
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Shopper abd 1.4
« Reactie #74 Gepost op: wo, 16 aug 2006, 23:40:58 »
tip bij het spannen en het probleem dat ie 1 tand terug valt

dan moet je hem voor het spannen al 1 tand verkeerd zetten.
in de tegenovergestelde richting dat hij gespannen word!!!!

enne als je op je bak het zwarte dopje haalt en het groene kunstof moer/bout met hele grote inbus loshaald kan je eronder je vliegwiel zien en het uitgevreesde spleetje in je vliegwiel gelijk zetten met het pijltje (uitstekend driehoekje) dan staat je vliegwiel zoizo goed.
alleen zonder je nokkenas vast zetten of het ontbreken van een nokje op de nokkenas zelf waar de poelie op vastkomt (zodat deze maar 1 stand kent word je nokkenas op tijd zetten een moeilijke klus succes ermee!!

greez maikel,