Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 166765 keer)

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1485 Gepost op: do, 11 dec 2008, 12:07:34 »
@ Geert: nu het kneiterkoud buiten is en ik tam / lam inrijd krijg ik de olietemperatuur al op 110 Celcius wanneer ik een stukje snelweg pak met 140 km/u.
Wanneer het zometeen warm buiten is en ik (na afstellen bij Tovami) af en toe gas ga geven kan ik alle beetjes extra koeling gebruiken die ik kan vinden.
Een jaar of 2 geleden op weg naar Denemarken VW weekend heb ik bij pompen in de Heimat de olie zelfs op 135 Celcius gekregen. Ondanks dat het toen volsynthetische olie was, ben je dan toch serieus aan het boarderlinen hoor...
Bij die temperaturen is je olie zo dun als water en keldert daardoor je oliedruk flink: beide factoren detrimentaal voor je motor op langere termijn.
Er zijn er op dit forum weinig die na opvoeren afdoende koelcapaciteit hebben, lees andere topics maar.

Dit is overigens ook een van de redenen dat ik het topic koudelucht toevoer in "Techniek" heb gestart.
Bij zoveel warmte onder je motorkap scheelt aanzuigen van koude lucht in de carburateurs gewoon een paar procent vermogen aan de wielen.
Gezien wij met onze naaimachinemotortjes toch al in kW niet rijkelijk bedeeld zijn helpen alle kleine beetjes.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.416
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1486 Gepost op: do, 11 dec 2008, 12:24:08 »
En we zijn op 100! Nu moet je toch wel echt naar Tovami gaan rijden hoor Jan  -hug-
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1487 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 21:54:36 »
Jjjjjjjjjjjjjjjjjjjja.....

Zat net ff mijn topic door te spitten op zoek naar bepaalde pics en las toen iets grappigs.

Toen ik met mijn ABD met 41 mm Keihin CV carbs reed, zaten daar 200 hoofdsproeiers in en moesten er nog ringetjes onder de gasnaalden om de boel rijk genoeg te krijgen.

Niet verbazend dus dat ik momenteel met een ABD en 36 mm Keihin CV carbs aan de arme kant rijd met 165 hoofdsproeiers.

De reden dat ik er indertijd 165 sproeiers in heb geplant was dat ik met Bogg bros had gebeld en die zeiden dat dit een leuk startpunt was.

Ik had mij dus arm rijden kunnen besparen want het stond in mijn eigen topic.

Anyhow; dat is verder werk voor Tovami binnenkort.

Eerst ff het verstelbare nokkenaswiel en de oliekoeler erop knoepen.

Duurt wel lang eigenlijk want ik had verwacht dat ding al binnen te hebben.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1488 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 22:11:27 »
ABD-powerpack is toch 40mm? (loopt als een kogeltje iig, weet ik toevallig -naughty-)

200 sproeiers heb ik ook in m'n 1.6 16v + weinig ringetjes onder de naalden (weet niet precies hoeveel)

Als ik jouw was, zou ik in stapjes groter boren......eerst 180 ofzo....kijken wat ie doet.
Maar ja: op de bank afstellen is natuurlijk wel idealer -klus-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1489 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 22:26:35 »
voor starters idd een 165 ,maar naar jouw verhaal zeg iuk toch een 175 tot 180  sproeiers.



 dit is een uitdraai van een 1.6 met ook een 11 op 1 compressie verhouding en deze liep eigenlijk ook iets te arm .272 nokker . dus als het goed is zul je hier in de buurt komen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1490 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 23:21:09 »
En weer een koppelrechte ....
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1491 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 23:38:59 »
@ Serge: er staat DIN HP. Bij deze auto wiel of berekende krukas HP?

Korte blik op het door jou geplaatste grafiekje toont volgende zaken:

Het toont dat het koppel van zeg 2.750 - 5.000 rpm loopt.

Het toont dat het vermogen piekt bij zeg 5.500 rpm.

Doorjagen boven een 5.500 rpm heeft bij peuten bij die auto dus niet veel zin, tenzij voor geluidsbevrediging natuurlijk.

Speculeren op waarden van mijn ABU heeft voor mij niet veel zin op dit moment.

Ik wacht wel af tot Tovami er klaar mee is en "hope for the best"...

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1492 Gepost op: vr, 12 dec 2008, 23:51:45 »
ff een vraag    bij de motorfietsen en bromfietsen    zit er aan de gasnaald toch altijd een circlipje   om de naald in de gasschuif te houden

als men dat clipje nu eens verplaatst is het toch minder nodzakelijk om  er ringen onder te plaatsen    


ik hoor hier alleen maar ringetje ringetje   maar nooit verplaats het clipje

heb zelf al menig motortje  bereden   (voordeel dat je pa  rijinstructeur is  )van suzuki gs400  tot  fjr1300  (zonder rijbewijs voor de motor ) weer een voordeel dat je pa  rijinstructeur is  

bij mijn eigen motor(suzuki gs4002 cil lijn ) liep het niet helemaal naar mijn zin  ietsje te laat oppakken    stationair laat terug vallen  , is te weinig brandstof    das duidelijk

carb geheel open gehaald   tot aan de naalden      daar zitten    circlipjes op/aan  1stukje omhoog = minder benzine omdat de naald verder de hoofdproier ingaat dus  het geheel verder afsluit    net als bij een waterkraan , dus hoe lager de circlip zit hoe meer benz de motor krijgt  :)

corect me als  ik verkeerd ben  -thumbsup-

dus clipje een stukje omlaag  (komt de naald dus verder omhoog = dus meer brandstof )    liep toen helemaal top  voor een 400 2cil met maar een paar klepjes  top van 180   daar voor niet op 145 te krijgen in houden, stikken ,stotteren,  niet fatsoenlijk mee te rijden

dus waarom de ringetjes als het met het sirclipje ok mogelijk is   ??
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1493 Gepost op: za, 13 dec 2008, 01:21:43 »
@ Pierre: klopt helemaal wat je schrijft. Bij de oudere carbs althans.
Bij de meeste (modernere) 4-cylinder lijn motorfietsen zitten er geen "verdiepingkjes" meer voor die clipjes.
Mogelijk wegbespaard of weggehaald zodat de fabrikanten later meer "dynojet kitjes" kunnen verkopen.
Een theorie is dat er niet meer verwacht wordt dat je aan de carbs hoeft te knoeien.
De fabrikanten hebben inmiddels zulke kleine toleranties in hun productieprocessen, dat die afstelbandbreedte niet meer noodzakelijk is.
Door een ringetje onder het naaldclipje te leggen krijg je de naald omhoog en bereik je (binnen grenzen) een verrijking van je mengsel hetgeen aansluit op jouw posting.
Mind you: binnen grenzen, want wanneer je hoofdsproeiers of je emulsiebuizen niet groot genoeg zijn zul je het toch niet redden.
Bij mij zitten er nu al ringetjes onder en nog staat de boel te arm: tijd voor grotere sproeiers dus. Dat mag Ruud Fredriks voor mij gaan regelen, want die weet er meer van dan ik en die weet er ook nog eens sneller een optimaal resultaat uit te slepen dan ik.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1494 Gepost op: za, 13 dec 2008, 06:33:13 »
@ Serge: er staat DIN HP. Bij deze auto wiel of berekende krukas HP?

Korte blik op het door jou geplaatste grafiekje toont volgende zaken:

Het toont dat het koppel van zeg 2.750 - 5.000 rpm loopt.

Het toont dat het vermogen piekt bij zeg 5.500 rpm.

Doorjagen boven een 5.500 rpm heeft bij peuten bij die auto dus niet veel zin, tenzij voor geluidsbevrediging natuurlijk.

Speculeren op waarden van mijn ABU heeft voor mij niet veel zin op dit moment.

Ik wacht wel af tot Tovami er klaar mee is en "hope for the best"...

Groet, Jan.
ditis krukas en de motor liep ook te arm
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1495 Gepost op: za, 20 dec 2008, 19:28:07 »
Vandaag de puntjes op de i.
-v-snaar vervangen.
-oliekoeler aangesloten (na verwoede zoektocht langs meerdere adressen,
bleek de bout waarmee de adapterflens mee vastzit gewoon in een doos
in de klusschuur te liggen => sorry Serge.....tsja....weet ik veel wat Jan
allemaal achtergelaten had -dunno-.........)
-oliepeil netjes
-kentekenplaatverlichting heeft Jan netjes gerepareerd:
 nu geen in mekaar gedraaide draadjes met schilderstape -gert- ,
maar netjes gesoldeerd.
-stuur vervangen: originele stuur van Jan's opa (RIP) zit er weer in: stukje nostalgie.
-stadslichtje lv wilde niet....wel stroom t/m fitting, lampje oke.....maar niet werken -dunno-

Meevallers: Jan had al die tijd een alu kleppendeksel in z'n gereedschapstas achterin z'n kofferbak.
En tijdens onze zoektocht waren we op bezoek bij een opel-dude: heeft Jan een alu olievuldop gescoord

Dinsdag = D-Day -sturen-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1496 Gepost op: za, 20 dec 2008, 19:33:56 »
toppie -thumbsup-

 wel verslag met beeld en geluid graag (je mag rustig mijn camera lenen )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1497 Gepost op: za, 20 dec 2008, 20:00:30 »
Vergeet ik trouwens Jan's nieuwe bling bling:
splinternieuw verstelbaar nokkenastandwiel

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1498 Gepost op: za, 20 dec 2008, 20:03:42 »
 -foto-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck
« Reactie #1499 Gepost op: za, 20 dec 2008, 20:06:04 »
Volgens mij zijn er geen foto's gemaakt vandaag,
ook niet zo spannend toch: Jan's motorruimte is reeds bekend