Auteur Topic: Polo CL 1986 [PS-09-YJ]  (gelezen 6489 keer)

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Gepost op: ma, 15 jan 2007, 23:16:32 »
Vorige week knoop doorgehakt: ‘nieuwe’ Polo aangeschaft (voor een zeer goede prijs). Eindelijk een rijdende auto nu. De Shopper blijft om mee aan te klooien. Deze CL uit 1986 wordt (blijft) mijn betrouwbare daily.





Wat een heerlijk ding om te rijden!:
1.3 MH-motor zonder kat, 215.000 kilometer (goed ingereden), dealer-onderhouden t/m 2005 (boekje erbij), 5 versnellingen 8p bak (volgens sticker in V.A.G.-boekje)

CL, dus “Luxe” ;):
-interval wiswas voor en achter,
-achterbank in delen neerklapbaar,
-mistlicht achter,
-warmtewerend glas,
-power-brakes,
-niet lekkend dakraampje (ik vermoed origineel vw-dealer, niet fabriek af),
-vw-dealer ingebouwde startonderbreking (belangrijk!, gezien eerdere ervaringen...)

Minpuntjes:
- APK t/m begin Maart, dus snel misschien kosten, al zal het meevallen
- Bekende Accu-wak(je), is al dichtgekit
- beide voorspatborden ooit al eens vervangen/gerapareerd, lelijk gedaan (zie dof bewijs op foto’s)
- niet originele wielen (2f )
- stoelen smoezelig (maar geen slijtplekken), kabeltje bestuurdersstoel kapot
- roestplekje onder rechter-achterraam
- hier en daar is carros door (waarschijnlijk een handelaar) cosmetisch bijgewerkt
- onderkant is ooit opnieuw getectyleerd, duss...
- beetje een Jan-kleurtje ;)

Maar goed: het is niet de bedoeling dat deze auto schoonheidsbokalen moet gaan winnen. Als ik er de komende 2 jaar dagelijks in kan rijden zonder al teveel problemen, ben ik blij.

Opvallend:
- K*@#T hij start niet! ...oh ja... knopje drukken
- Wat een kracht! Ik ben natuurlijk dat litertje van de Shopper gewend (7 jaar alweer)
- Hee! Ik ben eerder weg dan de rest bij het stoplicht!
- Hee! Remmen gaat echt soepel! (getuige vettige vlek op de voorruit)
- Niet verlaagd: rijdt als een Limo.
- Overal bakjes! ook in het middenconsooltje. Leuk voor mijn vriendin.
- Rijden in de motregen: saai... ik hoef niet steeds een tikje tegen de wiswashendel te geven... gewoon interval aan
- Oh ja! ik heb nog een vijfde versnelling!
- Maar: er staat geen ‘5’ op de pook, alleen een lijntje richting de plek waar de 5 zou moeten zitten... soort 4+E bak dan? (op sticker in boekje staat wel 8p bak)
- Motor loopt erg netjes, start natuurlijk altijd goed
- Zuipt wel ietsje lijkt wel, maar ik moet nog eens (laten) kijken naar de afstelling
- Soms een hikje bij gas terug of na accelleren. Ik denk het begin van een falende Hall-gever...
- Stuur wiebelt bij lage snelheid. Soms wel een cm. of 3: stuurkogels?

Plannen:
- Origineel houden (ja! deze wel echt), moet gewoon comfortabele daily blijven
- Dus: loose die 2f wieldoppen (misschien ruilen tegen ‘normale’ wieltjes iemand? ;) )
- Wassen en poetsen. Misschien krijg ik die doffe spatborden nog goed...
- Motor goed nalopen, blikje hydro-schoonmaakspul, carb goed schoon, alle vloeistoffen/filters een keer verversen
- Interieur eens goed reinigen of een ander. Zitten nu hoezen overheen: zwart met zilverkleurig met ‘Racing’ en een paar Tribals erop: yuk!
- Toerenteller i.p.v. klok is wel handig...

Ikke weer blij. Vriendin ook. Kids ook, vooral na “papa mag het dak open?”...   -love-
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #1 Gepost op: ma, 15 jan 2007, 23:24:16 »
Klinkt niet verkeerd Paul: net dagelijks gebakje zonder al teveel zorgen.
Deze lekker standaard houden => minste problemen -prut-
Doet die shopper maar lekker op je gemakkie kietelen.
"sneller pappa, nog sneller pappa" :D

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #2 Gepost op: ma, 15 jan 2007, 23:37:10 »
Mijn moeder had precies zoon polootje vroeger alleen niet met de 5bak. En zonder tribals :P

Maar reedt echt top, goede herinneringen aan :)

veel plezier ervan!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #3 Gepost op: di, 16 jan 2007, 09:29:02 »
2f wieldoppen: Ik heb nog wel een setje polo 2 ster-doppen liggen (als het goed is).

De wielen achter de doppen zijn wel gewoon 'standaard', maar dan in zwart? of zijn het wel polo 2 wielen, met alleen de verkeerde doppen?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #4 Gepost op: di, 16 jan 2007, 13:17:53 »
Niet slecht! Mooi dagelijks gebakje...

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #5 Gepost op: do, 18 jan 2007, 18:51:23 »
Heee die PAULLLLLL!!!!

Gefeliciteerd man! Ziet er keurig uit!

Nu origineel houden en AFBLIJVEN (naast goed onderhoud dan), dan blijft ie het lang goed doen.

Marsrot als ik de foto's mag interpreteren?

Deze jongen heeft Tornadorot hoor...

Succes man.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #6 Gepost op: do, 18 jan 2007, 20:21:58 »
Tornadorood is ook mooi hoor...  -moon-
Op de sticker staat laknummer LA3A: even zoeken naar de lakcode... yep: Marsrood (is nu tegen het oranje aan, maar hij moet nog een poetsbeurtje, ergens in het hopelijk droge en warmere voorjaar)

En idd: van deze blijf ik af...
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #7 Gepost op: vr, 19 jan 2007, 05:35:34 »
Goed bezig Paul  -thumbsup-

Offline Scaniafan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 128
  • Geslacht: Man
  • Frank Jacobs
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #8 Gepost op: vr, 19 jan 2007, 10:25:33 »
Plannen:
- Origineel houden (ja! deze wel echt), moet gewoon comfortabele daily blijven
- Dus: loose die 2f wieldoppen (misschien ruilen tegen ‘normale’ wieltjes iemand? ;) )

Heb als het goed is begin volgende week een setje "Zolder"-velgen over -naughty- Staan mooi onder een rode Steilheck, spreek uit ervaring -love-

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #9 Gepost op: vr, 30 mrt 2007, 20:00:35 »
APK keuring moest weer (ben een beetje laat: had al 8 maart moeten gebeuren, oei oei oei! ).

Ok... vandaag dus bij Murat de auto opgehaald. Slecht nieuws: Deze keurmeester/vaste garagist/goede kennis ;) constateerde dat op het kentekenbewijs het bouwjaar zeer slecht leesbaar was... van de 8 en de 6 (of 3?! ) is na al de jaren weinig over. Gele papiertje is destijds door een ambtenaar met een ernorme kater gestempeld  -wanker- ...

Maar goed: Ik moet dus heel snel naar de RDW in Zoetermeer om bij het loket een andere te halen (is veel sneller dan met de post). Volgende week dus naar Zoetermeer... Heb pas woensdag tijd :-s

Goed nieuws:
- een van de voorstoelen te los: stukje plastic voor de rails...
- voorbanden AP-tje; beter 'nieuwe' bandjes...
- remblokjes voor op
- remslang rechtsvoor te poreus
- gordeltje links een scheur

Niet echt onverwachte dingen zo. De remblokjes en -leiding 'laat' ik doen (Engelse uitdrukking: "to pull a Jaap"). De rest doe ik zelf met wat spulletjes die hier op de parkeerplaats staan ;)

Volgens mij moet het dan binnen twee weken voor een habbekrats lukken [:fingers crossed]
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Cccasss

  • Non-Register lid
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
  • Caz Has
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #10 Gepost op: vr, 30 mrt 2007, 21:53:49 »
Hoi,
leuke auto,
daar hebben we er thuis ook een van,
min of meer voor gemeenschappelijk
gebruik.
Wat betreft die wieldoppen:
ik zoek nog 1 zo'n dop, wil je dr 1 verkopen?

gr,
Cas

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #11 Gepost op: do, 16 aug 2007, 22:15:47 »
Ondertussen is mijn C-elletje dus gekeurd en al. (Als er wat mis was geweest, had ik het natuurlijk met mijn luie reet eerder gepost. Maar ja, voor goed nieuws doe ik niet zo veel moeite)

Ben ook al op en neer naar zuid FR gereden. Volgeladen en al. Reed niet zo zuinig toen (1 op 12). Maar verder geen enkel probleem: 90kmu. berg op en 120 berg af.

Toch is er ook wat slecht nieuws: bij de ophanging van het rechterachterwiel, achter de benzine-vulhals zit roest. Zo veel roest dat de keurmeester zei dat ie volgend jaar misschien niet door de keuring komt.

Okee.... lassen dus. Effe een tijdelijk plaatje ertegenaan bakken en klaar. Maar nee: de benzinetank moet er onderuit om bij het te lassen deel te kunnen. Dat gaat mij dus nooit zelf lukken... Ook bij mijn vertrouwde garage kunnen ze het niet: hij kan niet zo goed lassen...

Rottig (om maar een toepasselijk woord te gebruiken)... -boehoe-
En hij rijdt juist zo lekker... Hoog tijd om de Shopper rijdend te maken. En dat gaat helaas ook niet echt vlot...
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #12 Gepost op: vr, 17 aug 2007, 04:53:17 »
Misschien Marcel even heel lief aankijken? :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #13 Gepost op: vr, 17 aug 2007, 07:18:39 »
Wat is het probleem?
- Het lassen zelf
- Het verwijderen van de tank om ruimte te krijgen om te lassen?

Als je de tank er onder weg krijgt, de boel goed schoonmaakt en ontvet, kom je wellicht met strijkkit ook een heel eind: Het blik is achter de tankhals niet (erg) dragend (de kriksteunen natuurlijk wel), en het rotten komt meestal vooral door vuil en steenslag die door de 20 jaar oude kitlaag heen dringt.

( Meestal lost die kit en tectyl op door benzine die lekt door de lekkende vulhals - Heb je dat al eens gechecked? )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Polo CL 1986 [PS-09-YJ]
« Reactie #14 Gepost op: vr, 17 aug 2007, 12:57:54 »
@Dennis: als Marcel een bedrijfje heeft waar ik het kan laten doen... maar ik vul andermans vrije tijd liever niet in. Zeker niet voor een daily als deze. (is ie het waard?)

@Jaap: Ik ruik geen benzine dampen na het tanken, bij het banden bijpompen of. Dus een lekkende vulhals lijkt me sterk. Ik zal het straks voor de zekerheid nogmaals controleren. Wel blijft er idd veel zooi in het spatbord achter de vulhals hangen. Reden idd dat dat een zwakke plek wordt. Heb ook onlangs een moer (van buitenaf) op de bout van de gordel rechtsachter moeten draaien omdat het gat met schroefdraad doorgeroest is. De roest zit dus in die hoek en achter de vulhals.

Het probleem is meer dat het lassen en de tank eronderuit misschien een klus wordt die dit autootje -ik zei het al eerder-:  niet meer waard is... Ik heb hem een half jaar geleden voor €350 gekocht. Als ik het laswerk laat doen (en de kans is groot: ik heb immers niet zelf een garage), dan zal dat misschien meer dan €350 kosten. Voor dat geld koop ik liever een 'nieuwe' polo... Of denk ik nu te zakelijk?  :(

Ik ga straks maar eens wat fotootjes trekken ter beoordeling hier...
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf