Auteur Topic: Lekke tank / vulhals  (gelezen 31173 keer)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #105 Gepost op: wo, 29 feb 2012, 18:40:19 »
-up-

Heeft er misschien iemand een duidelijke 'walk-through' over welke stappen te volgen bij het vervangen (niet repareren!) van een benzinetank?

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #106 Gepost op: do, 01 mrt 2012, 00:25:58 »
Bij mij was het een kwestie van wiel los, demper los, as los, tank overal losmaken en demonteren.
Mijn kort verhaaltje: (foto's zeggen wel wat, denk ik)
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,11136.msg337609.html#msg337609
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #107 Gepost op: zo, 25 mrt 2012, 17:21:05 »
Vandaag na een uurtje proberen en zand happen om de tank te wisselen heb ik de vastzittende bouten eerst maar eens ingespoten met kruipolie en ga ik morgenavond nogmaals een poging wagen. Uitlaatklem om de einddemper te verwijderen is niet los te krijgen! Verder ben ik nogal aan het klooien om de slangetjes op de vulhals los te krijgen. Ik heb sowieso al een hekel aan de 'standaard' VW slangenklemmetjes, helemaal als je er niet goed bij kan komen. Op de vulhals zitten 2 slangetjes. De dunne slang was redelijk goed bereikbaar en los te krijgen, maar wat is DE manier om de wat dikkere slang op de vulhals los te krijgen? En hoe verwijder je de rubberdop bij de vulopening?

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #108 Gepost op: zo, 25 mrt 2012, 17:24:43 »
Als het goed is zit er bij de vulopening een ring in, als je die er uit hebt gewipt dan druk je hem zo naar binnen. Je kan beter bij de dikke slang als de tank los is.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #109 Gepost op: zo, 25 mrt 2012, 17:35:16 »
Als het goed is zit er bij de vulopening een ring in, als je die er uit hebt gewipt dan druk je hem zo naar binnen. Je kan beter bij de dikke slang als de tank los is.

Metalen ring is er al uit, de slangen op de rubberdop kunnen blijven zitten neem ik aan?
En hoe gaat de tank in zijn geheel los? Ik had al even zitten kijken en neem aan dat de uitlaat/einddemper verwijderd moet worden, de handremkabel in de weg zit, de achteras los moet en dan in principe alleen de spanband om de tank (hoe gaat die los?) er af moet?

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #110 Gepost op: zo, 25 mrt 2012, 17:49:30 »
Band zit met een bout en aan de andere kant valt hij in een sleuf.
Er gaat een slangetje door het metaal aan de bovenkant en komt in een kommetje weer uit, die moet los. Het slangetje aan de onderkant zal je van de achteras moeten halen (of ook van de vulhals).
De handremkabel krijg je hem wel langs. Voordat je de achteras loshaalt wel ff de plek markeren met een streep/kras, er zit nogal wat ruimte op de gaten en hij moet wel op de zelfde plek terug.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #111 Gepost op: za, 31 mrt 2012, 16:56:40 »
Voordat je de achteras loshaalt wel ff de plek markeren met een streep/kras, er zit nogal wat ruimte op de gaten en hij moet wel op de zelfde plek terug.

Morgen is er weer wat tijd om te sleutelen. Ik zit vooral met het bovenstaande in m'n maag. Kan iemand misschien aangeven hoe, of wat ze hebben gemarkeerd bij het loshalen van de achteras?
« Laatst bewerkt op: za, 31 mrt 2012, 18:21:53 door Vincent »

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #112 Gepost op: zo, 01 apr 2012, 10:21:45 »
Voetplaat 13, waarmee hij aan het chassis zit, met een dikke stift oid omlijnen.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #113 Gepost op: vr, 26 apr 2013, 23:31:50 »
Klopt het dat de laatste Polo's van dit type , bjr. 1994 , een gegalvaniseerde vulhals hebben ?

Offline DanteG

  • L86C-0202
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.924
  • Geslacht: Man
  • Dante Gussoni
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #114 Gepost op: za, 27 apr 2013, 00:08:07 »
Latere types (2f) hebben een verzinkte vulhals, dus deze hebben minder snel last van een rotte vulhals.
Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo
Get in, sit down, shut up & hold on

Offline Freek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 104
  • Geslacht: Man
  • Freek de Jager
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #115 Gepost op: ma, 12 mei 2014, 12:10:11 »
Heb net het topic doorgelezen, maar kan niet echt antwoord op mijn vraag vinden, dus stel ik het hier maar even, lijkt me wel in dit topic passen.
Toen ik mijn polo ophaalde zat er geen tankdop op, volgens de vorige eigenaar hebben ze een keer benzine uit de tank gestolen, de tankdop hebben ze er af geforceerd en toen de benzine er uit gestolen. Toen een tankdop van hofstay gekregen, was geen sleutel meer bij dus de cilinderplaatjes ofzo er uit gehaald, dop kan nu met een schroevendraaier open en dicht gedaan worden, maar omdat de hals nogal verneukt is wil de dop erg moeilijk sluiten, heb ook t idee dat de hals niet meer op de goede plaats zit, en als ik een keer een bocht snel heb genomen naar rechts is mn hele zwarte sierkap over de wielranden wit uitgeslagen (bumperzwart er af). Is er een manier om te kijken of dit aan de tankdop ligt of dat de hals lek is, en als alleen t bovenste stuk verneukt is waar de tankdop zit, heeft het dan zin om alleen de hals te vervangen?
(in de beginpost wordt iets gezegd over "met een trucje alleen de hals vervangen", dit kan ik zo niet vinden hier?)
Gaspedaal!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #116 Gepost op: ma, 12 mei 2014, 19:02:59 »
hals zit vast aan de tank bij de polo. Bij de golf zit dat apart en worden ze gekoppeld met een stuk slang simpel gezegd. Slijpen in een niet gespoelde tank is link. Voor het goed spoelen moet hij er toch onderuit. Tank hals kan je niet los kopen of je moet een donor hebben. Maar dan zou ik nog de hele tank vervangen. Dus.... Vul zelf maar in...
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Freek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 104
  • Geslacht: Man
  • Freek de Jager
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #117 Gepost op: ma, 12 mei 2014, 22:56:30 »
Duidelijk Ronnie, bedankt -thumbsup-
Gaspedaal!

Offline TomM

  • Non-Register lid
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • Tom Mesman
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #118 Gepost op: zo, 08 feb 2015, 18:07:34 »
Goedemiddag,

Het aanbod van tankjes is redelijk, mij vraag is dan ook, wat is goed?
Welke site is aan te raden, welke site, welk merk.
Ik wil mijn tank vervangen, maar ik zie een aantal sites waar op aangeboden word, en vraag me af of een zwarte wel gegalvaniseerd is, hoe dan ook, alle info is welkom.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Lekke tank / vulhals
« Reactie #119 Gepost op: zo, 08 feb 2015, 19:53:06 »
Zwart stelt qua lak meestal niet veel voor, mogelijk zelfs alleen zogenaamde transportlak.
Gewoon zelf even voorzien van een laklaag.
Vulhals zet ik in de steenslagcoating (wel netjes tanken, niet knoeien, want 't is niet benzine-bestendig)