Auteur Topic: Uitlijning van de Polo  (gelezen 51997 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #255 Gepost op: di, 27 dec 2011, 13:34:56 »
Wielvlucht voorzijde L zou nou dus gelijk aan R zijn wat dus niet op het rapport staat
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #256 Gepost op: di, 27 dec 2011, 13:35:43 »
Auto die rechtdoor gaat over de wielen heeft onderstuur...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #257 Gepost op: di, 27 dec 2011, 15:48:15 »
of te hard de bocht in :)
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #258 Gepost op: di, 27 dec 2011, 17:38:02 »
Onderstuur:

Onderstuur door de gehele bocht:
- achter vering en demping harder.

Onderstuur bij insturen bocht:
- voorste vering en demping harder;
- meer caster;
- voorstabilisator strakker.

Onderstuur midden in de bocht:
- voorste vering en demping harder;
- minder caster;

Onderstuur bij uitkomen van de bocht:
- voorste vering en demping zachter;

Onderstuur bij het uitkomen van een snelle bocht:
- achterzijde meer grondspeling.


hele artikel, wel interessant

http://www.civicclubholland.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=30575

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #259 Gepost op: di, 27 dec 2011, 20:40:56 »
Ik haal ze altijd weer door elkaar...
caster = naloop toch?
dan zal ik eens kijken of ik RV nog iets naar voren kan halen gezien deze iets afwijkt tov LV
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #260 Gepost op: ma, 05 mei 2014, 19:55:19 »
Even dit 'oude' topic omhoog halen:

Ik ben vandaag naar een gemiddelde uitlijnboer geweest om auto uit te lijnen. Deze bandenboer heeft helaass (omdat dit volgens fabrieksopgaaf alleen mogelijk is..) de sporing afgesteld. Echter, zag ik op het rapport dat de wielvlucht en askanteling aan de voorzijde nog verre van goed is:
askanteling voorzijde links 2.40 voorzijde rechts 1.35 en wielvlucht voorzijde links -0.40 en wielvlucht voorzijde rechts -1.26.
Auto is 60/40 verlaagd en heeft wellems blokken. Nou is mijn vraag, aangezien ik dit niet direct in dit topic terug kon vinden: hoe kan ik de askanteling (met wellems)  nog enigszins verstellen? En hoe is de wielvlucht te verstellen?

En is er ook nog wat te stellen aan de achteras?
« Laatst bewerkt op: ma, 05 mei 2014, 19:56:54 door Vincent »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #261 Gepost op: ma, 05 mei 2014, 20:28:15 »
Volgens mij word alles tig herhaalt in deze topic........

Askanteling/caster kun je proberen dmv de demontabele rechterstabisteun te verstellen: 2 dikke bouten in rechterwielkast,
meestal is er niet heel veel te winnen, maar alle kleine beetje helpen.

Wielvlucht/camber kan eventueel dmv excentrische bouten in de draagarmen: een beetje uitlijnboer had die optie jouw ook verteld.
Alternatief: verstelbare toplagers.

Beugels waarmee de achteras aan de koets vastzit (3 bouten per zijde) zijn vzv sleufgaten: er is wat stelruimte.

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #262 Gepost op: di, 06 mei 2014, 19:21:35 »
Volgens mij word alles tig herhaalt in deze topic........

Zal een kwestie vanbegrijpend lezen zijn bij me :)

Citaat
Askanteling/caster kun je proberen dmv de demontabele rechterstabisteun te verstellen: 2 dikke bouten in rechterwielkast,
meestal is er niet heel veel te winnen, maar alle kleine beetje helpen.

Ik dacht altijd dat de askanteling bij een verlaagde polo eigenlijk 'automatisch' juist gesteld wordt door het toepassen van wellemsblokken.. blijkbaar niet helemaal dus. Ik merkte dat ik bij mijn rechterwiel net mijn hand kwijt kan achter het wiel tussen band en wielkast. Bij mijn linkervoorwiel kan ik wel 1,5 handdikte kwijt tussen band en wielkas..

Citaat
Wielvlucht/camber kan eventueel dmv excentrische bouten in de draagarmen: een beetje uitlijnboer had die optie jouw ook verteld.
Alternatief: verstelbare toplagers.

Wielvlucht corrigeren geeft voor 'normaal' straatgebruik geen merkbaar verschil toch?

Beugels waarmee de achteras aan de koets vastzit (3 bouten per zijde) zijn vzv sleufgaten: er is wat stelruimte.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #263 Gepost op: di, 06 mei 2014, 22:04:42 »
Dmv Wellemsblokken trek je de stabi links&rechts evenveel naar voren,
volgens je uitlijning zit er verschil tussen links&rechts: dat verschil verander je niet met Wellemsblokken.

Geen enkele 86/86c heeft netjes 'vierkant' uitgelijnd de fabriek verlaten.
(als je achteras er recht onder zit, is dat pure mazzel)
Zolang alles binnen de marges valt en de sporing is goed afgesteld,
zal er geen rare bandenslijtage zijn => goed genoeg voor de meeste hier.
Wil je 't perfekt (of iig beter) => zul je motten sleutelen

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #264 Gepost op: vr, 09 mei 2014, 14:18:35 »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Paul/11-TGN-1

  • Non-Register lid
  • Berichten: 229
  • Geslacht: Man
  • Paul van den Berg
Re: Uitlijning van de Polo
« Reactie #265 Gepost op: wo, 21 mei 2014, 17:34:43 »
Mooi spul!
Volvo 850 2,3 t-5 R 280pk
Polo Coupe '84 1.4 16v AFH 38mm Keihin (project)