Auteur Topic: Onderhoud: kleine en grote beurt  (gelezen 5990 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Onderhoud: kleine en grote beurt
« Gepost op: zo, 23 okt 2005, 21:40:58 »
De kleine beurt.

Terwijl iedereen vragen stelt over problemen met de auto, lijkt de kleine beurt een beetje een ondergeschoven kindje. De basis voor het behoud van de auto is toch echt het onderhoud. Alleen de ruitensproeiervloeistof bijvullen is niet genoeg om de auto te behouden van de roest duivel!

Goed onderhoud begint met regelmatige controle van belangrijke punten. De oudere auto komt niet zo snel bij de dealer binnen voor een beurtje. Bij de 'vak-garage' om de hoek kan klein onderhoud immers net zo goed worden uitgevoerd. Maar zelfs daar komen de meeste auto's hier niet al te vaak binnen. Als je de bougies van je auto kunt vervangen, dan kan je al het onderhoud toch gewoon zelf? 1 keer per jaar bij een APK-keuringsstation de schade op laten nemen en na wat reparaties weer een jaartje rijden kan toch ook?

Niet de juiste manier. Voorkomen is beter dan genezen. Een gescheurde homo-kineet hoes kan je relatief goedkoop vervangen. Blijf je er echter mee doorrijden, gaat de homo-kineet eraan, en is een andere aandrijfas al snel de enige betaalbare optie. Ook is het uitstellen van (klein)onderhoud uitstel van executie. Is je auto je grote trots, maar blijken er voor de APK ineens meerdere punten aan reparatie onderhevig, dan kan dat maar zo het einde betekenen. Regelmatige controle kan dus niet alleen reparatiekosten drukken, maar ook de kosten spreiden. En dan hebben we het niet eens gehad over de veiligheid!
Hier een lijstje met 'na te lopen punten'. Neem af en toe de tijd deze punten even na te lopen. Loop alle punten even snel na. Doe je het regelmatig dan zul je sneller afwijkingen opvallen. Reparatie is vaak niet acuut nodig, maar vaak blijven de kosten wel lager door direct te handelen.

Standaard Checklist Kleine Beurt/Handelingen:

Buitenkant:

Visuele check: Loop om de auto en kijk of er iets opvalt.
Maak de voorruit en lampen schoon met Glassex
Voel even met de hand over het profiel van de banden
Controleer de bandenspanning. Geen drukmeter? Let er dan op dat de banden om dezelfde as ongeveer even hard zijn.
Kontroleer bij het rechter-achterwiel de vulhals van de benzinetank
Binnenkant:

Controleer of de ventilatie goed werkt: 1 2 of 3 standen op de ventilatie (afh. model)
Doen alle controle lampjes het als het contact word aangeschakeld?
Is de vloerbedekking droog?
Maak de voorruit schoon met Glassex
Rolt de gordel nog goed op? Is de gordel niet beschadigd?
Hoe zijn de deurrubbers?
Onder de Motorkap:

Verwijderen van bladeren en rommel uit de watervangbak. Let op roest vorming rond de accu. Even voelen of de accu nog goed vast staat.
Verwijder de verdelerkap, en controleer de staat van de rotor en kap.
Oliepeil-check: kleur en niveau*
Ruitensproeiervloeistof op niveau brengen. Controleer ook de ruitenwissers
Koelvloeistofniveau controleren
Remvloeistofniveau controleren
Op de knie-en:

Kijk onder de auto: Olie aan de onderkant van het blok is normaal. Een volledig vette bodem duidt echter op flinke lekkage
Controleer de homokineet hoezen.
Kijk naar de dikte van de remschijven en blokken, let op groeven/roest etc.

* Oliepeil controle doe je het best na een tank-beurt. De olie is door het rijden goed warm, en condenswater verdampt: Het peil geeft dan ook werkelijk de hoeveelheid olie aan. Doordat je eerst gaat tanken en afrekend zakt de warme olie makkelijk terug in het carter. Ook is de ondergrond vrij vlak. Je peilt zo altijd op dezelfde manier.
« Laatst bewerkt op: wo, 06 jun 2012, 09:25:45 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Onderhoud: kleine en grote beurt
« Reactie #1 Gepost op: zo, 23 okt 2005, 21:43:46 »
De grote beurt.

Waar we bij de kleine beurt vooral controleren, draait het bij de grote beurt vooral om verversen en vervangen. Een kleine beurt kan iedereen uitvoeren, als je maar weet waar je op moet letten, en wat goed is en wat slecht. Bij de grote beurt blijven er een aantal controles staan, maar wordt er vooral motorisch gesleuteld.

De lijst

Zie de kleine beurt: visuele controles en handelingen van de kleine beurt worden uitgevoerd.

Binnenkant:


Controleer de gordels op werking en beschadigingen
Test de controlelampjes, ventilatie, buitenspiegels etc
Handrem: 3 tandjes aantrekken moet voldoende zijn de auto op een vlakke weg 'niet weg-duwbaar' te maken
Controleer of de rubbertjes op het rem en koppelingspedaal niet gescheurd zijn. (823 721 173)
Vloer en dashboardkastje controleren op vocht
Buitenkant:

Controle van de remmen en lagers:

ACHTER:

Krik de auto op.
Controleer de wielen op ongelijke slijtage
Verwijder de trommel
Maak de remmen schoon (stof) en controleer of de wielremcylinders droog zijn
Controleer of de stelwig niet vast zit: druk de wig omhoog. Wagens zonder stelwig: rem-voering handmatig bijstellen
Controleer of de handremkabel in goede staat verkeerd
Bouw de trommel terug, lagers eventueel opnieuw invetten
Stel de speling af: draai de centrale moer aan zodat de ring erachter onder lichte druk te verschuiven
Plaats een nieuwe splitpen.
Pasvlak en wielbouten licht invetten met kopervet.

VOOR:

Krik de auto op.
Controleer het wiel op speling
Laat de auto zakken zodat het wiel NET op de grond rust
Controleer het toplager
Krik de auto op, verwijder het wiel
Controleer de dikte van de remschijf. Dikte van de schijf is nieuw: 10 mm. Geventileerd: 20mm
Controleer de remblokken.
Controleer de rubberhoesjes van stuurstang en draagarm
Controleer de rubbers van de stabilisatorstang
Controleer de wielen op ongelijke slijtage
Pasvlak en wielbouten licht invetten met kopervet.
Onder de kap:

Onder de motorkap komen we nu verschillende typen motoren tegen. Het ene type heeft ander onderhoud nodig dan de ander. De basis is echter gelijk. Zo kan je contactpuntjes vervangen en stellen bij een auto met transistorontsteking achterwege laten.


Vloeistofniveau's: Zie kleine beurt.

Remvloeistof: controle van versheid: Volkswagen stelt dat de vloeistof elke 2 jaar ververst dient te worden. Met een sticker of stift is meestal op het reservoir aangegeven wanneer de laatste verversing is uitgevoerd
Koelvloeistof: Anti-vries is te controleren met een speciaal instrument. Heb je de auto echter gevuld met groene of roze koelvloeistof, en is ze tussentijds niet bijgevuld met gewoon water, dan eventueel vertrouwen op de 'versheid'.
Olie wissel
Draai het koude oliefilter met de hand los en daarna met weer vast (met de hand).
Ga een stukje rijden zodat de olie op temperatuur komt: Warme olie stroomt sneller!
Plaats een opvangbak onder het carter en draai de aftapplug los: Inbus of zeskant 19 (M14x1,5)
Draai het nu warme oliefilter los. Let op: er komt ongeveer een halve liter olie uit! Opvangbak!
Zet het oliefilter op de stabilisator tegen het motorblok en laat het uitlekken
Spoel de carterontluchting met wat benzine
Giet een klein scheutje nieuwe olie in de vuldop, en wacht tot dit via de carterplug naar buitenkomt
Plaats een nieuw(!) koperen ringetje op de aftapplug en schroef de plug terug: A14x20 ( N 013 849 2 )
Maak de opening bij het olie-filter schoon met een stuk keukenpapier: de ronde rand waar het rubber op aansluit moet schoon zijn.
Doop je vinger in de nieuwe olie en vet het rubber op het nieuwe olie-filter iets in
Draai het nieuwe filter erop, en draai het handvast aan! NIET TE STRAK
Vul de motor met 3,5 liter olie
Plaats een nieuw luchtfilter
Verwijder verdelerkap en voer een visuele controle uit
Is de auto uitgevoerd met contactpuntjes? Vervangen en stellen!
Is de auto uitgevoerd met sleeptuimelaars? Kleppenstellen!

Na het kleppenstellen: Klepdekselpakking vervangen (052 103 483 E)
Is de auto uitgevoerd met een carburateur? Benzine filter vervangen
Is de auto uitgevoerd met een dieselmotor? Brandstoffilter vervangen
Vervang de bougies
Onder de auto:

Is de auto voorzien van een injectie systeem (NZ, PY, AAV etc, etc.) vervang dan het benzinefilter onder de auto. Klem de aanvoerleiding vanaf de tank af! (Midlock klem).

Tip: Schrijf met een stift op de rand van je luchtfilter wanneer en bij welke kilometerstand je de beurt hebt uitgevoerd.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Onderhoud: kleine en grote beurt
« Reactie #2 Gepost op: di, 07 sep 2010, 16:00:26 »
Wellicht hierbij een aanvulling met typecoderingen van Bougies oliefilters etc? voor de verschillende motoren? of een boodschappenlijstje?

Bougies:
Bosch: W5DTC
Beru: 14-5DTU
Champion: N6BYC
NGK: BUR 6 ET
« Laatst bewerkt op: di, 07 sep 2010, 16:35:11 door berendd »
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Angelo Baete

  • Non-Register lid
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
  • Angelo
Re: Onderhoud: kleine en grote beurt
« Reactie #3 Gepost op: zo, 18 mrt 2012, 21:58:43 »
Ahja en ook de sloten eens smeren staat in het haynes en zelf smeer ik ook wat de scharnieren zodat deze minder piepen

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: Onderhoud: kleine en grote beurt
« Reactie #4 Gepost op: ma, 19 mrt 2012, 10:34:51 »
Misschien niet het juiste topic maar wel erg handig: APK checklist: klik

Offline Ghertel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 50
  • Geslacht: Man
  • Geert U.
    • Polo86c
Re: Onderhoud: kleine en grote beurt
« Reactie #5 Gepost op: di, 05 jun 2012, 20:11:57 »
Handig, is al van pas gekomen bij men onderhoudje. Binnekort de olie + filter eens vervangen.
Old VW's don't DIE, they just get LOWER!