Auteur Topic: Mijn Polo coupé  (gelezen 6201 keer)

Offline Sprinter

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
Mijn Polo coupé
« Gepost op: do, 27 jul 2006, 20:32:23 »
Beste mensen,
 
Sinds twee weken ben ik samen met mijn vriendin de bezitter van een Polo coupé, (sprinter, pionter?) uit '86.  Ivm low-budget was het niet direct de bedoeling een auto aan te schaffen. Wel vaak nagedacht over welk merk en model mijn eerste auto zou worden, zo'n koekblik als een Alto vindt ik vreselijk, toen kwamen we deze tegen... Via familie hoorden we dat hun buurvrouw met spoed haar goed onderhouden polo'tje kwijt wilde. Slechts 110.000 km gelopen en altijd onderhouden door dealer en/of garage. Dr ligt een 1.05 in en vooral de dubbele koplampen en de spoiler maakt het een leuk bakkie.
 
De vorige eigenaar wilde haar auto kwijt omdat hij haar 2x heeft laten staan. Ik kan me voorstellen dat een alleenstaande vrouw niet met pech langs de snelweg wil staan, ik zag er hoop in om de auto weer netjes lopende krijgen. Ik vermoedde iets rondom de verdeelkap. Uit de onderhoudshistorie bleek dit niet het geval te kunnen zijn; deze was 2 jaar geleden nog vervangen.
 
Al zoekend naar een antwoord op de problemen met de auto stuitte ik op dit forum, wat is het toch schitterend dat dit medium bestaat! Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen om de vreemde problemen op te lossen:
 
Als de auto écht koud is (bijv 2 dagen niet gebruikt), start hij over het algemeen in één keer. Stationair loopt hij echt zeer slecht, na een minuut slaat na veel horten en stoten de motor af. Daarna opnieuw proberen te starten is zinloos. De startmotor draait wel maar de motor slaat niet aan. Dat zijn er twee oplossingen om de motor weer aan de praat te krijgen:

1: 30 min wachten en starten
2: Iets aanduwen, en in zn twee de koppeling op laten komen

Dan kan ik de motor over het algemeen lopende houden door gas te blijven geven wanneer de auto in zn vrij staat. In druk verkeer met veel remmen en optrekken is dit echter een crime! Steeds afremmen op de motor, en gassend voor het stoplicht staan terwijl de overstekende voetgangers je geirriteerd aankijken. Toch werkt deze methode niet altijd. Vorige week vertrok ik met een koude motor vanaf mn werk en zat ik bininen twee minuten op de snelweg. Met het gaspedaal 3/4 ingedrukt was de motor plotsklaps dood, en starten hielp niet. Ik dus op de vluchtstook staan en dan sta je daar.... Uiteindelijk heb ik na 10 min wachten, terwijl de vrachtwagens langs me gierden, zelf de auto aangeduwd, ben ik erin gesprongen en wilde de motor weer starten.  
 
Nu komt het vreemde: De verdere reis heb ik nergens last van gehad! Zodra de motor warm is loopt hij prima. Ook voor een stoplicht hoef ik bij een motor die goed warm is niet meer te gassen als een idioot. De motor loopt dan gewoon stationair.  
 
Kortom: het lijkt wel of de motor te weinig, of soms helemaal geen benzine meer krijgt als hij koud is. Is hij warm, dan gaat het goed. Na wat logisch nadenken en her en der navraag gedaan te hebben lijkt het mij aan de automatische choke te liggen die niet goed functioneert. Heeft iemand een idee wat er dan precies fout aan de choke kan zijn en hoe ik dit het beste kan verhelpen? Geheel nieuwe carburateur of is een minder drastische ingreep voldoende?
 
Daarnaast is de motor vorige week globaal doorgelicht. Daarbij kwam naar boven dat alle vacuumslangetjes aan vervanging toe zijn en de boegiekabels slecht over de bougies heen vallen bij de aansluiting op het motorblok, die zitten bepaald niet vast. Hoort dit en hebben meer mensen hier last van? Gaat het hier over dezelfde kabels als in het nieuw geopende topic?
 
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen!
 
Groeten Robbert

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Mijn Polo coupé
« Reactie #1 Gepost op: do, 27 jul 2006, 21:00:59 »
Welkom! :)

Allereerst: Je hebt een 1.05, met automatische choke: dat is dus een HZ motor.

Problemen kunnen (mede) veroorzaak worden door:

- hall-gever
- bedrading (low-tension)
- bedrading (high-tension)
- vacuum(lek) ->slangen, paddo, voetpakking
- carburateur
- choke
- benzinepomp/slangen

En niet perce in die volgorde.

Om een goed lopende motor te hebben, dient echt alles gewoon top-fit te zijn. Met lekkende vacuumslangetjes doet ie het wel, maar als je storingen moet oplossen, sluit dan in iedergeval zoveel mogelijk uit.

-De automatische choke: Hoe start je de auto koud? Eerst 2 keer het pedaal vol intrappen, en dan starten?

-De verdelerkap is wellicht niet echt oud, maar: zijn de contacten niet toch ingebrand?  rotor niet verweerd van t stilstaan? staat de ontsteking wel goed op tijd?

-Heb je een toerenteller? Waarschijnlijk niet, maar je weet maar nooit: slaat de toerenteller vlak voor of tijdens het uitvallen? (hall-gever)

-Ruik je benzine als je stil komt te staan? Volgende keer als je stil staat: Deksel van het luchtfilter eraf, en van boven in de carburateur kijken. Geef met de hand (pas op: heet) eens gas: zie je de acceleratiesproeier een straaltje benzine spuiten? (benzinepomp, slangen, carburateur)

- Als de auto niet aanslaat: krijg je dan wel een vonk aan de bougies? De bougiekabels kunnen rot zijn, de bougies idem, de bobine zelf, de bobinekabel idem.. maar als alles goed/redelijk is, krijg je in gewoon een vonk. (weet je hoe je dat kunt controleren?) Wat zou kunnen, is dat de bobine bij 'warme motor' 'tijdelijk' geen spanning meer krijgt, of juist wanneer de startmotor wel spanning krijgt, dat de ontsteking niet voldoende spanning krijgt. (bedrading, contactslot-blokje). Gaan er lampjes branden in je dash, of valt alles ineens uit? (brandstofmeter zakt langzaam in, lampjes gaan uit)..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Mijn Polo coupé
« Reactie #2 Gepost op: do, 27 jul 2006, 21:02:02 »
BTW: D'r staat vrij duidelijk sprinter op de deur toch? Das dus een sprinter :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sprinter

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
Mijn Polo coupé
« Reactie #3 Gepost op: do, 27 jul 2006, 22:16:38 »
En pionter op het raamstijl :)

Offline Sprinter

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
Mijn Polo coupé
« Reactie #4 Gepost op: ma, 31 jul 2006, 00:19:37 »
Bedankt voor de reactie Jaap! Sorry voor de late reactie van mijn kant, ik  ben helaas erg druk: vol aan het werk en over 4 weken trouwen! -love-

Inmiddels zijn alle vacuumslangetjes vervangen, hierdoor loopt hij bij een koude start 100% stationair, das al een aardige verbetering. Bij een keer het gas intrappen schakelt de choke uit en is het weer bagger.. Pas als de motor dan weer goed warm is loopt ie weer goed stationair. De bougiekabels heb ik eraf gehaald en worden zo snel mogelijk vervangen, 2 van de 4 zaten werkelijk los op de bougies! Vervangen zal wellicht geen kwaad kunnen! Misschien dat bij een koude/half warme motor de motor wat meer schokt en daardor de vonken minder goed overkomen??

Starten doe ik inderdaad met eerst het gas intrappen voor het starten. De contacten van de verdeler zijn goed en ook de rotor is goed.

Een toerenteller heb ik helaas niet, hall-gever is dus moeilijk te checken...

Benzine ruik ik niet overheersend als ik stil kom te staan. Als de nieuwe kabels er op zitten en het euvel nog niet is verholpen zal ik het luchtfilter eraf halen en naar de acceleratiesproeier kijken. Thanks voor de tip.

Ik heb nog niet gecontroleerd of de bij een niet startende motor de bougies wel vonken. Met een oude bougie kun je dat testen toch door hem tegen het motorblok te houden? Het mogelijke probleem wat je aandraagt rondom de bobine zou kunnen kloppen bij de problemen, ik zal het in gedachte houden. Bij een niet-startende motor branden de lampjes in de dash nog wel. Bij het afslaan of niet starten brand tevens het lampje van de dynamo (accu-teken). Kan dit nog op iets wijzen?

Ajuus

Offline Sprinter

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
Mijn Polo coupé
« Reactie #5 Gepost op: ma, 31 jul 2006, 00:22:01 »
En BTW: sprinter staat dus horizontaal op de auto, pointer staat op het raamstijl. Iemand ooit eerder deze speciale versie gezien? Jubileumversie?? haha, ik heb ook werkelijk geen idee, zelfs google biedt geen uitkomst...

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Mijn Polo coupé
« Reactie #6 Gepost op: ma, 31 jul 2006, 10:24:53 »
En BTW: sprinter staat dus horizontaal op de auto, pointer staat op het raamstijl. Iemand ooit eerder deze speciale versie gezien? Jubileumversie?? haha, ik heb ook werkelijk geen idee, zelfs google biedt geen uitkomst...

mijn gok is dat dat raamstijlplastic een keer vervangen is, of de striping is niet orgineel, maar ik gok op het raamstijlplastic
Pimp my Polo

Offline Sprinter

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
Mijn Polo coupé
« Reactie #7 Gepost op: di, 01 aug 2006, 12:19:33 »
Weet iemand trouwens waar de co-stelschroef zit op een pierburg carburateur?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Mijn Polo coupé
« Reactie #8 Gepost op: di, 01 aug 2006, 14:13:29 »
Ik heb zo het vermoeden dat het choke-mechanisme niet meer goed werkt?

Koud -> goed
Vlak na koud + gas -> bagger (choke schakelt af terwijl het niet zou moeten)
Warm -> goed

Zit er een weber (type 32TLA) of Pierburg (type 1B3) carburateur op?

Edit: Ahum, zie je vorige posting...




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Mijn Polo coupé
« Reactie #9 Gepost op: di, 01 aug 2006, 14:22:26 »
..

Offline 86c2003

  • Non-Register lid
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
    • http://home.wanadoo.nl
Mijn Polo coupé
« Reactie #10 Gepost op: di, 01 aug 2006, 20:03:56 »
Ik heb hetzelfde probleem:

1) Sleutel op contact zetten
2) 2x gas pendaal indrukken
3) starten zonder gas geven
4) Automatische choke werkt wel, maakt ruim 1500 toeren
Tot hier gaat het goed.
5) Geef gas om weg te rijden
6) Stop bij kruispunt en motor valt terug naar 800 toeren en valt uit.
7) Starten gaat pas met veel gas geven.
 
Als die warm is, blijf ie wel goed draaien.

Ik heb een 1.3 HK blok. Ook Pierburg carb?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Mijn Polo coupé
« Reactie #11 Gepost op: di, 01 aug 2006, 21:55:45 »
Pierburg 2e3 (ipv 1bnogwat).

Iets grotere (twee-traps) variant, maar verder qua werking van choke enzo wel gelijk..


(Ritueel is overigens prima, dus daar kan t niet aan liggen).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sprinter

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
Mijn Polo coupé
« Reactie #12 Gepost op: di, 01 aug 2006, 23:19:24 »
Vandaag heb ik de bougiekabels allemaal vervangen, samen met de nieuwe vacuumslangetjes is dit al een hele verbetering. De motor slaat koud veel minder snel af, al loopt hij nog behoorlijk bonkend. Eerst dacht ik ook dat de choke te vroeg uitschakelde of helemaal niet werkte. Waarschijnlijk is het nu nog een kwestie van afstelling van de co-schroef (bedankt voor de foto!). Zo niet, dan ga ik toch nog eens goed die choke bekijken. Het waselement (dat aan de hand van de temperatuur van de koelvloeistof bepaald of de motor extra benzine krijgt) kan wel eens niet goed meer zijn waardoor de benzinetoevoer te snel wordt afgesloten. Dat geld ook zeker weten voor jou 86c2003! Ik heb precies dezelfde klachten!

Offline 86c2003

  • Non-Register lid
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
    • http://home.wanadoo.nl
Mijn Polo coupé
« Reactie #13 Gepost op: di, 01 aug 2006, 23:38:32 »
waar zit dat waselement dan??? is dat los te bestellen?

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Mijn Polo coupé
« Reactie #14 Gepost op: di, 01 aug 2006, 23:47:53 »
waar zit dat waselement dan??? is dat los te bestellen?

Waselement dat aan de hand van de temperatuur van de koelvloeistof bepaald of de motor extra benzine krijgt ? -dunno-
Die is nieuw.

En idd, waar zit die dan ?

Automatische choke werkt doorgaans mbv Bimetalen veer welke verwarmd wordt door koelvloeistof.