Auteur Topic: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?  (gelezen 41734 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #75 Gepost op: vr, 18 feb 2011, 15:51:07 »
16-02-2011: Kia met kapotte koppeling krijgt sleepje van Polo

Onderstaand 3 screenshots van een nog te plaatsen filmpje.

(en ja, lampje van linker achterlicht van trekkend voertuig is diezelfde dag vervangen door een wel werkend exemplaar :))
« Laatst bewerkt op: vr, 18 feb 2011, 15:52:59 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #76 Gepost op: vr, 18 feb 2011, 16:23:55 »
Komende tien dagen met de weer strakke Polo -sturen- naar Normandië en Zuid Engeland (omgeving Southhampton).
Komende tien dagen met de weer strakke Polo -sturen- naar Normandië en Zuid Engeland (omgeving Southhampton).

... voor een heerlijke midweek in Luttrell's Tower
en afsluitend dito diner en overnachting in The Montagu Arms Hotel.

[ totaal 1.600 km vrijwel probleemloos gereden  -sturen- ]

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #77 Gepost op: vr, 18 feb 2011, 18:51:28 »
nice. jij weet hoe je vakantie moet vieren. heerlijk cruisen....


Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #78 Gepost op: za, 19 feb 2011, 15:51:39 »
... en mooi locaties! Ben benieuwd hoe de [prijzen buiten het seizoen zijn.  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #79 Gepost op: ma, 28 feb 2011, 19:22:24 »
Zondag jl. 's ochtends naar het oosten en 's avonds weer terug.
Kilometerstand inmiddels 387.000+ keep on driving  -sturen-
Helaas geen gelegenheid om nog ff te buurten bij de regiomeet :-(
want had een feestje  -prut-én een bijzondere passagier... -uitlachen-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #80 Gepost op: za, 23 apr 2011, 22:16:03 »
Voor paasweekeinde voorgenomen (km stand 389.409)

Wisselen winter- naar zomerwielen
=> wordt maandag

Checken op olielekkage:
Dit ter controle op recente vervanging carterontluchttingszeefje, krukaskeering, krukasflenspakking, distributieriem en carterpanpakking:
 => na stevige rit van 120 km geen spatje te zien!
opmerking: motor loopt nog steeds iets te hoog stationair maar presteert verder goed.

Compressie testen:
1e meting: (R=distributie) 1 = 12 bar / 2 = 11,1 bar / 3 = 9,3 bar / 4 = 11,5 bar (L=ontsteking)
Na theelepel olie in cilinder 3
2e meting: (R=distributie) 1 = 12 bar / 2 = 11,1 bar / 3 = 11,2 bar / 4 = 11,5 bar (L=ontsteking)

Aansluiten brandstofdrukmeterje:
TEST GING GOED, MAAR DEFINITIEVE AANSLUITING GEEFT VREEMD RESULTAAT - TIPS WELKOM :)

1. Eerst even getest 'onder de kap':

1.1. Ronde stekker aangesloten op sensor in brandstofdrukregelaar

1.2. Rechthoekige stekkertje op metertje aangesloten.

1.3. Rode draad aan pluspool accu.

1.4. Zwarte draad aan minpool accu => met beetje 'gezoem ' zet metertje direct de naald op de 0 (nul).

1.5. Contact aan = brandstofpomp aan => metertje wijst direct  ± 2,4 bar aan.

1.6. Motor starten: druk blijft 2,4 bar.

1.7 Beetje gas bijgeven laat metertje iets lagere en vervolgens wat hogere druk aangeven.

1.8. Motor en contact uit => metertje gaat direct op 0 (nul).

2. En toen voor het echt:

2.1 Rechthoekige stekkertje + kabelboompje via opening onder speaker linksvoor interieur ingevoerd (Rutger bedankt voor de tip!).

2.2 Rechthoekige stekkertje aangesloten op metertje (in middenconsole naast reeds aanwezig Voltmetertje.

2.3 Rode draad aangesloten op plus-pootje van Voltmeter, waar al een draad vanaf een conatct-geschakelde plus aan zit (denk ik, want Voltmeter staat bij contact uit op 0 nul en bij contact aan op ± 13 Volt).

2.4 Zwarte draad aangesloten op min-pootje van het Voltmetertje (waar ook een dikke zwarte draad (massa denk ik) en een mij onbekende dikke groene draad aan zit.

2.5 Contact aan = brandstofpomp aan => ER GEBEURT NIETS!

2.6 Motor starten: metertje blijft eerst enkele seconden op 0 (nul) staan en springt dan pas naar 2,4 bar.

2.7 Beetje gas bijgeven laat metertje iets lagere en vervolgens wat hogere druk aangeven.

2.8 Motor en contact uit: metertje BLIJFT OP 2.4 BAR STAAN! Als ik dan nogmaals het contact aan en weer uit doe gaat het metertje WEL weer op nul.

2.9 Als ik 2.5 t/m 2.8 doe MET STADS- EN/OF  DIMLICHT AAN dan reageert het metertje WEL normaal (zoals beschreven onder 1.5 t/m 1.8).

IK MAAK DE AANSLUITINGEN ZOALS BESCHREVEN BIJ 2.4 WEER ONGEDAAN TOTDAT IK WEET WAT HIER LOOS IS.




« Laatst bewerkt op: za, 23 apr 2011, 22:27:35 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #81 Gepost op: za, 23 apr 2011, 23:06:37 »

Compressie testen:
1e meting: (R=distributie) 1 = 12 bar / 2 = 11,1 bar / 3 = 9,3 bar / 4 = 11,5 bar (L=ontsteking)
Na theelepel olie in cilinder 3
2e meting: (R=distributie) 1 = 12 bar / 2 = 11,1 bar / 3 = 11,2 bar / 4 = 11,5 bar (L=ontsteking)


Uit http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10280.msg306306.html#msg306306
Resultaten van Compressiemeting 13 februari 2011 (N.B. met zelfde compressiemeter!)

(cilinder 1 - Distributiekant, cilinder 4 = Verdelerkant)
#1 = 11,9 bar
#2 = 11,9 bar
#3 =  9,1 bar
#4 = 11,8 bar


Uit http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10280.msg306468.html#msg306468
Op basis van de info uit de boeken en van de ervaringsdeskundigen   :
   •   compressie van nieuwe PY motor ligt tussen de 8 en de 12 bar;
   •   de 'wear-limit' is 6 bar;
   •   aanvaardbare afwijking van compressie tussen cilinders maximaal: 1 bar of 2 bar of 3 bar of 20% (afhankelijk van wie je raadpleegt);
   •   cilinder #3 is bij oudere Polomotoren bekend als de cilinder met enig compressieverlies;
   •   met gemeten waarden [11,9 - 11,9 - 9,1 - 11,8] voorlopig nog ff doorrijden - dat is waarschijnlijk niet direct zeer schadelijk;

Ik overweeg om toch maar 'ns een echt goede compressie test bij de VAG-dealer te laten doen...

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #82 Gepost op: za, 23 apr 2011, 23:07:34 »
Massa direct aansluiten op een massapunt achter het dash. Zit er als ik me niet vergis 1 vlakbij dat doorvoergat. maar in de beschrijving zie ik staan; Good Engine Ground. je voltmeter staat in deze niet op de massa van de motor maar van het dash (via via via dus) Rechtstreeks op een massapunt zal denk ik wel wat schelen.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #83 Gepost op: ma, 25 apr 2011, 19:27:34 »
Massa direct aansluiten op een massapunt achter het dash. Zit er als ik me niet vergis 1 vlakbij dat doorvoergat. maar in de beschrijving zie ik staan; Good Engine Ground. je voltmeter staat in deze niet op de massa van de motor maar van het dash (via via via dus) Rechtstreeks op een massapunt zal denk ik wel wat schelen.

Probleem zit denk ik niet in de massa maar in de contact-geschakelde 12V - zie hieronder;

1. controle massa: lijkt me OK
Massadraadje van brandstofdrukmeterje direct op massapunt rechts op motorblok maakt geen verschil.
Heb daarna deugdelijkheid van massa-draadje gecontroleerd door weerstand te meten tussen:
A: blanco uiteinde van de bestaande massadraad (die achter de middenconsole uitkomt) en an de MIN van de Voltmeter zit draadje en
B: de MIN-pool van de accu;
C: een massapunt rechts op het motorblok (waar vandaan overigens ook een dikke kabel rechtstreeks naar de MIN van de accu gaat;
D: een kruiskop schroef in de carrosserie net onder het scharnier van de rechter deur.

Op A-B en A-C meet ik 0,1 Ohm; op A-D 0,2 Ohm. Dat betekent m.i. dat A (= het blanco uiteinde van de bestaande massadraad) toch ook een deugdelijk massapunt is.

2. contact geschakelde 12V: lijkt wat vreemds mee aan de hand

Op de plus-aansluiting van de Voltmeter staat:
- bij contact uit geen spanning;
- bij contact aan wel (± 13 Volt);
- bij contact weer uit weer geen spanning.

MAAR:
Als ik bovenstaande doe met de lichtschakelaar in stand Dim/Grootlicht:
- bij contact uit geen spanning  op plus-aansluiting van de Voltmeter;
- bij contact aan wel (±12,2 Volt);
- bij contact weer uit BLIJFT er permanent 12,2 Volt op de plus-aansluiting van de Voltmeter staan;
N.B.: pas als ik de lichtschakelaar op stadslicht of uit zet, staat er geen spanning meer op de plus-aansluiting van de Voltmeter.

Geen idee hoe dat nou kan...
« Laatst bewerkt op: ma, 25 apr 2011, 23:33:12 door KoenG40 »

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #84 Gepost op: ma, 25 apr 2011, 19:39:08 »
bij dat laatste, als je vervolgens de lichtschakelaar weer aanzet, heb je dan ook ineens voltage op je voltmeter?

Ben bang dat je voltmeter op de geschakelde plus van het licht zit, en niet op de geschakelde plus van het contactblokje. Dat zijn 2 verschillende. Heb t bij de radio ook al eens gehad dattie verkeerdom werkte.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #85 Gepost op: ma, 25 apr 2011, 23:38:52 »
bij dat laatste, als je vervolgens de lichtschakelaar weer aanzet, heb je dan ook ineens voltage op je voltmeter?
(...)

Als ik het goed heb onthouden:
Zodra ik NA de bij de "NB" vermelde handelingen de lichtschakelaar weer op Dim/Groot zet, staat er opeens GEEN 12V meer op de plus-aansluiting van de Voltmeter. Ik zal dat morgen nog even checken.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #86 Gepost op: di, 26 apr 2011, 08:56:47 »
bij stadslicht blijft wel 12v erop staan?

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #87 Gepost op: di, 26 apr 2011, 15:24:50 »
Aan Garageman laten zien. Hij fronste zijn wenkbrauwen (metertjes zijn destijds niet door hem maar door een zichzelf 'electronica-kenner' noemende knaap ingebouwd).

* De 12V voedingsspanning van mijn metertjes is denkt hij idd ergens van de contactgeschakelde lichtvoeding gepakt.
* En hij vindt de door mij gevonden 0,1-0,2 Ohm te hoog is => geen voldoende goede massa dus voor m.n. A/F meter en de brandstofdrukmeter (die beiden hebben (i.t.t. de oliedruk- en olietempmeter) niet alleen elektrische maar ook electronische componenten, die al 'moeliijk' kunnen gaan doen bij zeer geringe spannings/stroom verschillen.

Hij gaat het binnenkort ff oplossen door een nieuwe, gezekerde voedingsdraad rechtstreeks vanaf contactslot te leggen én de massadraad van de metertjesconsole in orde te maken.


Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #88 Gepost op: di, 03 mei 2011, 19:50:43 »
Zaterdag van A'dam via Zuid Limburg naar Groessen gereden.
Inmiddels 390+  -sturen-

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Wie is KoenG40 uit Amsterdam?
« Reactie #89 Gepost op: di, 03 mei 2011, 19:57:54 »
en dan niet even hier op de koffie komen  aargh.gif