Voor paasweekeinde voorgenomen (km stand 389.409)
Wisselen winter- naar zomerwielen=> wordt maandag
Checken op olielekkage:Dit ter controle op recente vervanging carterontluchttingszeefje, krukaskeering, krukasflenspakking, distributieriem en carterpanpakking:
=> na stevige rit van 120 km geen spatje te zien!
opmerking: motor loopt nog steeds iets te hoog stationair maar presteert verder goed.
Compressie testen: 1e meting: (R=distributie) 1 = 12 bar / 2 = 11,1 bar / 3 = 9,3 bar / 4 = 11,5 bar (L=ontsteking)
Na theelepel olie in cilinder 3
2e meting: (R=distributie) 1 = 12 bar / 2 = 11,1 bar / 3 = 11,2 bar / 4 = 11,5 bar (L=ontsteking)
Aansluiten brandstofdrukmeterje: TEST GING GOED, MAAR DEFINITIEVE AANSLUITING GEEFT VREEMD RESULTAAT - TIPS WELKOM
1. Eerst even getest 'onder de kap':1.1. Ronde stekker aangesloten op sensor in brandstofdrukregelaar
1.2. Rechthoekige stekkertje op metertje aangesloten.
1.3. Rode draad aan pluspool accu.
1.4. Zwarte draad aan minpool accu => met beetje 'gezoem ' zet metertje direct de naald op de 0 (nul).
1.5. Contact aan = brandstofpomp aan => metertje wijst direct ± 2,4 bar aan.
1.6. Motor starten: druk blijft 2,4 bar.
1.7 Beetje gas bijgeven laat metertje iets lagere en vervolgens wat hogere druk aangeven.
1.8. Motor en contact uit => metertje gaat direct op 0 (nul).
2. En toen voor het echt:2.1 Rechthoekige stekkertje + kabelboompje via opening onder speaker linksvoor interieur ingevoerd (Rutger bedankt voor de tip!).
2.2 Rechthoekige stekkertje aangesloten op metertje (in middenconsole naast reeds aanwezig Voltmetertje.
2.3 Rode draad aangesloten op plus-pootje van Voltmeter, waar al een draad vanaf een conatct-geschakelde plus aan zit (denk ik, want Voltmeter staat bij contact uit op 0 nul en bij contact aan op ± 13 Volt).
2.4 Zwarte draad aangesloten op min-pootje van het Voltmetertje (waar ook een dikke zwarte draad (massa denk ik) en een mij onbekende dikke groene draad aan zit.
2.5 Contact aan = brandstofpomp aan => ER GEBEURT NIETS!
2.6 Motor starten: metertje blijft eerst enkele seconden op 0 (nul) staan en springt dan pas naar 2,4 bar.
2.7 Beetje gas bijgeven laat metertje iets lagere en vervolgens wat hogere druk aangeven.
2.8 Motor en contact uit: metertje BLIJFT OP 2.4 BAR STAAN! Als ik dan nogmaals het contact aan en weer uit doe gaat het metertje WEL weer op nul.
2.9 Als ik 2.5 t/m 2.8 doe MET STADS- EN/OF DIMLICHT AAN dan reageert het metertje WEL normaal (zoals beschreven onder 1.5 t/m 1.8).
IK MAAK DE AANSLUITINGEN ZOALS BESCHREVEN BIJ 2.4 WEER ONGEDAAN TOTDAT IK WEET WAT HIER LOOS IS.