Dempen in en uitgaande slag.
Het is echter in het algemeen zo, dat door de bouw van het menselijk lichaam, je de zuiger stang makkelijker vanaf de bovenkant naar beneden duwt, dan dat je de zuigerstang met de hand uit trekt..
Voortschrijdend inzicht: Indrukken gaat bij (sommige?/Alle?) dempers makkelijker dan uitgaande slag
Het is veelal de uitgaande slag die gedempt wordt, de ingaande wordt 'gedempt' door de tegendruk van de veer... (ofzo?)
:-)
Als je de zuigerstang (weet niet welke type je hebt: ik ga even uit van de 'niet in ingebouwde toestand instelbare, maar met zuigerstang volledig in het bodem slot geduw) linksom draait (alsof je een fles open draait, tegen klok in), dan gaat ie harder dempen. draai je rechtsom (alsof je een fles dicht, klok mee), dan word ie weker.
STANDAARD horen ze volledig dicht gedraait te zijn. Dan zijn ze dus 'zo slap als maar zijn kan': dan zijn ze vergelijkbaar met standaard dempers: de rode versie echt gelijk aan standaard, de gele: ook gelijk aan standaard, misschien iets stugger..
De grote gedachte achter de koni instelbaarheid is vervolgens:
de demper raakt 'versleten': olie word dunner, poorten onderin gaan lek etc etc: na een paar jaar draai je de demper bijv 1 slag 'open', waardoor er minder (ver) poortjes open staan, en de demper dus weer zo stug is als de standaard vw demper (ookal is ie dus wat versleten)..
Stel je de demper dus NIEUW in op kei hard, dan zullen ze alleen nog maar slapper kunnen worden..
stel je ze op 'redelijk stug' in, dan kan je ze na een paar jaar weer terug 'redelijk stug' krijgen door m wat verder linksom te draaien..