Auteur Topic: 280gr of 296gr nokkenas?  (gelezen 2312 keer)

Offline polo1983

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
280gr of 296gr nokkenas?
« Gepost op: do, 10 apr 2008, 11:52:24 »
Het is bijna zover dat mijn NZ blokkie een technische make-over krijgt. -naughty-
Met andere woorden kopbewerking (Serge), carbs (ligt op de plank), spaghetti (reeds gemonteerd),
verlichtvliegwiel(in de planning), Gruppe A auspuff. -prut-
Maar nou weet ik niet welke nokkenas hier het best bij past.
Namelijk een 2800 of 2960
Met welke hebben jullie ervaring of lijkt jullie het beste passend voor deze setup?
En heeft een verstelbaar nokkenastandwiel nog meerwaarde buiten de looks om?

MarkJan

« Laatst bewerkt op: do, 10 apr 2008, 11:54:53 door polo1983 »
Why ride high, if you can fly low....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #1 Gepost op: do, 10 apr 2008, 15:01:44 »
En heeft een verstelbaar nokkenastandwiel nog meerwaarde buiten de looks om?

Looks? Wat voor looks? Een verstelbaarnokkenastandwiel verstop je liefst achter de beschermkap, net zoals origineel: veilig beschermt tegen steentjes, losliggende delen, vingers en stropdassen.

Verstelbaarnokkenastandwiel zul je waarschijnlijk wel nodig hebben om de boel exact op tijd te krijgen.. tenzij je geluk hebt en de boel met 't originele wieltje ook precies op tijd staat.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo1983

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #2 Gepost op: do, 10 apr 2008, 15:35:36 »
De meeste nokkenas tandwielen hebben allemaal filitsende kleurtjes dus vandaar.
De polo word geen daily, dus de motorruimte zo clean mogelijk geen plastic en troep.
Had eigenlijk gedacht dat het met het orginele tandwiel ook op tijd zou staan.
Maar dan bestel ik die samen met de nokkenas, als ik weet welke ik moet hebben.
Why ride high, if you can fly low....

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #3 Gepost op: do, 10 apr 2008, 17:59:31 »
Carb's => oke, dat wordt dus toeren janken -dj-
Doe je ook sterkere klepveren monteren? (dubbele van MH erbij is ook een prima oplossing)
Met originele hydrostoters niet sportiever dan 280 graden, maar eigenlijk is 268 veiliger.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #4 Gepost op: do, 10 apr 2008, 18:00:38 »
Als je Serge aan de foon hebt, kan hij het je ongetwijfeld vertellen.

Aangezien het een hydrokopje betreft zou ik niet veel verder gaan dan 268
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #5 Gepost op: do, 10 apr 2008, 18:01:12 »
Ha: er heeft iemand anders reeds gereageerd :)

Zelfde gedachte, paar seconden tijdsverschil!

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo1983

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #6 Gepost op: do, 10 apr 2008, 18:17:04 »
Tot nu toe lijken MH klepveren monteren met 2800 stok de beste mogelijkheid.
Maar we gaan voor het maximale vermogen uit een NZ (het is niet de ideale basis ik weet het -gert-)
Een 2960 stok kan wel met versterkte klepveren maar dan mag het toerental niet te hoog worden,
wat juist de bedoeling is of ik moet er zuigers in zetten met klep uitsparingen ivm botsingen tussen klep en zuiger.

Als ik Serge aan de telefoon heb om een afspraak te maken voor het bewerken zal ik eens vragen wat de mogelijkheden zijn. Maar voor de rest is alle info welkom, keep on posting -thumbsup-
Why ride high, if you can fly low....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #7 Gepost op: do, 10 apr 2008, 19:14:14 »
Ehmz.. Ik ben ook geen motor expert, maar met de klok sla je hier de klepel volgens mij enigzins naast z'n kop.

Een 296 (of 280 of 268) graden nokkenas heeft wel iets, maar ook weer niets met de klepuitsparing in de zuigers te maken: Ja, hoe langer de kleppen open staan (en de motor beter ademt) hoe groter de kans dat een klepje de zuigers toucheert MAAR het is veel meer een kwestie wat de kleplift van de nokkenas is t.o.v. standaard of je al dan niet een uitsparing in de zuiger nodig hebt..

Waarom Sjon en ik  't over een 268ér hebben heeft meer te maken met de hydraulische klepstoters; doordat de kleppen langer open staan, krijgen de stoters korter te tijd zich met olie te vullen: Een 296ér nokkenas geeft een nog veel kortere vullingstijd dan een 280ér. Wil je scherpere openings/sluitingstijden, dan zul je ipv hydraulische stoters om moeten schakelen naar vaste stoters waarbij je met vulplaatjes de klepspeling instelt.

M.A.W.: Met sterkere klepveren wordt het risico op zwevende kleppen wel iets kleiner, maar de echte bottleneck zijn hoogstwaarschijnlijk toch echt de hydrau-stoters zelf.


*edit* En het verschil tussen kennen, kannen, kunnen we niet ( Osdorp Posse )
« Laatst bewerkt op: di, 15 apr 2008, 09:31:43 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo1983

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #8 Gepost op: vr, 11 apr 2008, 08:34:29 »

Volgens de leverancier heeft hun 2960nokkenas een grotere kleplift dan de 2800 nokkenas.
Als deze gemonteerd zou worden zijn er idd vasteklepstoters nodig icm verterkte klepveren om zweven te voor komen, maar ik vrees dat zoiets net een te groot gat slaat in mn butget.
Ga afgaande op de reactie's toch voor een 2800 icm sterkere veren.
AS dinsdag gaat de polo weer op voor de APK voor de 3e keer, hoop dat ze nou goed word gekeurd want dan kan ik eindelijk het blok er uit halen.
Why ride high, if you can fly low....

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #9 Gepost op: di, 15 apr 2008, 07:56:15 »
* vingertik richting Jaap *

hydraulisch
   hy´ drau - lisch
   [ hie-]
   bijvoeglijk naamwoord en bijwoord
   de hydraulica benuttend, daarop betrekking hebbend; door water- of oliedruk werkend of in beweging gebracht: hydraulische remmen ; hydraulische pers.

Heb dus niks met een drol te maken.....   -gert-

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #10 Gepost op: di, 15 apr 2008, 08:33:16 »
Vmaar ik vrees dat zoiets net een te groot gat slaat in mn butget.


Als ik zo je wilde plannen lees over maximaal vermogen en dan lees dat het ombouwen van je kop een gat in je budget slaat zou ik er niet aan beginnen .
Dat is waarschijnlijk niet de hoogste kostenpost

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #11 Gepost op: di, 15 apr 2008, 09:36:22 »
* vingertik richting Jaap *

Woepsie,. I stand corrected (again) will I ever learn? 

Hydrauliek = "De techniek die iets met drukken op vloeistoffen doet
Hydro cultuur => "Iets met plantjes water geven"
Hydroliek => skijten? :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo1983

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #12 Gepost op: di, 15 apr 2008, 09:37:21 »
Maximaal vermogen tot zekere hoogte, onderblok blijft orgineel heeft weinig kilometers gelopen(90.000). Hoop daar geen nare verrassingen tegen te komen. Laat alleen het vliegwiel afdraaien en ga de zuigers en drijfstangen op gelijk gewicht te brengen, lagerspeling controlleren alle pakingen en keeringen vervangen.
Het gat in het budget zou geslagen worden als ik aangepaste zuigers moest monteren.
Heeft iemand een idee waar vaste klepstoters vandaan kan toveren in plaats van hydraulische???
Why ride high, if you can fly low....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #13 Gepost op: di, 15 apr 2008, 09:39:47 »
Citaat
lagerspeling controlleren
->> Tenzij je dat zelf kunt, is direct nieuwe lagerschaaltjes plaatsen waarschijnlijk niet heel veel duurder.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo1983

  • Non-Register lid
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
Re: 280gr of 296gr nokkenas?
« Reactie #14 Gepost op: di, 15 apr 2008, 09:41:05 »
Word naast een nokkenstok topic ook een leerzame nederlandse bijles  -thumbsup-
Why ride high, if you can fly low....