Auteur Topic: Air/fuel ratio meter (lambdameter)  (gelezen 22655 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #15 Gepost op: wo, 06 aug 2008, 22:29:15 »
injectie wordt geregeld door een (domme )computer carbs hebben helemaal geen hersenen ,dat wordt dus door een monteur geregeld (lees wrench monkey )


 wat dus wel in een constantere mengsel resulteert
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #16 Gepost op: di, 04 nov 2008, 21:19:02 »
'k heb al langere tijd 'n Autometer A/F metertje 3375 (zie http://www.autometer.com/cat_gaugedetail.aspx?ref=search&gid=2817 )
Zie details auto op http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,5104.0.html



1. Bij koude motor (koelwater <70 C, olie temp <80 C) vast brandend groene LED rechter (rich) deel van de schaal.
2. Idem bij accelereren met 3/4 tot volgas bij warme motor (koelwatertemp >70; olietemp >80 C)
3. Bij stationair draaien en constant rijden / rustig optrekken flitsen de led's mooi in het oranje (stoich = closed loop) gebied
4. Bij heel kort (max 2 sec) het gaspedaal iets liften gaat ie in het groen
5. Bij gas snel gas terugnemen heel even groen (rich) en daarna rood (lean).

ECHTER: sinds een dag of tien blijft de A/F meter in situatie 1. helemaal links in het rood (=lean) hangen. Kan dan slechts heel rustig optrekken. Zodra koelwater temp >70 C doet A/F-meter (en presteert motor) weer normaal. Thermostaat is half jaar geleden vervangen.

Iemand een idee wat oorzaak probleem en mogelike oplossing kan zijn? BvD




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #17 Gepost op: wo, 05 nov 2008, 15:21:47 »
Situatie 1 komt niet overeen met de beschrijving na ECHTER : vast brandende groene led rechts <-> rode led links   -dunno-

Dag of 10 geleden: toch sinds de meeting?  :P


Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #18 Gepost op: wo, 05 nov 2008, 19:29:14 »
Sorry als ik me niet duidelijk heb uitgedrukt. Een nieuwe poging.

Het probleem bestaat al sinds de donderdag voorafgaand aan de meeting en is spontaan ontstaan en niet meer weggegaan.

Voorheen (dus VOOR die donderdag) brandde bij rijden met koude motor altijd één van de rechter groene lampjes van de A/F (rich), hetgeen me logisch lijkt: verrijking mengsel bij koude motor.

NU (NA die donderdag) kan ik met koude motor echter slechts zeer rustig rijden, zo niet dan stottert ie en houdt ie in. Rijdend (rustig!) met koude motor (koelwater temp < 70 C) brandt nu steeds het meest linker rode lampje van de A/F (lean), hetgeen duidt op een arm mengsel, en dal lijkt me niet goed...

N.B. Met warme motor geen enkel probleem, dan loopt ie als een zonnetje / naaimachientje / als nieuw

Wat kan de oorzaak zijn van het inhouden/stotteren bij koude motor? Een te arm mengsel? En hoe komt dát dan


Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #19 Gepost op: vr, 07 nov 2008, 07:07:41 »
blauwe temperatuur sensor
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #20 Gepost op: vr, 07 nov 2008, 16:35:11 »
Ben met deze tip ('blauwe temperatuur sensor') vandaag ff bij mijn garageman langsgegaan. Die heeft werking koelvloeistoftemperatuurvoeler (idd met blauwe stekker) gecontroleerd. Bleek bij zowel koude als warme motor zelfde spanning af te geven (1,5 Volt), terwijl die bij warme motor zou moeten dalen naar 0,2 Volt. Bij A-Point nieuwe temp.voeler gehaald (onderdeelnr. 251.919.501.D) en nieuwe O-ring (totaal EUR 25,99) en oude spul vervangen. Motortje draait half warm al stuk beter; morgen ochtend maar eens zien of ie 't koud ook weer goed doet. Serge bedankt! -thumbsup-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #21 Gepost op: vr, 07 nov 2008, 17:27:20 »
Hoe doet ie het toch -dunno-   :D

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #22 Gepost op: vr, 07 nov 2008, 18:08:59 »
Logisch nadenken (en extra mengselmeter maakt 't alleen maar makkelijker)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #23 Gepost op: vr, 07 nov 2008, 18:12:38 »
een antwoord was niet echt nodig hoor, zie de  :D :D :D :D
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #24 Gepost op: vr, 07 nov 2008, 18:25:52 »
Misschien was het geen vraag (?) maar een opmerking (!)  :D Indien toch een vraag, dan een retorische... -wanker-
 -off-

In dat bekende liedje van Rita Corita zitten hoor je ook altijd twee van die (retorische?) vragen:
"Koffie, koffie, lekker bakkie koffie, jongens wie lust er een kop (?)" - ( -ja- ik meestal wel, vooral 's ochtends)
En dan:
"Koffie, koffie, lekker bakkie koffie, jongens wat knapt een mes daar van op (?)" (geen ideeee, roept u maar!  -klappen- )
 -off-


Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #25 Gepost op: vr, 07 nov 2008, 18:27:13 »
correctie ""Koffie, koffie, lekker bakkie koffie, wat knapt een mens daar van op (?)""

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #26 Gepost op: vr, 07 nov 2008, 18:28:09 »
 :) :)  -prut-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #27 Gepost op: za, 08 nov 2008, 13:13:41 »
Te vroeg gejuichd.
... morgen ochtend maar eens zien of ie 't koud ook weer goed doet.
, schreef ik gisteren. Helaas! Motor draait echt koud weer net zo beroerd (afslaan, hikken) als vóór het vernieuwen van de koelvloeistoftemperatuurvoeler  -boehoe-  waarbij de A/F-indicator links in 'lean' (een zeer arm mengsel) aangeeft. Slechts door met het gaspedaal de motor wat op toeren te laten (1500rpm) kom ik de koud-fase door. Zodra na enige km's  -sturen- koelwatertemp >70C is er geen enkel probleem meer... -dunno-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #28 Gepost op: za, 08 nov 2008, 13:26:31 »
lamda voor verwarmming . dus of lamda sonde of je hebt geen 12v over de sonde heen (witte draden is lamda verwarming (dus 12v meten ) de zwarte is de puls draad)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Air/fuel ratio meter (lambdameter)
« Reactie #29 Gepost op: za, 08 nov 2008, 14:09:53 »
Ik dacht (maar weet niet zeker) dat de Lamdasonde (althans de door de sonde afgegeven spanning) uitsluitend door motormanagement gebruikt wordt bij 'warme' motor (optimale ExhaustGasTemp 600 C): dan pendelt die per seconde tussen de 0,1 en 0,9 Volt ("closed loop"). Bij koude motor is er een basisspanning van 0,45 V ("open loop"), en maakt het motormanagent feitelijk geen gebruik van de door de sonde gegenereerde spanning.

Het probleem is bij koude motor. Bij warme motor (koelwater >70 C) en - ook daar heb ik een meterje voor :D - EGT >500 C) loopt A/F prima in closed loop en staat bij accelereren mooi vast in Rich

Ik kan daarom nog niet goed begrijpen hoe de lamdasonde oorzaak van het probleem kan zijn...

Maar ik zal me later vandaag eerst nog eens verdiepen in de functie en werking van de Lamdasonde  -wanker-
http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,5743.msg194302.html#msg194302