Voortgang actieplan
1. Plaats van luchtschuif en bedrading.
Heb met uitleg van Jaap luchtschuif gevonden: onder injector van cylinder bij verdelerkap (zie foto's). Vanuit onderzijde van dikke buis van intercooler naar gasklephuis gaat duimdikke slang naar beneden; komt na haakse bocht uit op die luchtschuif.
De electriek van lamdasonde en luchtschuif ook gevonden: nrs. 16 en 17 in "electrisch schema digifant PY" op pagina 129 van garagehandboek ( http://www.steilheck.nl/~fileserver/Scaniafan-180207/garagewerkboek.pdf ).
2. Voortgang actieplan
Gister was motor nog moeilijker dan eerst koud te starten en aan de praat te houden, vanochtend was 't helemaal waardeloos.
Garageman had drukke dag: helaas geen tijd om lambda/luchtschuif te testen. Wilde wel helpen door met stelschroef stationair toerental tijdelijk iets hoger te zetten zodat motor niet telkens afslaat als ie koud is. Motor reageerde daar totaal niet op => stelschroef bleek totaal vervuild met vette smurrie (geoxydeerde olie)!
Stelschroef gereinigd en het gat waar die uitkwam volgespoten met IntakeValveCleaner en na inwerken doorgeblazen met perslucht. Nu draait motor (vooralsnog) weer OK.
3. Olie in inlaatlucht-traject?
De (flexibele) slang in deel tussen intercooler en gasklephuis blijkt inwendig vet van motorlolie. Beetje olie in inlaatluchttraject is normaal, nl. via carterontluchting. Deze olie komt dus mét de inlaatlucht mee in gasklephuis en (via duimdikke buis genoemd bij 1. in luchtschuif.
A) Is het zinvol gasklephuis en luchtschuif te demonteren en grondig te reinigen ? (Is afgelopen 14 jaar / 338.000 km nog nooit gebeurd.)
B) Hoe kan ik nagaan of oliesporen in inlaatluchtbuizen afkomstig zijn van carterontluchting of van lekkage via keerringen in G-lader? (is vorig jaar bij km 316.000 nog gereviseerd bij G-force, Zoetermeer).
2-> ook koud draait motor weer ok?
A-> Dat heeft zeker nut, smerige luchtschuif kan stationairproblemen geven. Idem voor vervuilde gasklep / stationairkanaaltje.
Als je toch gaat schoonmaken, doe dan ook gelijk even de inlaattemperatuursensor die in de kunststof buis richting gasklephuis zit.
O-ring van deze sensor zou ik ook vervangen, is dezelfde als die om de blauwe watertemp. sensor zit
Vanalles schoonmaken/nalopen lost bij mij vaak niet het eigenlijke probleem op, maar laat de motor toch vaak wel nét merkbaar iets beter lopen.
Die 25,99 was hopelijk incl. monteren? Voor een 14 euro heb je de sensor+ring bij de vw-dealer.
B-> tja, dat is moeilijk te achterhalen. Je kunt eventueel de luchtretouraansluiting (vanaf kleppendeksel) van de g-lader loshalen, en de slang tussen de lader en intercooler verwijderen.
Motor laten lopen, en als er dan olie uit de g-lader spettert dan komt dat door inwendige lekkage via keerringen. Maar dan moet die lekkage al behoorlijk zijn.
Uitkijken dat er via de losse retour niks in de g-lader gezogen wordt....
Zowieso alle (inlaat)slangen die je loshaalt eerst uitwendig bij de aansluitingen schoonmaken. Zal niet iedereen doen, maar misschien ben ik ook wel de enige
Closed-loop lambdaregeling begint ongeveer 30 seconden na koude start.
Ik heb ook maar weer het lambda-display aangesloten. De uitlezing pendelt netjes heen en weer.
Alleen het vreemde is dat het bereik waarbinnen dit gebeurt afhangt van de elektrische belasting.
Dus kachelvent. op een hogere stand is een schijnbaar magerder lopende motor. Met kachel uit is het bijna goed in het groen.
Het display heeft een spanningsstabilisator 12->5 volt, dus de voedingsspanning is het probleem niet. Signaalspanning wordt op een 1 of andere manier beinvloed....
@Serge: de 2 witte draden van een lambdasonde zijn voor de sonde-verwarming. Zwart is signaal, en eventuele grijze is signaal-massa. Bij 3-dradige sondes loopt de signaal-massa via de uitlaat.