Auteur Topic: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like  (gelezen 5763 keer)

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #15 Gepost op: wo, 11 jun 2008, 12:56:14 »
tot nu toe dacht en riep ik ook altijd regattablauw,

Regatteblauw is donkerder

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #16 Gepost op: wo, 11 jun 2008, 13:04:07 »
Juist: weer wat geleerd

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #17 Gepost op: vr, 13 jun 2008, 18:10:54 »
Zo, weer het een en ander geprobeerd. Er zat een originele waterpomp in waarvan de schoepen nog heel waren. Ook de themostaat en temperatuur schakelaar zijn nog heel. Ik had de delen al gekocht dus gelijk maar vervangen. Morgen ga ik het systeem goed doorspoelen en reinigen. Vervolgens ontluchten.

Bougies waren aardig wit, beetje erg veel melk in de koffie, dus de verbranding is ook erg arm. Betekend toch ook minder koeling dus hetere motor.

Kleppen en ontsteking ook nog even nakijken. En als laatste begin ik aan de carb, dit blijf ik een moeilijk onderdeel vinden.

Van Ed al gehoord dat de CO te laag stond.

Ook heb ik wat GT embleempjes gemonteerd die ik nog had liggen. En een klein achteruitrij lichtje gemonteerd.


« Laatst bewerkt op: vr, 13 jun 2008, 18:16:33 door Jorp »
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #18 Gepost op: vr, 13 jun 2008, 18:35:34 »
Laag CO = arm = heet  = probleem verklaard
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #19 Gepost op: vr, 13 jun 2008, 19:08:38 »
joah stationair wel, daarboven neemt volgens mij de hoofdsproeier het over dacht ik. Na carb revisie is mijn derby eindelijk van zijn hoge temp verlost (mag ook wel na vervangen van radiateur, pomp,thermo, bougieslangen, carbrevisie etcetc)... Ontsteking op tijd is ook wel belangrijk. Maargoed uitsluiten per onderdeel dan maar... Mengsel,onsteking enne compressie was het toch? -nana-

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #20 Gepost op: vr, 13 jun 2008, 19:52:55 »
Ik denk dat ik even langs de VW-dealer ga voor een CO-meting (ex-collega's) dus ik hoop dat ze dat wel even voor mij willen doen.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #21 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 20:34:47 »
Ik heb zaterdag het koelsysteem weer in elkaar gezet, zondag een lekker rondje gereden. Zoals ik al verwacht had geen verschil. Ik heb hem eens lekker lang stationair laten draaien tot de ventilator aan sprong.

.

Dit geeft de wijzer aan. Dit klopt niet volgens mij. Heeft iemand de weerstands waarden van de temp sensor voor mij?  Misschien zijn de waardes in de loop van de jaren wel wat afgeweken. Van een golf 3 1.8 zijn de waardes bij 90 graden tussen de 200 en 300 Ohm. Met een meet spanning van 5V. Geld dit ook voor de polo?

Kleppen en CO moet ik nog steeds afstellen.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #22 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 20:35:49 »
Ook raar trouwens, ik zie nu voor het eerst dat ik een choke lampje heb, terwijl ik helemaal geen handchoke heb.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #23 Gepost op: ma, 16 jun 2008, 22:53:52 »
Gut: stand watertemp ziet er bekend uit.........
Ook raar trouwens, ik zie nu voor het eerst dat ik een choke lampje heb, terwijl ik helemaal geen handchoke heb.
Mijn GT ook, staat ook afgebeeld in folder van 1/83,
maar in de folder van 1/85 weer zonder chokelampje,
alleen die laatste is alweer een iets later type GT
(nieuwer stuurtje, deurpanelen bovenkant volledig in motief,
dus niet die losse inleg-armsteunpaneeltjes, stoelen met semi-kuipjes)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #24 Gepost op: vr, 20 jun 2008, 16:08:08 »
Ik heb vanmiddag te temperatuur / weerstand verhouding gemeten. Motor werd bij temperatuurvoeler niet warmer dan 99Cº (gemeten bij temperatuurvoeler).


Thermostaat gaat ook netjes open bij 87Cº (gemeten bij temperatuursvoeler).


Ventilator slaat netjes aan bij 88Cº (gemeten bij thermoschakelaar).

Dit allemaal bij constant stationair lopen (900 RPM).

Ik moet wel zeggen dat er aardig wat druk op de slangen stond.

Zie grafiek. Wijzer geeft bij 99 graden bijna max aan en rood lampje wil net wel/niet aangaan, ik zag hem af en toe knipperen.


« Laatst bewerkt op: vr, 20 jun 2008, 17:30:40 door Jorp »
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #25 Gepost op: vr, 20 jun 2008, 16:16:55 »
Mooi werk! Maar een net niet net wel knipperend lampje is dan weer niet goed...

Knipperen = Veelste heet.

90 zou mooie bedrijfstemperatuur moeten zijn,. maar kijkende naar jouw grafiekje verloopt de weerstand tussen 90 en 100 graden wel erg vlak: hoe meet je te temperatuur precies? Met de originele sensor of met aparte termometer?

Topic wordt al wat langer, dus ik weet niet precies wat je al wel en niet gedaan hebt, maar een verstopte radiateur ( zodat koelend vermogen bij stationair draaien, ondanks aanslaande ventilator niet goed genoeg is) lijkt mij ondertussen logisch ( uitwendig dan wel inwendig!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #26 Gepost op: vr, 20 jun 2008, 16:24:28 »
Ik heb een fluke temperatuurvoeler van mijn werk mee genomen, hier heb ik ook foto's van gemaakt tijdens de meting.

Ik heb de radiateur uitwendig uitgeblazen, deze zag er nog goed uit, niet te veel kromme lamellen en ook het koelvloeistof zag er nog prima uit. Geen rare kleuren of andere vloeistoffen/stukjes.

Toen de motortemp 99 graden was was de temp bij de radiateur thermoschakelaar 87 graden. Toen sprong de ventilator ook aan en koelde het systeem af tot 87 graden bij temperatuurvoeler en 77 graden bij thermoschakelaar.

Het lampje heeft maar heeeel ff een poging gedaan tot aan gaan. Ik heb hem niet echt duidelijk zien knipperen.

Tijdens rijden en stilstaan loopt de temperatuur niet zo ver op als de foto. meestal 3/4 of er net iets overheen. De ventilator slaat aan als de meter bijna op max is. Ik heb er wel vertouwen in.

Ik heb het vermoeden dat de temperatuurvoeler of metertje in tellerunit niet meer 100% zijn.
« Laatst bewerkt op: vr, 20 jun 2008, 16:28:41 door Jorp »
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #27 Gepost op: vr, 20 jun 2008, 18:14:34 »
Hey! bekende Fluke! :) Ligt hier op m'n werk ook,. en uit ervaring weet ik dat die termokoppels verrekte weinig afwijking hebben..
(Maar de manier van meting komt natuurlijk ook nogal kritisch: je meet nu de temperatuur van het metaal om het water, dus de werkelijke water temperatuur zag nog een wel een ietsjepietsje hoger zijn).

Hoe is't ondertussen met 't CO?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #28 Gepost op: vr, 20 jun 2008, 18:25:22 »
Tsja eigenlijk zou je echt de meter in het water moeten hangen. Maar dat wordt alweer wat lastiger. Metaal geleid prima dacht ik zo.

CO? Nog niets aan gedaan. Eerst met het makkelijkst beginnen. Misschien dat ik morgen even langs de vw garage tuf.

Gelijk ff nieuwe bougies, filter+brandstoffilter, kleppendekselpakking en olie haal. Oja een setje bougie kabels en rotor en verdeler kap kunnen ook geen kwaad.
« Laatst bewerkt op: vr, 20 jun 2008, 18:29:16 door Jorp »
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ NB-31-DR ] Polo 2 Coupe GT look a like
« Reactie #29 Gepost op: vr, 20 jun 2008, 20:24:34 »
CO meting is een stuk makkelijker; sonde in de uitlaat en meten.. Laag CO= arme motor= hogere werktemp.

Nu weet je nog weinig van een eventuele oorzaak... Je meet alleen dat de temperatuur te hoog wordt.. 100 graden is wel aan de hoge kant voor de gemeten watertemp aan de buitenzijde van je radiateur.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983