Auteur Topic: waar of hoe wellems blokken bestellen  (gelezen 7346 keer)

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #45 Gepost op: wo, 30 jul 2008, 17:19:25 »
Gaat goed hier :D
Dus die wellemsblokken zijn dus wankerblokken,je hebt er niks aan dus. :D
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #46 Gepost op: wo, 30 jul 2008, 22:33:30 »
tja. das maar net wie je geloofd. Je kunt blijkbaar ook dingen gaan afflexen  -gert-

Puur theoretisch gezien zijn ze zeker waardevol.

Dit kan twee redenen hebben.
1. Je gaat verlagen waardoor je wielen verkeerd komen te staan inde bocht metals gevolg een slechte wegligging.
(voor de meelezers. ik weet dat 'slechte wegligging' vaag is. Maar heb meneer furiouz niet meer gehoord dus die zal er niet over vallen. En voor verdere uitleg gewoon even teruglezen...)
Wanneer het punt komt dat je hier last van gaat hebben hangt af van je auto en de hoeveelheid die je omlaag gaat. (Hoe schuin staan bijvoorbeeld de wielen origineel bij het model en hoeveel zak je en welke stand krijgen de wielen hierdoor..enz)

2. Je wil strakker door de bocht kunnen. Daarvoor zet je de wielen (door wellemsblokken) bij het insturen schuiner. Net zoals bij een BMW vaak het geval is.

Bij mij komen ze er in ieder geval onder  :)
En das niet omdat ik een racer ben. maar omdat ik wat centimeters ga zakken.

Als ik het hierboven goed heb uitgelegd en alles klopt.Alle eer aan Serge.  -thumbsup-
Als het fout is, dan is het mijn schuld.  -dunno-
   
Hoop dat het zo wat duidelijker is  -dunno-

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #47 Gepost op: wo, 30 jul 2008, 23:48:10 »
patrick ik zeg dat ik dan in ieder geval nog demping heb van de rubbers en zit niet de blokken af te wanken zoals jou. het ligt dus duidelijk niet aan mij dat hier van een mug een olifant wordt gemaakt...

en roel, bij iets uit proberen ga ik geen orgineel spul verneuken, dus als ik ergens aan een stabi stang kan komen ga ik het uitproberen, weet haast zeker dat het fijner rijdt en je hebt dan het zelfde effect. ik hoef niet elke steen in m'n rug te voelen, die is niet zomaar vervangbaar


heb ondertussen het 6-4 setje er onder zitten en het rijdt super (was eerst 4-0 met orginele schokbrekers. niet mee te rijden, wat een gestuiter), ook veel strakker rechtuit rijden (wat me juist verbaast, zou toch anders moeten zijn? denk door de stugge schokbrekers), breekt ook veel later uit in de bochten. hoef me in ieder geval niet meer in te houden omdat ie wil uitbreken.. mischien met nat wegdek, maar dat moet nog komen..

ps

ik heb niks tegen belgen, wat ik er over gezegt heb zei ik omdat ik geen reactie kreeg. dus er van uit ging dat iedereen uit belgie zou komen en de blokken wel zo kon laten bezorgen.
« Laatst bewerkt op: wo, 30 jul 2008, 23:51:13 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #48 Gepost op: do, 31 jul 2008, 00:14:58 »
Allereerst: (misschien op de openingsalinea na) erg nette reactie, Thijs, zo is het al heel anders communiceren (al heb jij mogelijk het gevoel dat je niks anders doet?) -thumbsup-. Mag ook gezegd worden, vind ik?!

bij iets uit proberen ga ik geen orgineel spul verneuken, dus als ik ergens aan een stabi stang kan komen ga ik het uitproberen, weet haast zeker dat het fijner rijdt en je hebt dan het zelfde effect. ik hoef niet elke steen in m'n rug te voelen, die is niet zomaar vervangbaar

Verstandig, zowel het feit dat je het 'terugbouwbaar' maakt, als het feit dat je zuinig bent op je rug!

heb ondertussen het 6-4 setje er onder zitten en het rijdt super (was eerst 4-0 met orginele schokbrekers. niet mee te rijden, wat een gestuiter), ook veel strakker rechtuit rijden (wat me juist verbaast, zou toch anders moeten zijn? denk door de stugge schokbrekers), breekt ook veel later uit in de bochten. hoef me in ieder geval niet meer in te houden omdat ie wil uitbreken.. mischien met nat wegdek, maar dat moet nog komen..

Dat je beter op de weg ligt ligt vooral aan je verlaging. Daarmee verlaag je simpelweg het zwaartepunt van de auto, waardoor-ie natuurkundig simpelweg minder snel naar buiten wil (middelpuntvliedende kracht).
Neemt niet weg dat door je verlaging je voorpoten een stuk rechterop staan dan in de originele geometrie (je kunt zeggen dat je je wielbasis verkort hebt). Juist hier blijkt het nut van de Wellemsblokken, want daarmee herstel je niet alleen de totale geometrie van de auto, maar ook trek je de voorpoten weer in een originelere hoek ten opzichte van wegdek en auto, hetgeen de veerkarakteristiek verbeterd (want die voorpoten zijn natuurlijk op een specifieke manier geconstrueerd). Dit alles verbetert je wegligging nog meer dan alleen verlaging, want je gaat terug naar oorspronkelijke ontwerpverhoudingen. Daarnaast kun je ook nog meer richting 'BMW'-setup, zoals Roel het noemt... -nana-

ps
ik heb niks tegen belgen, wat ik er over gezegt heb zei ik omdat ik geen reactie kreeg. dus er van uit ging dat iedereen uit belgie zou komen en de blokken wel zo kon laten bezorgen.

Duidelijk. Tja, denk dat je simpele pech is dat je iets uit Duitsland wil bestellen, terwijl je Duits je in de steek laat... Daar helpt slechts óf een taalcursus, óf iemand die beter is in Duits die je helpt, óf proberen of je leverancier ook iets anders verstaat/spreekt dan Duits (mits je dat zelf natuurlijk ook doet).

Kortom, Wellems-blokken zijn géén must, maar wel een verbetering tov géén Wellems-blokken. Uiteindelijk aan jezelf om te bepalen of je dat een Broodje-Aap/V-Power-verhaal vind of niet.

Succes!
« Laatst bewerkt op: do, 31 jul 2008, 00:16:41 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #49 Gepost op: do, 31 jul 2008, 01:25:49 »
tja, actie reactie..

vind het gek dat het nu beter is geworden tov dat de voorkant 2cm lager licht, dan zou je juist denken dat het erger wordt.
ik doe er nu niets meer aan. moet nog wachten op 1 schotel. zat er 1 van 40,5 en 1 van 39 bij terwijl de demper 40 is :S dus voel het nog wel iets voeken in m'n rug dat gestuiter v/d achterveren..

ik weet wel, ik rijdt nooit meer zonder stugge dempers :)

en orgineel wil niet altijd zeggen dat het beter/het beste is (en dan heb ik het over de wielstanden).
deze standen zijn gemaakt voor het "normale" weggebruik en wegomstandigheden.
niet dat ik het weet, maar in de racerij rijden ze vast niet met de standaard afstelling, dan gooien ze 'm gewoon alle kanten op en dan weer stellen, opnieuw.. etc. lijkt mij...
« Laatst bewerkt op: do, 31 jul 2008, 01:35:19 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #50 Gepost op: do, 31 jul 2008, 07:04:22 »
tja, actie reactie..

vind het gek dat het nu beter is geworden tov dat de voorkant 2cm lager licht, dan zou je juist denken dat het erger wordt.
ik doe er nu niets meer aan. moet nog wachten op 1 schotel. zat er 1 van 40,5 en 1 van 39 bij terwijl de demper 40 is :S dus voel het nog wel iets voeken in m'n rug dat gestuiter v/d achterveren..

ik weet wel, ik rijdt nooit meer zonder stugge dempers :)

en orgineel wil niet altijd zeggen dat het beter/het beste is (en dan heb ik het over de wielstanden).
deze standen zijn gemaakt voor het "normale" weggebruik en wegomstandigheden.
niet dat ik het weet, maar in de racerij rijden ze vast niet met de standaard afstelling, dan gooien ze 'm gewoon alle kanten op en dan weer stellen, opnieuw.. etc. lijkt mij...
een auto voor de racerij zoals jij het noemt stuurt perfect de bochten in ,maar is rechtuit een kriem
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #51 Gepost op: vr, 01 aug 2008, 17:56:03 »
Daarom heb ook zoveel bochten in een circuit :D
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #52 Gepost op: wo, 06 aug 2008, 23:23:11 »
wel heb ze er zelf onder zitten .

 een stuk minder gevoelig op spoorvorming .
ietsje meer lawaai doorgift naar auto.
directere reactie op sturen .
auto zet zich beter in de bocht en de bocht uit is minder zenuwachtig .
 je voelt de weg beter in het stuur .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #53 Gepost op: do, 07 aug 2008, 13:03:58 »
mij valt op sinds ik voor 6 achter 4 lager lig. dat de polo in de kleinere stuur bewegingen niet meer zo heel makkelijk vooruit blijft rijden. het stuur gaat nog wel naar de rechtuitstand in een bocht ofzo. maar het is wel minder geworden, soms moet je 'm echt zelf ff in de goeie richting zetten. is dit ook weer beter geworden met blokjes? toch maar eens kijken of ik een stabi kan vinden..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #54 Gepost op: do, 07 aug 2008, 13:42:29 »
ik meng me er ook maar eens in;

Punt1;

een auto die na een stuurcorrectie niet zelfstandig teruggaat naar zijn 0 positie is niet goed uitgelijnd.

Punt2;

Door de wellemsblokken ga je je rug niet verkloten, het heeft weinig invloed op de dempingskarakteristiek in je veer/dempsysteem. Bij montage van de wellemblokken kan de stabilisatorstang niet meer naar voor/achter bewegen, doordat het in een teflon lager opgesloten zit. Je schokbreker en veer blijven op dezelfde manier werken (als de originele config.)
Het enige dat de wellemsblokken doen, is het corrigeren van de caster van de voorwielophanging naar (ongeveer) dezelfde configuratie als voor de verlaging.
**Conclusie; De wellemsblokken herstellen de verandering in caster, veroorzaakt door het verlagen van de auto. Ze zorgen er tevens voor dat het 3e bevestigingspunt van je voorwielophanging (aan de stabi!) niet meer in de lengterichting kan verschuiven.


Vraag;
Heb je het topic over " verder kijken dan je spoorstang lang is"  al gelezen? Daar staat heeeeeel duidelijk aangegeven wat voor symptomen een slecht uitgelijnde auto heeft en HOE je een polo WEL kan uitlijnen. -thumbsup-

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #55 Gepost op: do, 07 aug 2008, 14:13:16 »
Aanvulling voor Martijn z'n Punt 1) aangevuld: verslechterd caster ( dat wat je met Wellemsblokken opheft ) door de verlaging zorgt voor een minder goede rechtuitloop: Precies dat wat jij ( Furiouz ) dus ervaart: Stuur komt niet meer zo gemakkelijk in z'n rechtuit positie terug.   Bekijk een voorvork van een fiets een goed: de hoek die de voorvork in de lengterichting maakt zorgt ervoor dat je een fiets met een zetje kunt laten rijden zonder er zelf op te hoeven zitten om te sturen.

Vergelijk een winkelwagentje: Het negatieve caster zorgt ervoor dat de wieltjes heel makkelijk de verandering van rijrichting oppakken.  Bij een auto wil je echter, omgekeerd aan een winkelwagentje, juist met de wielen de rijrichting bepalen: de auto hoort de (voor) wielen te volgen, en niet anderom.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #56 Gepost op: do, 07 aug 2008, 19:56:01 »
Rij zelf met 60mm verlaging en zonder Wellems jetsers; mijn stuur komt prima terug naar de middenpositie. Een goede uitlijnboer doet een hoop meer dan wellemsblokken. Een verlaagde polo zonder schade heeft nog steeds positieve casterhoek(en), en zal bij gelijke afstelling links en rechts terugkeren naar de middenpositie.

Laten we het niet moeilijker maken dan het is;

Wellemsblokken zijn niet de oplossing voor een slecht 'sturende' auto, daar is altijd een uitlijnbeurt voor nodig (ook na montage wellemsblokken)!



Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #57 Gepost op: do, 07 aug 2008, 20:47:26 »
en een meer caster zorgt ook voor betere schuinstand bij ingestuurd wiel  -dj-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #58 Gepost op: vr, 08 aug 2008, 13:07:31 »
ik ervaar puur het rechterop staan v/d veerpoot, uitlijning is prima, nou kan wel een hoop aan gebeuren maar dan moet je alles afstelbaar maken en dat is de polo niet :P auto komt ook gewoon in rechtuit positie, maar als je 't stuur een cm draait, gebeurt het gewoon langzamer dan eerder, en dit is idd het voorvonk v/d fiets effect. (houdt maar een L rechtop en oefen er kracht uit, doe je dit als de L schuin staat dan zal deze gauw omklappen, zelf een positie zoeken) (chopper rijdt super, discofiets voor geen meter (recht stuur tegen muur aan gezeten :D)) en ik kan dit verschill idd merken.. wordt tijd dat ik toch maar eens een 2e stabi vindt. en martijn ik zeg niet dat het de demping/vering veranderd. alles wat van je wielophanging kan bewegen zit in de rubbers om deze klappen op te vangen. als je die gewoon vast zet, kun je net zo goed vast lassen :D. dan heb je gewoon een directe verbinding. dus dit heeft wel degerlijk te maken met het rijcomfort
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: waar of hoe wellems blokken bestellen
« Reactie #59 Gepost op: vr, 08 aug 2008, 13:13:46 »
Leestekens en af een toe een [enter] zou geen kwaad kunnen.

Maar goed: een 2e stabi? Que?
En: stelbaar is het niet allemaal, maar d'r is wel meer mogelijk dan de gemiddelde uitlijnboer in eerste instantie denkt
En: Wellemsblokken zijn geen vaste verbinding, maar vele malen stugger dan de inmiddels minimaal 14 jaar oude rubbers

Mijn wagenpark Fix what ain't broken