Auteur Topic: FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade  (gelezen 19194 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
FAQ : WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Gepost op: ma, 21 jul 2008, 13:13:37 »
In kort:
-------------------------------------
Standaard Polo 1/2 t/m 1985 (+/-)
Diameter remschijf: 239mm
Ongeventileerd

Remklauw: zwevend
Blokken: vierkant
Diameter zuiger: 48mm

-------------------------------------
Standaard Polo 2/2f vanaf 1985 (+/-)
Diameter remschijf: 239mm
Ongeventileerd

Remklauw: Vuist ( VW I )
Blokken: halve-maantjes
Diameter zuiger: 48mm
Remt door het grotere remvoering oppervlak beter dan de oude vierkante blokjes, en is 'iets' onderhoudsvriendelijker

-------------------------------------
Polo G40
Diameter remschijf: 239mm
Geventileerd
Remklauw: Vuistjes ( VW II)
Blokken: halve-maantjes
Diameter zuiger: 48mm

Remt door het grotere remvoering oppervlak beter dan de oude vierkante blokjes, en is 'iets' onderhoudsvriendelijker
Door het geventileerd uitvoeren hebben de remmen ook minder last van fading (Warm worden bij krachtig remmen kort achter elkaar en daardoor aan remkracht verliezen) of kromtrekkende schijven ( geventileerd = gekoeld + dikker = minder warm, minder snel krom.

-------------------------------------
Passend op Polo 1f/2/2f
Diameter remschijf: 256mm
Geventileerd
Remklauw: vuistjes (Girling 54/Lucas)
Blokken: halve maantjes
Diameter zuiger: 54mm

Remt door het grotere remvoering oppervlak én de grotere diameter (hefboom/moment) veel beter dan de oude vierkante blokjes, en is 'iets' onderhoudsvriendelijker
Remt ook echt nog een flinke stap beter dan de VWI(I) klauwen.
Nadelen: Voldoende!
1) 14" velgen. Ook je reservewiel niet vergeten: 13" past echt niet meer;
2) ZWAAR. De schijven zijn echt veel lomper, de klauwen zijn 'iets' lomper;
3) Vindbaarheid: Ja, ze zijn veel toegepast, maar de latere Girling 54 ( Golf II, Corrado ) past niet door andere steek aan veerpoot
4) Duur: schijven en blokken zijn een stukje prijziger
5) Had ik al vermeld dat ze ZWAARder zijn?
6) Overkill: Ja, als je deze remmen plaatst, zit er eigenlijk iets mis tussen je oren: 239mm is ruim voldoende zijn als je niet het circuit op gaat.


-------------------------------------


Type nummers én gebruik op verschillende voertuigen: ATE website.

« Laatst bewerkt op: vr, 20 mrt 2009, 00:58:08 door Mark »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #1 Gepost op: di, 22 jul 2008, 07:03:34 »
of je verkleint de rol omtrek en daarmee vergroot je de remwerking
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #2 Gepost op: di, 22 jul 2008, 16:21:04 »
Lees: kleinere wieltjes/plattere bandjes = meer remvertraging? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #3 Gepost op: di, 22 jul 2008, 16:44:56 »
Lees: kleinere wieltjes/plattere bandjes = meer remvertraging? -dunno-

Volgens mij wel. Heeft iets met natuurkunde te maken.
De afstand tot het middelpunt neemt af bij een verlaging van de banden.
Door afname van de de afstand tot het draaipunt is in verhouding minder energie nodig in het midden, waar de remschijf zit, een gelijkwaardige tegengestelde kracht te krijgen (lees: stil te komen staan)

Om deze reden verbeterd de remkracht als je grote schijven pakt meer dan dat je alleen kunt verklaren op basis van de grootte van de remblokjes die toeneemt. Het verschil tussen afstand van de buitenrand van de remschijf en de buitenrand van de band neemt af waardoor de remmen een grotere remkracht genereren bij een even grote druk op de remblokjes.

formule: (Kracht A * Arm A) - (Kracht B* Arm B) is hoeveelheid vertraging.

Bij vergroten van de schijf neemt Arm B toe
Bij verkleinen van de wielen wordt de Arm A verkleint.

Of zoiets. Is voor mij ook alweer circa 15 jaar geleden

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #4 Gepost op: di, 22 jul 2008, 18:34:35 »
Lees: kleinere wieltjes/plattere bandjes = meer remvertraging? -dunno-
Korter antwoord dan RoelG: Ja.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #5 Gepost op: di, 22 jul 2008, 23:54:12 »
Korter antwoord dan RoelG: Ja.

Nou ja, heb ik zo mijn best zitten doen....  Maar goed zo kan het ook  :D :D :D

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #6 Gepost op: do, 31 jul 2008, 14:11:45 »
vervolgvraag.

heb vandaag lekker op de slopen van rotjeknor rondgestruind.

VWII klauwen zie ik alleen maar staan met ongeventileerde schijven...

Klopt dit (en heb ik dus de verkeerde gekocht)

Setje kost trouwens 30 euri's

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #7 Gepost op: do, 31 jul 2008, 14:45:24 »
VWII klauwen zie ik alleen maar staan met ongeventileerde schijven...

Klopt dit (en heb ik dus de verkeerde gekocht)
Dan heb je waarschijnlijk VWI klauwen gekocht.......

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #8 Gepost op: do, 31 jul 2008, 14:54:34 »
Dan heb je waarschijnlijk VWI klauwen gekocht.......

Tja. er staat op VWII

en ze komen van een golf 3  -dunno-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #9 Gepost op: do, 31 jul 2008, 16:42:33 »
Golf3.......euhhhh.......ikke niet weten -dunno-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #10 Gepost op: do, 31 jul 2008, 18:09:37 »
VWII = VWII

Bij ongeventileerde schijven zitten er gewoon dikkere blokken op  -ja-

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #11 Gepost op: do, 31 jul 2008, 18:48:38 »
Klopt ik heb ze ook vergeleken met mijn golf 3! Ze zijn presies hetzelfde!
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #12 Gepost op: do, 31 jul 2008, 19:53:36 »
huh?

Is de steek (boutgaten van de houder) dan wel goed? Onder mijn Golf 3 zitten standaard 256-er schijven, (geventileerd), en daarvan weet ik dat de steek in iedergeval NIET gelijk is aan de Polo.. 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #13 Gepost op: do, 31 jul 2008, 22:26:05 »
huh?

Is de steek (boutgaten van de houder) dan wel goed? Onder mijn Golf 3 zitten standaard 256-er schijven, (geventileerd), en daarvan weet ik dat de steek in iedergeval NIET gelijk is aan de Polo.. 

tja...das een lastige.

kwam er net bij jorp achter dat ik een grandioze fout heb gemaakt.

de houders zitten er niet bij.
(ik geef mijn genen de schuld)

Dus maar eens terug naar de sloop.
Hoop dat ze ze nog terugnemen en/of de juiste houders er bij doen.

Lekker....

gr. Roel

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: WOT? No Brakes?! - Inleiding remmen upgrade
« Reactie #14 Gepost op: do, 31 jul 2008, 22:27:41 »
een oud leraar zei ooit eens tegen mij  kijken denken doen controleren  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .