In kort:
-------------------------------------
Standaard Polo 1/2 t/m 1985 (+/-)
Diameter remschijf: 239mm
Ongeventileerd
Remklauw: zwevend
Blokken: vierkant
Diameter zuiger: 48mm
-------------------------------------
Standaard Polo 2/2f vanaf 1985 (+/-)
Diameter remschijf: 239mm
Ongeventileerd
Remklauw: Vuist ( VW I )
Blokken: halve-maantjes
Diameter zuiger: 48mm
Remt door het grotere remvoering oppervlak beter dan de oude vierkante blokjes, en is 'iets' onderhoudsvriendelijker
-------------------------------------
Polo G40
Diameter remschijf: 239mm
Geventileerd
Remklauw: Vuistjes ( VW II)
Blokken: halve-maantjes
Diameter zuiger: 48mm
Remt door het grotere remvoering oppervlak beter dan de oude vierkante blokjes, en is 'iets' onderhoudsvriendelijker
Door het geventileerd uitvoeren hebben de remmen ook minder last van fading (Warm worden bij krachtig remmen kort achter elkaar en daardoor aan remkracht verliezen) of kromtrekkende schijven ( geventileerd = gekoeld + dikker = minder warm, minder snel krom.
-------------------------------------
Passend op Polo 1f/2/2f
Diameter remschijf: 256mm
Geventileerd
Remklauw: vuistjes (Girling 54/Lucas)
Blokken: halve maantjes
Diameter zuiger: 54mm
Remt door het grotere remvoering oppervlak én de grotere diameter (hefboom/moment) veel beter dan de oude vierkante blokjes, en is 'iets' onderhoudsvriendelijker
Remt ook echt nog een flinke stap beter dan de VWI(I) klauwen.
Nadelen: Voldoende!
1) 14" velgen. Ook je reservewiel niet vergeten: 13" past echt niet meer;
2) ZWAAR. De schijven zijn echt veel lomper, de klauwen zijn 'iets' lomper;
3) Vindbaarheid: Ja, ze zijn veel toegepast, maar de latere Girling 54 ( Golf II, Corrado ) past niet door andere steek aan veerpoot
4) Duur: schijven en blokken zijn een stukje prijziger
5) Had ik al vermeld dat ze ZWAARder zijn?
6) Overkill: Ja, als je deze remmen plaatst, zit er eigenlijk iets mis tussen je oren: 239mm is ruim voldoende zijn als je niet het circuit op gaat.
-------------------------------------
Type nummers én gebruik op verschillende voertuigen:
ATE website.