Auteur Topic: Wie is Ervi?  (gelezen 1755 keer)

Offline ervi

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7
Wie is Ervi?
« Gepost op: di, 05 aug 2008, 22:58:59 »
Hallo
Ik ben Erwin Vinkers uit tolbert en net lid geworden.
Ik ben in het bezit van een polo uit 1982. het is een 1.0c 29 kw (volgens kenteken)
Helaas heb ik niet meer info van de auto omdat er geen boekjes of dergelijk bijzattoen we hem kochten.
Maar het model is al de tekeningen op de tweede rij links bovenaan de site.
Ik hoop via deze weg meer info te kunnen krijgen over de polo.
Dit omdat ik wat motorproblemen heb.
De wagen lekt wat olie( waarschijnlijk een pakking).
Maarwat mij het ergste zorgen baard is dat er steeds rook uit de luchtinlaat van het luchtfilter komt.
De vorrige eigenaar heeft de 2 pijpje die uit het blok komen dicht gemaakt. Volgens mij kan dit niet de bedoeling zijn. Maar ik weet niet wat het probleem kan zijn. Hopelijk is er iemand die mij dit wel kan vertellen. Het blokje loopt anders prima

erwin Vinkers
« Laatst bewerkt op: zo, 10 aug 2008, 13:08:35 door Dennis »

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: effe voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: di, 05 aug 2008, 23:53:58 »
welkom hier! Klinkt als de carterontluchting oid die dicht gemaakt zijn...... misschien om carterdruk te verlagen -dunno- -gert-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: effe voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: wo, 06 aug 2008, 08:32:47 »
Hallo
Ik ben Erwin Vinkers uit tolbert en net lid geworden.
Welkom


Citaat
Ik ben in het bezit van een polo uit 1982. het is een 1.0c 29 kw (volgens kenteken)

Schrijf op, noteer en onthoudt: Motor code: GL , 1043cc, 40 pk
Citaat
Helaas heb ik niet meer info van de auto omdat er geen boekjes of dergelijk bijzattoen we hem kochten.
Maar het model is al de tekeningen op de tweede rij links bovenaan de site.

Zo'n mini-stationcar? Noteer, onthoudt en schrijf op: " Steilheck "   


Citaat
Ik hoop via deze weg meer info te kunnen krijgen over de polo.
Dit omdat ik wat motorproblemen heb.
De wagen lekt wat olie( waarschijnlijk een pakking).
Maar wat mij het ergste zorgen baard is dat er steeds rook uit de luchtinlaat van het luchtfilter komt.
De vorrige eigenaar heeft de 2 pijpje die uit het blok komen dicht gemaakt. Volgens mij kan dit niet de bedoeling zijn. Maar ik weet niet wat het probleem kan zijn. Hopelijk is er iemand die mij dit wel kan vertellen. Het blokje loopt anders prima

Iets meer info, en dan komt het vast goed.

Rook uit het luchtfilter: waar?
2 pijpjes dicht? Welke?

Let niet op het ingetekende groene cirkeltje, maar de motorruimte zou d'r zou uit moeten zien:


Als er iets anders is, graag melden.  waar komt de rook uit? links uit het zwarte plastik pijpje ( de steel van de steelpan ) of zit er soms een open luchtfilter op, en ziet het er heul anders uit onder de kap?

Foto's doen wonderen!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline ervi

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7
Re: effe voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: wo, 06 aug 2008, 09:59:51 »
Hier een foto van het luchtfilter en wat er dicht gemaakt is
« Laatst bewerkt op: wo, 06 aug 2008, 11:10:19 door ervi »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: effe voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: wo, 06 aug 2008, 14:32:21 »
Ah!

De vorige eigenaar is met kit aan de slag gegaan, omdat de boutjes + ringetjes + rubbertjes combinatie waarmee zo'n luchtfilterhuis normaal mee vast zit niet meer functioneerde / afwezig was.

Maak je daar geen zorgen over, al ziet het er niet uit natuurlijk. ( ja, ik weet 't : als t werkt is het goed, maar een Multipla doet t meestal ook gewoon )

Rook komt zeker links van het oranje 'dingetje' vandaan? Dat is 'normaal' zolang de hoeveelheid binnen de perken blijft. Dit is de carterontluchting: Van de aangezogen lucht verdwijnt een deel langs de zuigers: Deze komt via de carterontluchting weer via het luchtfilter terug in de motor.  Als de motor versleten raakt (steeds groter compressie verlies) dan komt er op een gegevenmoment zoveel druk op het carter dat niet alleen lucht maar ook olie naar boven wordt gedrukt... en dan houdt het snel op.

Omdat ik geen enorme bakken olie zit, maar gewoon hier en daar wat prut, zal het wel meevallen.  De vorige eigenaar was zowieso een fan van vloeibare pakking, want ook de brandstofpomp zit met kit vast zie ik! :)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline ervi

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7
Re: Wie is Ervi?
« Reactie #5 Gepost op: ma, 18 aug 2008, 00:03:09 »
Ik heb nog eens goed gekeken de rook komt uit het zwarte pijpje en volgens mij uit de  flex slang die hierop gekoppeld is aan de onderzijde. want als ik het luchtfilter open na een rit komt de rook niet uit het luchtfilter zelf.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Wie is Ervi?
« Reactie #6 Gepost op: ma, 18 aug 2008, 09:12:40 »
Ok, weet je wat: 'Rook' is normaal.
Witte rook is gewoon waterdamp die uit de olie ontsnapt ( bij de verbranding van benzine komt ook water vrij )..

Zolang je filter nog gewoon 'droog' blijft ( het gele papier wordt vooral langs de buitenkant langzaam zwart, en niet vanuit de binnenkant doordrenkt met olie) is er niets aan de hand.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken