Een trommel is zwaar, en metaal geleid de warmte relatief goed ( niet zo goed als aluminium, maar toch ) Het oppervlak aan de buitenkant is alsnog fors en kan ook uitstralen naar de velg ( contact oppervlak ).
Remtrommels zijn niet fantastische veel beter of slechter; schijven zijn in onderhoud wat makkelijker: om blokken te wisselen hoef je niet achteraf het wiellager te stellen. Ook zijn trommels door het gesloten karakter minder goed te controleren op voldoende voering.
Maar elk nadeel heeft z'n voordeel: Remvoeringen in de trommels gaan verschrikkelijk lang mee, dus controle is bij normaal straat gebruik, bijna nooit nodig. Niet echt een argument dus.
De handrem van schijfremmen is qua constructie nogal 'gecompliceerd' en dus gaan ze bij Golf 2 klauwen al snel vast zitten. bij Golf 3 is dat al iets beter, bij Golf 4 pas redelijk storingsvrij. Daarnaast moet je de kabels wijzigen, zitten er meer remslangen aan een schijven-as en is remkracht van de kleine klauwtjes vaak minder dan de standaard trommels..
Dus, als je de ombouw om iets anders dan puur de optiek doet, ben je niet goed bezig