Auteur Topic: Wiellagers vervangen  (gelezen 3014 keer)

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Wiellagers vervangen
« Gepost op: di, 18 mrt 2003, 15:54:39 »
Mijn wiellagers (voor) zijn aan vervanging toe. Linksvoor ronkt als ik een bocht naar rechts maak... Alleen: kloppen de prijzen?

Op www.auto-onderdelen.com is de adviesprijs EUR;43,- per set (dus L en R) excl BTW. Bij de Brezan (automaterialenhandel) kosten ze Eur;43,- PER STUK excl.BTW. Ben ik de enige die dat raar vindt? Weet iemand de reële prijs voor voorwiellagers?

Daarnaast schijnt het vervangen van deze krengen nogal moeilijk te zijn. Vooral als je al een tijdje met een versleten exemplaar rondtuft. In dat geval dien je minstens te beschikken over een 'pers' om het lager uit de as te verwijderen... Indianenverhaal? Of neem ik het zekere voor het onzekere en laat ik de boel vervangen door garage Gülem bij mij in de straat? (onderdelen zelf meenemen)  ;)

Wie?!



Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
Wiellagers vervangen
« Reactie #1 Gepost op: di, 18 mrt 2003, 18:24:52 »
De orginele bij VW kosten ze rond de 70 euro per set dacht ik.
Vervangen is een klus ja, maar wel te doen.
(hamer en beitel om de oude lagers te verwijderen)



Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Wiellagers vervangen
« Reactie #2 Gepost op: di, 18 mrt 2003, 20:14:34 »
En hoe krijg je de lager er weer in? Hamer?

Ik denk dat je iemand moet zoeken die een pers heeft of het laten doen bij een bedrijf. Is wel duur. Ik betaalde voor mijn lagers bij een soort brezan, 90 GULDEN per lager.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
Wiellagers vervangen
« Reactie #3 Gepost op: wo, 19 mrt 2003, 15:23:23 »
En hoe krijg je de lager er weer in? Hamer?

Idd, beetje invetten en timmeren maar :D
Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Wiellagers vervangen
« Reactie #4 Gepost op: wo, 19 mrt 2003, 16:46:45 »
Zullen ze wel lekker lang mee gaan die wiellagers ...

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
Wiellagers vervangen
« Reactie #5 Gepost op: wo, 19 mrt 2003, 18:20:51 »
Zullen ze wel lekker lang mee gaan die wiellagers ...

Vertel...?
Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Wiellagers vervangen
« Reactie #6 Gepost op: wo, 19 mrt 2003, 19:02:26 »
Ongelijkmatig erin geperst dus krasjes

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Wiellagers vervangen
« Reactie #7 Gepost op: wo, 19 mrt 2003, 20:06:12 »
gelukkig zitten de voorste lagers in een bus  :P maar idd wie een beetje handig is (luchtsleutel)krijgt de aandrijfas moer en en bovenste veerpootschaal moer los .maar het is met een hamer en (brons of messing)doorslag te doen .op straat is het een pokke klus .
zet auto op handrem en in versnelling ,laat de buurjongen de rem tot aan de bumper intrappen ,zet ratel met dop 32 op moer plaats pijp van een meter,draai linsom los tot hij soepel draait .krik auto op,plaats bok .demonteer wiel ,geef je buurjongen een reep chocola en een trap tegen het andere been zodat hij weer normaal symetrisch kreupel loopt.draai onderste fuseekogel moer en bout los (dop 13 en ringsteek 13).sla met een beitel in de gleuf zodat je de voet iets spreid.met de zelfde meter staaf wrik je de draag arm omlaag en haal je de veerpoot van fusee.verwijder de aandrijf as uit de veerpoot .plaats de veerpoot weer op de fusee .plaats de bout en moer gewoon hand vast . verwijder remklauw (inbus dop 6 en hamer met ratel )sla de inbus dop in de inbus (indien de foto van schoonmoede ontbreekt om de bout te laten schrikken )draai deze beide los ,druk de remblokken los van de schijf(schroevendraaier of waterpomptang)verwijder de schijf (slagschroevendraaier) ,sla de naaf uit de lagers (hamer en doorslag),verwijder beide segerringen (segeringtang),sla de lagerbus uit de veerpoot met beide  lagers(hamer en doorslag)mag in onderdelen.plaats achterste segering(segeringtang )tik het lager voorzichtig op de plek zodat deze zich centreert.slamet hamer en oude lagerbus het nieuwe lager naar binnen tot aan segerring.nu de mooiste grap het oude lager zit ook vast .sla links en rechts op oude lager tot deze zich in de auto van de buurman boort(hamer).plaats buitenste segering(ja die tang)sla naaf in lager tot hij niet verder kan (hamer en plaat hout).tik aan binnen zeide naaf zodat de spanning van het lager komt(hamer en doorslag.de rest monteren in omgekeerde volgorde .aandrijfas moer gewoon goed hand vast met pijp of 120 nm (wanneer je die sleutel hebt)klus geklaart zet dan maar een fles fris aan het infuus .en je spreekt vloeiend duits.
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Wiellagers vervangen
« Reactie #8 Gepost op: wo, 19 mrt 2003, 20:11:07 »
neem wel een 500gr en een kilo moker
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
Wiellagers vervangen
« Reactie #9 Gepost op: wo, 19 mrt 2003, 21:52:09 »
Ongelijkmatig erin geperst dus krasjes

Mmm, als ik 't verhaal van Serge lees, kom ik toch meerdere malen het woord "hamer" tegen. Dus volgens mij mot je wel een hamer gebruiken  ??
Die truc met de oude lager had ik idd ook toegepast, precies de goede maat om mee te timmeren.
En ja, ik hou van timmeren (ik ben bouwkundig opgeleid vandaar)  :P
Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)

Offline JurG40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 161
    • www.strictlyjettas.com
Wiellagers vervangen
« Reactie #10 Gepost op: wo, 19 mrt 2003, 22:58:31 »
Ik ben het met Gert eens. Een hamer is niet goed voor je wiellager en wiellagerhuis.

Demonteer het spulletje, neem het mee naar de garage, doe een donatie voor het jaarlijkse uitje (fooi) en laat hen even persen.

Ander probeer je dadelijk 20 euro (of minder) uit te sparen om mischien voor (meer) dan het dubbele te slopen!
Jetta 1992
Santana 1984

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Wiellagers vervangen
« Reactie #11 Gepost op: wo, 19 mrt 2003, 23:05:48 »
ik heb het zelf ook 1 keer gedaan.
toevallig had ik nog een oud werkstuk van (jawel) school die ik kon gebruiken. :D
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Wiellagers vervangen
« Reactie #12 Gepost op: vr, 21 mrt 2003, 23:27:14 »
daarvoor gebruik je ook een messing of bronzen doorslag of een stu hout.zodat je noiks vervormt of beschadigd . gelukkig heb ik meer lagers vervangen dan menig een een frikandel speciaal heeft gegeten .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Wiellagers vervangen
« Reactie #13 Gepost op: vr, 21 mrt 2003, 23:46:34 »
dan wil je niet weten hoeveel frikandellen special heb gegeten. :D
ik weet het zelf niet eens.
ik heb toen dat werkstukje nog aangepast op de juiste groote.
het ligt trouwens nog steeds in me gereedsschap koffer.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

  • Gast
Wiellagers vervangen
« Reactie #14 Gepost op: di, 25 mrt 2003, 14:23:29 »
Nou, heel leuk allemaal hoor, dat timmeren, maar het leek mij niets. En zelfs met een 'steichapijp' van 2 meter kreeg ik de wielnaafmoer niet los. Dus mijn scenario was:

-Naar vriendje met luchtsleutel: wielnaafmoer los laten halen en vervolgens handvast draaien.

- Thuis wielpoot uitbouwen (gewoon alles loshalen, zie desnoods Serge's verhaal, behalve dan dat ik de onderste draagarm niet wilde verbuigen en die van het chassis heb gehaald: 2 bouten)

- Lager kopen: € 40,- per wiel. (dat noemen ze ook een set...)
- met wielpoot langs garage met pers: €5,- perste ze er een nieuw lager in (meter ging tot 2.5 ton persdruk; wil ik je zien doen met je hamer...)
- Wielpoot weer inbouwen.

Ik heb maar 1 wiellager vervangen. De 2e zal met een paar maanden ook wel willen.

Tip voor (de-)montage van de stabilisatorstang tov het chassis: de auto NIET opkrikken maar op de grond al de 4 sleutel13 bouten die de stabibeugels tegen het chassis drukken al losdraaien. Dat staat er nl. nog geen spanning op de stabi en werkt dat veel makkelijker. Omgekeerd de auto gewoon weer op de grond zetten en dan pas de stabi aan het chassis monteren. Dan is het een eitje. (die stabi monteren dus)

Succes.