Auteur Topic: kleppen stellen  (gelezen 2694 keer)

Offline christophe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 362
kleppen stellen
« Gepost op: ma, 17 mrt 2003, 19:32:36 »
ik heb de kleppen koud gesteld om het geklop van de uitlaatgassen weg te krijgen.
als ik de motor start is er de eerste paar min geen geklop dan komt het weer op.
dus als de motor warm wordt :geklop.
kleppen warm eens stellen??

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
kleppen stellen
« Reactie #1 Gepost op: di, 18 mrt 2003, 15:36:06 »
Citaat
ik heb de kleppen koud gesteld om het geklop van de uitlaatgassen weg te krijgen.
als ik de motor start is er de eerste paar min geen geklop dan komt het weer op.
dus als de motor warm wordt :geklop.

Vergeef mij: mijn kennis van het Vlaams is niet toereikend. Geklop=getik? (Dus: het geluid wat de kleppen maken bij een motor met sleeptuimelaars, bijv. GL of GK)?

Volgens mij tikken of kloppen de in- en uitlaatkleppen altijd bij voorgenoemde soort motoren. Het is in ieder geval gezond als ze 'gewoon' tikken: Niet te hard. 'Ratelen' ('Klepperen' in het Vlaams?): dan moet je in ieder geval alles even afstellen. Koud of warm afstellen maakt dan niet erg veel uit.

Bij motoren met hydraulische komstoters is tikken, kloppen of ratelen wat minder gezond.... Nog opmerkingen van iemand meer expertise (deskundigheid in goed Nederlands) op dit gebied?

Groet, Paul.
(De grilligheid van het Vlaams blijft mij intrigeren en verassen...  :) )
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
kleppen stellen
« Reactie #2 Gepost op: wo, 19 mrt 2003, 20:18:55 »
mischien last van doorgeslagen bougie kabels
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
kleppen stellen
« Reactie #3 Gepost op: do, 20 mrt 2003, 00:19:44 »
En dat kun je redelijk simpel controleren.
FF bougiekabels beetje nat maken (niet meteen een emmer water opgooien dus !) en vervolgens een schroevendraaier aan handvatzijde op een kabel leggen en de andere zijde op een paar mm afstand bij het blok houden, als de kabels doorslaan springen er vanzelf vonken over tussen schroevendraaier en blok. Zoniet ligt het daar dus niet aan.  ;)  ;)



895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.