Auteur Topic: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40  (gelezen 7509 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #15 Gepost op: di, 10 mrt 2009, 15:44:52 »
Nieuwe veren voor een G40 zijn wel los te koop ( gelukkig ) voor een niet eens absurd bedrag ( rond de 45 euro t stuk )
In combinatie met Koni Geel ben je dan weer helemaal het mannetje..
EFKA in Zandvoort levert de Koni Geel 86-2483 Sport: voor: 120,-- ex btw per stuk, achter 107,--
Dat komt dan op 2 x (120 + 107) x 1,19 =  EUR 540,--. tel daarbij vier nieuwe veren van 50,--/st, kom ik op EUR 740,-- totaal.
Scheelt toch ruim 500,-- met zo'n schroefset... Ik ga d'r nog eens over nadenken.

P.S.: waar kan je nieuwe G40 veren kopen? Is dit een betrouwbaar adres / goede aanbieding?
http://www.carpartsprovider.com/Volkswagen/Polo-I-/-II/Suspension/Eibach/Springs/BR32654-8517140-Eibach-Pro-Kit.html
« Laatst bewerkt op: di, 10 mrt 2009, 16:40:14 door KoenG40 »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #16 Gepost op: di, 10 mrt 2009, 17:17:59 »
P.S.: waar kan je nieuwe G40 veren kopen?

Bij Magazijnman....  :)

Eibach levert trouwens ook goed spul, maar zijn altijd lager als origineel G40. En dat wou je toch eigenlijk niet?

Citaat
Pro-Kit also reduces excessive fender-well clearance, making your car look just as hot as it performs
Amerikaanse verkooppraatjes...  -wanker-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #17 Gepost op: di, 10 mrt 2009, 17:34:02 »
(...) lager als origineel G40. En dat wou je toch eigenlijk niet?(...)
Oh, ik meen dat die bij Eibach opgegeven verlagingswaarde (- 35 mm) geldt t.o.v de standaard 86c. En die is dacht ik 25 mm hoger dan de G40.

Dan zou mijn eerder gemaakte sommetje - rekening houdende met iets grotere banddiameter - toch ook nu gelden?

Dus per saldo lager: + 25 - 35 + 8,5 = -1,5 mm. Of maak ik nu een denk- en/of rekenfout?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #18 Gepost op: di, 10 mrt 2009, 19:50:39 »
wake up, things change...

 -uitlachen- Zei hij zonder blikken of blozen tegen de EERSTE eigenaar van een Polo 2f G40 Genesis..

maar goed: Kan is wel aanwezig natuurlijk, als schat ik m niet heel groot. Op basis van de blijheid van de mogelijk volgende eigenaar zou ik geen schroefset monteren..   :)   
 

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #19 Gepost op: di, 10 mrt 2009, 19:57:38 »
Als je toch niet van plan bent om hem weg tedoen zou ik toch overwegen een schroefset.
voordeel vaste kit,goedkoper na deel je kan niet lager
voordeel schroefset je kan hem op div hoogte zetten na deel is wat duurder,mocht je ooit wiel/banden combi veranderen dan kan je spelen met de instelling.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #20 Gepost op: di, 10 mrt 2009, 20:48:28 »
Dus per saldo lager: + 25 - 35 + 8,5 = -1,5 mm. Of maak ik nu een denk- en/of rekenfout?

Dat zeg ik: lager..
Maar die 1,5mm is wel te overzien inderdaad... :P

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #21 Gepost op: di, 10 mrt 2009, 20:54:50 »
Morgen en overmorgen ga ik met het team van HTP-racing naar circuit Zolder. De instructeur van die club zit ook bij de Rensportschool Zandvoort (http://www.rsz.nl/). Ga hem de twee opties eens voorleggen en zijn advies vragen over de beste keuze. Soms is het leven makkelijker als er niets te kiezen ís... (zucht)  :)
=> time out tot vrijdagmiddag, dan kom ik er op terug. Dank zover voor het meedenken -thumbsup-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #22 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 00:14:02 »
Als ik het goed zie is er - althans bij voorwielen - nog een verschil tussen de opties KW-schroefset versus losse (Koni)dempers met (Eibach) veren .

Bij de aankoop van zo'n KW-schroefset krijg ik een complete nieuwe veerpoot met - via het ruilsysteem - zo goed als nieuwe gereviseerde onderste delen = dat waar het wiellagerhuis aan vast zit (zie plaatje, hoe heet deel dat eigenlijk? ).

Maar: bij aankoop van afzonderlijke dempers en veren moet ik het doen met de oude exemplaren, die er al 14,5 jaar  / 345.000 km onder zitten.

Kan echter niet inschatten hoe groot het belang is van 'als nieuw' -exemplaren ten opzichte van 'oude'...

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #23 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 07:22:42 »
Onderste deel noemt men ook wel de fusee of 'het fusee stuk'  Maar waar dit bij andere auto's een los onderdeel is, is het bij onze auto'tjes gewoon 1 groot geheel met de veerpoot.

Op jouw foto'tje zie je overigens goed dat je alleen een kale behuizing terug krijgt: Niet alleen zit er geen remklauw op ( goh ), maar ontbreekt ook de naaf en het wiellager.  Die zal je dus waarschijnlijk voor inleveren eruit moeten persen ( kaal opleveren ) en na terugkomst zal je dus ook een nieuw lager moeten zetten (oude pers je bij demontage kapot).

Als je dus voor een KW schroefset gaat, zullen alle losse/demonteerbare delen gewoon nieuw zijn. Oud is wat dat betreft dan gewoon Oud, en nieuw gewoon fonkelnieuw.

Enige echte probleem dat je kunt krijgen, is dat de 'fusee' krom is: Ga ervanuit dat iedereen die een pootje inlevert graag de oudste meuk pakt die men heeft liggen. Het werkt toch met een ruil systeem dus jij krijgt de opgeknapte/omgebouwde poot van een ander terug.  Je KUNT dus de rommel van een ander krijgen.
Ter geruststelling: ik neem aan dat ze bij KW de spullen voor verbouwing goed nakijken/nameten. Alle slijtage delen (lagers, remmen, dempers) zul je moeten vernieuwen of van je eigen polo weer terug zetten.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #24 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 09:12:52 »
Maar je plaatst wel even de juiste kanttekening bij de gedachte van "Oh, dan heb ik gelijk mooi alles nieuw". -ja-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #25 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 09:20:55 »
Plaatst KW ook de pitman-arm een stuk lager? Ik meen me te herinneren dat dat nuttig is bij het plaatsen van coilovers, omdat je anders niet heel veel kunt verlagen.

Dat je een kromme fusee terug krijgt, lijkt mij erg stug. @ Jaap; heb jij hier ooit van gehoord of plaats je nu een aantal beren op de weg -dunno- :) Je moet een veerpoot inleveren, krijgt een andere terug. Neem aan dat die veerpoot bij inleveren direct gecontroleerd wordt en ook direct afgekeurd wordt als deze krom zou zijn.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #26 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 09:26:25 »
Dat je een kromme fusee terug krijgt, lijkt mij erg stug. @ Jaap; heb jij hier ooit van gehoord of plaats je nu een aantal beren op de weg -dunno- :) Je moet een veerpoot inleveren, krijgt een andere terug. Neem aan dat die veerpoot bij inleveren direct gecontroleerd wordt en ook direct afgekeurd wordt als deze krom zou zijn.

Ter geruststelling: ik neem aan dat ze bij KW de spullen voor verbouwing goed nakijken/nameten. Alle slijtage delen (lagers, remmen, dempers) zul je moeten vernieuwen of van je eigen polo weer terug zetten.

Volgens mij geeft Jaap dat al aan.
Aangezien het 'gereviseerd' is loop je die kans, maar hij gaat er vanuit dat KW dit voorkomt

Dus : Geen beren op deweg, maar Jaap benoemt alleen maar dat beren op de weg, gezien het aanwezige natuurgebied met loslopende beren, eventueel mogelijk zou kunnen zijn.
Hij weet echter niet of er reeds hekken zijn geplaatst door staatsbosbeheer dus de grootte van het risico kan hij niet inschatten.

 :D :D :D

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #27 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 13:49:43 »
gewoon met gbk babbelen dat je de auto nog nodig hebt voor je werk.
dan krijg je gweoon een komplete set die je rustig kan overzetten en daarna stuur je de oude poten terug.
Been there done that(i got that tietshirt).
gelijk nieuwelagertjes in laten persen en klaar ben je.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #28 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 14:03:36 »
Ik plaats die beren even op de weg omdat ik van de week zelf een demper heb vervangen. Om de dikke grote moer te lossen, moest ik de poot even inspannen in de werkbank. Het viel mij hierna op dat de veerpoot duidelijke afdrukken van de bankschroefbek in de huls had staan en dat de huls wellicht ook ietsje minder rond was geworden. Lompe Harrie had veel kracht nodig.  Niet direct meer een poot die ik zou laten stralen en poedercoaten dus..  Wel een poot die ik naar KW zou sturen ter inruil.. vandaar...

@ Martijn: pitman gaat volgens mij niet naar beneden.. al lijkt dat op het plaatje wel zo te zijn.


Vergelijk:




Het lijkt wellicht zo, maar bedenk je dat de originele veerschotel verdwijnt,..
« Laatst bewerkt op: wo, 11 mrt 2009, 14:05:47 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #29 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 14:11:35 »
volgens mij zit die pitman wel lager,shit ik kan nog niet naar de opslag om eens te kijken hoe het eruit ziet. :(
maar jaap ik neem aan dat ze bij kw de poten wel controleren het is best wel een naam in de wereld.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2