Auteur Topic: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40  (gelezen 7505 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #60 Gepost op: di, 19 mei 2009, 21:09:14 »
Vanmiddag vrijwel geheel zelfstandig de veren / dempers achter uitgebouwd en vervangen door de nieuwe Koni-dempers en Eibach veren. (FOTO 3 + 4)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #61 Gepost op: di, 19 mei 2009, 21:10:29 »
Op foto van de oude + nieuwe veren kan je goed zien dat die Eibach veren een progressieve veerkarakteristiek hebben (meer windingen, waarvan er een aantal dichter op elkaar zitten). (FOTO 5 + 6)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #62 Gepost op: di, 19 mei 2009, 21:30:27 »
Oude veer ziet er ook niet helemaal symetrisch meer uit: helt een beetje naar links, maar de top is wel recht.. ?

Of is dit gezichtsbedrog?
Wel mooi dat de nieuwe veren gewoon zwart zijn en niet funky rood of groen... of zoals ik ook al eens zag: roze  aargh.gif
(alhoewel die roze vering best lekker werkte)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #63 Gepost op: di, 19 mei 2009, 21:31:32 »
Die roze vering zou wel mooi zijn voor mijn Pink Panther? Maar volgens mij is dat ook nog eens gecombineerd met paarse schokkers, toch? Heel lelijk iig, volgens mij van FK of zo?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #64 Gepost op: di, 19 mei 2009, 21:43:15 »
nee steffan
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #65 Gepost op: di, 19 mei 2009, 22:46:27 »
of vogtland :)
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #66 Gepost op: di, 19 mei 2009, 22:52:59 »
Bij mijn Salzmann-lagers zit het zo als op onderstaande foto's.
Ligt dus met een vlak stuk op de veerschotel.
Maar ik ben niet tevreden over; ik vind die platte moer maar niks.
Dat zou naar mijn idee ook een moer met centreerrand voor het unibal-lager moeten zijn.

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #67 Gepost op: di, 19 mei 2009, 23:10:08 »
Dat zou naar mijn idee ook een moer met centreerrand voor het unibal-lager moeten zijn.

Zo zit het bij mij ook. Leek mij ook beter voor de krachtverdeling in de unibal.
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #68 Gepost op: wo, 20 mei 2009, 22:21:44 »
Vandaag is helaas niets gedaan aan m'n Polo: Garageman is ff opgenomen in het ziekenhuis - niets ernstigs (operatie aan  linker hand), maar garage is tot na het weekeinde dicht en mijn auto staat daarbinnen zonder wielen en veerpoten op de brug...

Gelukkig heb ik gisteren een leenauto van hem gekregen - een late 86c Steilheck (JV-BD-62) die hij had gekocht van een bejaarde man (eerste eigenaar) hier verderop in de straat. Motortje draait prima (stukstiller dan de G40), rijdt best goed - nieuwe bak en koppeling, maar beetje slappe veren en boven de 80 voor m'n gevoel niet echt vlot . Carosserie is niet zo mooi meer en binnen is ie een beetje vervuild. (Foto's zijn van afgelopen najaar).

VRAAG
Heeft iemand van jullie een onderdelen/inbouw-tekening heeft van die Salzmann toplagers? Kan me nl. toch niet goed een beeld vormen van welke VW-onderdelen destijds door welke Salzmann onderdelen zijn vervangen en waar die voorgestelde ring en centreermoer precies geplaatst zouden moeten worden?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #69 Gepost op: do, 21 mei 2009, 00:51:15 »
Mooie steilheck om een G40 blok in te bouwen  :P

Deze beschrijving heb ik:


(klik voor grote versie)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #70 Gepost op: do, 21 mei 2009, 08:48:07 »
Het eerste wat ik zie en lees is al verwarrend.  -dunno-

Zie: Lange mutter oben en kurze mutter unten
Lees: Lange Mutter von unten und die kurze Mutter von oben
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #71 Gepost op: do, 21 mei 2009, 13:28:55 »
Het eerste wat ik zie en lees is al verwarrend.  -dunno-
Zie: Lange mutter oben en kurze mutter unten
Lees: Lange Mutter von unten und die kurze Mutter von oben
Goed gelezen/gezien, zeg!  -thumbsup- idd verwarrend!

En Dennis bedankt voor de Montageanleitung.

Zie nu op foto bij jouw antwoord  van Di, 19 Mei 2009, 22:52:59 dat je de "lange Mutter von unten und die kurze Mutter von oben" hebt.
Dat is zoals de tekst bij het plaatje in "Montage Federbein" aangeeft!. Verderop in de tekst staat het nog twee keer: "Feder mit Federteller und Langschaftmutter auf Kolbenstange aufschruben"! (zie onder kopjes "vor der Montage" en "Montage")

Maar in de tekening en op het rechter foto'tje zijn die korte en lange moer omgewisseld: korte onder, lange boven -
zoals het in mijn auto gemonteerd was (zie foto 6. oude veerpoten.jpg , de onderste poot).

Wat is de juiste montage? en waarom?

« Laatst bewerkt op: do, 21 mei 2009, 13:31:53 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #72 Gepost op: do, 21 mei 2009, 14:11:51 »
Wat is de juiste montage? en waarom?

Heb Herr Salzmann maar eens angerufen (00-49-8063 7746)

Hij was stellig: de tekening en foto in de Montage-Anleitung geven een vertekend beeld.

De juiste wijze van montage is zoals in de tekst beschreven:

lange Mutter von unten, kurze Mutter von oben.

Bovendien moet je tussen de onderste veerschotel en de lange Mutter een "gehärtete Scheibe" plaatsen,
die "original bei VW zu bekommen ist".

Toevoeging:
Kon in VAGCAT niet terugvinden welke ring hij bedoelt. Heb nogmaals gebeld om te vragen of ie het VW-onderdeelnummer wist. "Leider nein, aber Sie können jeder guten Qualität gehärtete stahl Scheibe von zwei mm Dicke verwenden".

Toevoeging 2:
Salzmann had het dus over een "original VW Scheibe" van "2 mm Dicke",die nog tussen de Mutter en de veerschotel geplaats moet worden.

In de technische tekening van de veerpoot in VAGCAT.com (zie eerder in dit topic) is een ring vermeld met nummertje 10.
[ring = Scheibe (Duits) = washer (Engels)]
Dat is VAG onderdeel nr. 861412369 .

Op dat nummer gezocht met GOOGLE zag ik (zie bijgaande schermafbeelding) dat dit een ring is met een dikte van 2 mm en een diameter van 30 mm.

Dát zou dus wel eens de door Salzmann bedoelde ring kunnen zijn!

[Toevallig dat ik die info vond op de site van het bedrijf waar ik (in 1985) m'n eerste Polo kocht (de 95-TU-45)  :)]







« Laatst bewerkt op: do, 21 mei 2009, 19:29:59 door KoenG40 »

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #73 Gepost op: do, 21 mei 2009, 19:42:25 »
 -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Nieuwe veren en schokdempers op 2F G40
« Reactie #74 Gepost op: do, 21 mei 2009, 23:47:17 »
Vond nog een montage-beschrijving van Salzmann Domlagers: op http://www.phatcars.de/?p=397 , die het eerder verhaal wel lijkt te bevestigen.

De schrijver geeft in het rijtje 'benodigdheden' aan dat je behalve de Domlagers óók twee "grosse Unterlegscheiben" (grote ringen) nodig hebt.

In de verdere beschrijving en op de foto's erbij zie je dat die Unterlegscheiben worden geplaatst tussen de "Federteller" (veerpootschotel) en de "grössere Schaftmutter" (= lange zeskant-moer).

Zo te zien komt die Unterlegscheibe aardig in de buurt van de maat van onderdeel 861-412-369 (ring van 30mm diameter x 2 mm dikte).