Auteur Topic: 2 vloeistof vraagjes  (gelezen 1543 keer)

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
2 vloeistof vraagjes
« Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 21:54:35 »
Hallo daar zijn we weer  :)

nadat mijn temperatuur en uitlaat problemen zijn opgelost, begint het volgende probleem.
mijn polo lust sinds deze week 1 liter koelvloeistof per week (rijdt dan 300 km per week gemiddeld).

vorige week nog beetje bijgevuld en aan einde van de week begon lampje te knipperen, moest er na een week dus 1 liter bijgooien.
dit is natuurlijk niet goed. heb het gevoel dat de polo nergens lekt, maar verbruikt.

dit zou de koppakking dus kunnen zijn. is er een manier om dit te laten testen zonder de kop eraf te halen?

overigens word mijn blok ook steeds natter van de olie. peilstok, distributiekappen, dynamo en daar onder is helemaal nat.
lijkt wel of het uit mijn peilstok gedrukt wordt. of zit er daar ergens een bekende plek wat kan gaan lekken?

grtz.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 21:59:35 »
Als je bij een stationair draaiende motor de olievuldop losmaakt, komen er dan ook een flinke luchtstroom uit?

Olie uit de pijlstok is een verontrustend teken..

Waterverbruik; witte smurrie onder de vuldop en/of olie smurrie in je vloeistofreservoir.. Als je uitlaatgassen een beetje weeig/zoet ruiken verbrande de auto koelvloeistof.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 22:13:08 »
Olie onder je kap kan natuurlijk ook op de koppakking duiden?! Zou wat mij betreft in ieder geval beter zijn dan uit de peilstok, want dat zou betekenen dat je onderblok in mindere conditie aan het raken is (hoge carterdruk)?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 22:14:09 »
ik zie via telepatisch glazen beeldscherm de sympyomen voor een koppakking
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 22:21:16 »
er zit geen smurrie onder de olie vuldop, is helemaal schoon. ook geen smurrie in kvs reservoir.
auto rookt ook geen witte rook en ruikt niet echt zoet. auto rijdt verder gewoon goed en geen gekke bijgeluiden.
kleppen tikken nauwelijks.

is de koppakking alleen te controleren door de kop te lichten? of zou je het ook aan de bougies kunnen zien?

dat de olie uit de peilstok komt kan ik niet met zekerheid zeggen. het is linksachter bij de dyname, distributie riem helemaal nat.

zit me gewoon niet lekker, heb de polo gekocht met 96.000 km op de teller en er staat nu 220.000 km op. nooit geen verlies van vloeistof gehad
en nu ineens beide.

paar maanden terug ook al kleppendeksel pakking vervangen, maar zweet weer bijna overal bij die pakking.
grtz

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 22:23:38 »
dan zou ik denken dat je een hoge carter druk hebt als je kleppendeksel pakking alweer zweet  -dunno-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 22:24:10 »
Compressietest zegt genoeg, de kop hoeft er niet af.

Bij koelvloeistofverbruik zal de bougie van die cilinder een stuk schoner/witter zijn vanwege de waterdampen in je systeem.

Je hebt geen lekkage in je koelsysteem? Nergens kristallen van opgedroogde KVS die ergens langs lekt?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 22:28:28 »
Distributiekant is wel de beruchte kant voor de koppakking, toch? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 22:34:07 »
idd en alle symptomen duiden er op .olie verbruik met kvst .verhoogde carterdruk , pakkingen die gaan zweten door verhoogde druk. diszijde zeiknat
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 22:38:43 »
zal de polo eens naar de garage brengen om een compressietest te laten doen.
hoop dat mijn onderblok niet versleten is. maarja, koppakking vervangen is ook niet goedkoop, maar is te overzien.

zou een versleten/verstopte oliepomp of een verstopt oliefilter dit misschien ook niet kunnen veroorzaken?
zal dan maar even afwachten wat de garage vind.

alvast bedankt voor de uitleg  -thumbsup-

grtz.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 22:39:29 »
idd en alle symptomen duiden er op .olie verbruik met kvst .verhoogde carterdruk , pakkingen die gaan zweten door verhoogde druk. diszijde zeiknat

En ik heb ergens anders gelezen dat jij je haren van je balzak laat grazen, dus je zult wel gelijk hebben?! :D


EDIT: aangezien de TS er tussen nog een posting plaatste nog maar even een citaat toegevoegd voor de duidelijkheid dat ik het over Serge had... :D

@Geert: waarom verdenk je je oliepomp/-filter? Lang geleden dat je een oliewissel hebt gedaan? Koppakking vervangen valt overigens kostentechnisch wel te overzien, hoor. Denk aan € 250 aan materiaal als je het zelf doet, of € 450 als je het laat doen, tot € 750 als je het bij de dealer laat doen (laatste is grove schatting).
« Laatst bewerkt op: wo, 11 mrt 2009, 22:43:01 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 22:41:07 »
hoe weet jij dat? hahaha...

nee was voor serge, had dat topic ook gelezen  :D

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: wo, 11 mrt 2009, 22:56:27 »
@gekke gerrit. de polo was eigenlijk ook weer hard aan een beurt toe (zo'n 20.000 of misschien iets meer geleden).

maargoed, kom er snel op terug. eerst maar eens naar de garage.

grtz.

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #13 Gepost op: wo, 18 mrt 2009, 18:20:18 »
oke de polo heeft een bezoekje bij de garage gehad.

het koelvloeistof verhaal kwam van een lekkende aansluiting. de aansluiting bij het thermostaathuis in de buurt.
waar de slang de kop in gaat. daar lekte het.

het olie verhaal kwam inderdaad van de koppakking af. hij gooide de olie eruit in de hoek waar de dynamo zit.
ze hadden ook een compressie meting gedaan. rapport word morgen opgestuurd naar mijn adres. maar de resultaten
weet ik al. alle vier de cilinders hadden een te lage waarde. dus de garage vermoed dat mijn onderblok onderdruk heeft.

verder zal de distributieriem vervangen moeten worden, omdat deze door de olie is aangetast. ik merk verder niet dat mijn onderblok
door onderdruk aan het verslijten is. de trekkracht is nog altijd goed.

weet alleen niet wat ik ga doen. de garage wist me niet precies te vertellen hoelang de motor nog zou meegaan als de reparaties worden uitgevoerd.
kan een half jaar zijn, maar ook nog jaren zeiden ze tegen me.

is het proberen waard om de koppakking, distributie en koelvloeistof aansluiting te laten herstellen?

grtz.

Offline G-eert-40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: 2 vloeistof vraagjes
« Reactie #14 Gepost op: do, 19 mrt 2009, 20:49:14 »
iemand?  :)