Auteur Topic: Project [ HG-58-KK ] Polo 1F; TE KOOP!  (gelezen 3606 keer)

Offline Joan 1F

  • L86C-0133
  • Non-Register lid
  • Berichten: 269
  • Joan Tanghé
Project [ HG-58-KK ] Polo 1F; TE KOOP!
« Gepost op: zo, 15 mrt 2009, 13:31:37 »
Bij deze dan ook een projecttopic van mijn origineel Nederlandse VW Polo 1f van 1981 met een 0.9L motor.

Ik heb deze Polo gekocht van iemand in Eelde omdat hij een appartement gekocht had en zijn ouders de Polo niet meer thuis wilde hebben... :D
En zo zag dat eruit:





Het was in ieder geval een hoop rijden....  Ik moest van Nunspeet (waar ik woon) naar Eelde (Groningen) om de Polo op te halen en toen doorgereden naar Sliedrecht (Rotterdam) waar de Polo komt te staan en weer terug naar Nunspeet. Ik ben ook met een huis bezig in Sliedrecht vandaar dat de Polo daar gestald is. Eenmaal aangekomen een paar foto's gemaakt:



De Polo heeft verbazingwekkend weinig roest, behalve dan de spatbordranden achter en een stukje van de dorpel rechtsachter:









In eerste instantie wou ik een G40 plaatsen, maar omdat er aan het front behoorlijke aanpassingen gedaan moeten worden en dit naar mijn mening afbreuk doet aan de auto ben ik op zoek gegaan naar een GK blok en die heb ik gevonden in België. Inclusief een extra startmotor, computer, wat homokineten etc....
Een paar dagen met het blok aan de gang geweest en toen kwam ik er tijdens het draaien aan de krukas achter dat het blok wel heel weinig compressie had. Later bleek dit de oorzaak:



Met als gevolg dit:



Ik heb toen de verkoper een mailtje gestuurd hierover en hij vond het erg vervelend en daarom heeft hij een ander onderblok geregeld zodat ik verder kan. Deze moet ik nog wel ophalen. I.v.m. de motorcode moet ik de zuigers en krukas over zetten, maar dat is geen probleem. En dankzij Bas kan ik ook weer verder want hij heeft mij 2 zuigers gedoneerd  -klappen- -klappen-

Nog een paar pics van alle losse onderdelen:







Inmiddels is de 0.9L motor er ook uit. Nu de rest van de onderdelen nog en dan gaan we alles goed reinigen en kijken wat eronder zit aan eventuele roest, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet veel.



De vorige eigenaar had ook al redelijk wat documentatie erbij gezocht en ik heb zelf nog een aantal dingen gevonden:



En dit weekend nog een splinternieuwe set chromen bumpers opgehaald (helaas zonder eindstukken). Bumpers zijn gereinigd, gepolijst en ingeseald.





Maar ik ben niet de enige die met een project bezig is op de plek waar de Polo nu staat. Hij staat in de werkplaats van een goede kameraad en die heeft zelf ook een aantal projecten lopen:







Zoals gezegd woon ik nog niet in Sliedrecht dus ik ben ook niet elke week met de Polo bezig. Ik hoop dat vanaf de zomer als hopelijk de verhuizing dan achter de rug is wel te gaan doen. De GK motor wordt volledig gereviseerd en dan teruggeplaatst. Welke kleur de Polo wordt weet ik nog niet, maar ik neig naar de originele kleur. Voor de rest zal hij laag worden met bijvoorbeeld 13" ATS Classic maar dat is nog toekomstpraat.

Ik hou jullie op de hoogte!

Greetz,

Joan



















« Laatst bewerkt op: ma, 28 jun 2010, 23:05:58 door Joan 1F »

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #1 Gepost op: zo, 15 mrt 2009, 13:37:35 »
Dit gaat weer mooi worden!  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #2 Gepost op: zo, 15 mrt 2009, 14:25:14 »
Bahama-blau metallic? Mooooooi! -love- :D

Succes!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #3 Gepost op: zo, 15 mrt 2009, 14:34:04 »
 -thumbsup-

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #4 Gepost op: zo, 15 mrt 2009, 15:38:38 »
Zo te zien een goede harde basis om mee aan de slag te gaan -thumbsup-

Succes ermee! Hopen dat je zo uitkomt met de zuigers.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #5 Gepost op: zo, 15 mrt 2009, 17:29:08 »
Dus je hebt een 1.0/1.3 onderblok waarin je het GK binnenwerk terug plaatst, waarbij er 2 zuigers van de ene motor en 2 zuigers van een andere motor in komen?

Geen idee of je een weegschaaltje hebt die ' tot vrij nauwkeurig ' gaat, maar ik zou de boel wel even wegen. De fabriekstolleranties zijn niet zo groot, maar ' in de fabriek ' worden setjes zuigers bij elkaar ' gezocht '  die redelijk goed qua gewicht overeen komen. Ga je jongleren met verschillende zuigers, zou ik ze qua gewicht wel even zo dicht mogelijk bij elkaar brengen.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Joan 1F

  • L86C-0133
  • Non-Register lid
  • Berichten: 269
  • Joan Tanghé
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #6 Gepost op: zo, 15 mrt 2009, 18:13:33 »
Dus je hebt een 1.0/1.3 onderblok waarin je het GK binnenwerk terug plaatst, waarbij er 2 zuigers van de ene motor en 2 zuigers van een andere motor in komen?

Geen idee of je een weegschaaltje hebt die ' tot vrij nauwkeurig ' gaat, maar ik zou de boel wel even wegen. De fabriekstolleranties zijn niet zo groot, maar ' in de fabriek ' worden setjes zuigers bij elkaar ' gezocht '  die redelijk goed qua gewicht overeen komen. Ga je jongleren met verschillende zuigers, zou ik ze qua gewicht wel even zo dicht mogelijk bij elkaar brengen.



Klopt ongeveer; 2 of 3 zuigers van het oude blok en dan die 1 of 2 van Bas. Uiteraard worden ze van te voren gecontroleerd en mochten ze niet goed zijn dan komen er nieuwe zuigers in.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #7 Gepost op: zo, 15 mrt 2009, 18:23:51 »
Goed bezig  -thumbsup-

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #8 Gepost op: zo, 15 mrt 2009, 19:47:27 »
Leuk projectje en die pickup van je vriend ook.
Is dat een ford of een chevy?
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Joan 1F

  • L86C-0133
  • Non-Register lid
  • Berichten: 269
  • Joan Tanghé
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #9 Gepost op: zo, 15 mrt 2009, 22:25:55 »
Leuk projectje en die pickup van je vriend ook.
Is dat een ford of een chevy?

Dat is een Ford...

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #10 Gepost op: ma, 16 mrt 2009, 07:20:05 »
Erg leuk.

Succes er mee en ik hou het in de gaten :)  -thumbsup-

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #11 Gepost op: vr, 15 mei 2009, 15:47:01 »
Waarom staat dat Volvo motortje daar zo moederziel alleen?
De enige lege motorruimte die ik zie is de van de Polo, maar...
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Joan 1F

  • L86C-0133
  • Non-Register lid
  • Berichten: 269
  • Joan Tanghé
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #12 Gepost op: ma, 18 mei 2009, 13:27:56 »
Even een update:

inmiddels is de motorruimte helemaal kaal en is alles eruit. Ben begonnen met het schoonmaken van de motorruimte.

Zoals jullie misschien gelezen hebben heb een GK motor gekocht van Sjon. Deze wordt weer netjes gespoten en komt later in de Polo.

Het dashboard is er inmiddels ook uit en ik plaats er een dashboard van een Polo 2 in. Wederom geregeld door Sjon!  -klappen- :D

En ik heb van hem de rest van de kabelboom gekregen die hoorde in zijn Polo GT. Op Ebay heb ik voor weinig een tellerbak met toerenteller gekocht van een Polo GT inclusief omranding met de rode bies! -love-

Ik zal kijken of ik vanavond even foto's kan plaatsen van het werk tot nu toe.

Greetz,

Joan

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #13 Gepost op: ma, 18 mei 2009, 16:03:57 »
Goed bezig  -thumbsup-

Mag ik trouwens vragen waarom het dashboard van een Polo 2 en niet gewoon 1 uit een Polo 1F?
Toerentellerunit en tellerbak met rode rand is wel  -thumbsup-

Verder wachten we de foto's wel even af ;)
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Joan 1F

  • L86C-0133
  • Non-Register lid
  • Berichten: 269
  • Joan Tanghé
Re: Project [HG-58-KK] Polo 1F (restauratie & GK motor)
« Reactie #14 Gepost op: ma, 18 mei 2009, 16:54:01 »
Goed bezig  -thumbsup-

Mag ik trouwens vragen waarom het dashboard van een Polo 2 en niet gewoon 1 uit een Polo 1F?
Toerentellerunit en tellerbak met rode rand is wel  -thumbsup-

Verder wachten we de foto's wel even af ;)

Omdat de kabelboom in de auto totaal niet overeenkomt met de kabelboom van de GK motor. Naar mijn idee is het dus makkelijker om het dashboard te plaatsen van een Polo 2 zodat alle stekkers al passen van het dashboard. Dan hoef ik alleen de verlichting en bijvoorbeeld de achterruitverwarming aan te passen.....