Auteur Topic: Airco  (gelezen 10935 keer)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Airco
« Reactie #30 Gepost op: do, 26 mei 2011, 10:21:22 »
Ipv van een schowcase/kofferbakinbouw gewoon zoveel mogelijk koelbox deksels met koelventilators erin stoppen -nana-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Airco
« Reactie #31 Gepost op: do, 26 mei 2011, 10:25:45 »
Kun je beter zo'n ding op je dak zetten... -nana-

Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Airco
« Reactie #32 Gepost op: do, 26 mei 2011, 10:45:18 »
 -naughty-

daarom dacht ik aan de koeler van een koelkast, die maakt zon kastje toch een heel stuk kouder dan ik het in mijn auto wil hebben..

de reden dat een airco de lucht droogt is trouwens niet zo heel vreemd hoor.. en zal ook gewoon moeten werken met een koelkast systeem.

uitleg.

hoe maak je lucht droog?
heel simpel zorg dat de luchtvochtigheid ergens op neerslaat, iets kouds dus, dus je moet zorgen dat hetgene wat de luchtkoelt voordat het de auto in gaat, zijn vocht kwijt kan, dan zou ook een koeler van een koelkast dus ook de lucht moeten drogen.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Airco
« Reactie #33 Gepost op: do, 26 mei 2011, 11:19:14 »

Volgens mij kom je dan in een vicieuze cirkel terecht :)

Het is warm, je wilt koelen. De lucht die je nodig hebt koel je via een koeler van een koelkast. Daarna koel je deze lucht met iets koelers, waardoor het vocht neerslaat  en je droge lucht overhoudt. Probleem; het is warm en je iets nodig wat koeler is dan de koeler -naughty-, een extra koeler dan maar?? :) 

In een koelkast slaat het vocht inderdaad neer op de achterwand (die vriest) als de luchtvochtigheid te groot wordt, en slaat daarna neer in de lekbak, als de achterwand niet meer vriest. Daarna komt het op een bakje terecht dat op de compressor staat, zodat het vocht verdampt en weer in de lucht opgenomen wordt.

Een labyrint van gekoelde plaatjes en een lekbak zou ervoor kunnen zorgen dat het vocht neerslaat en afgevoerd wordt, je moet die plaatjes dan wel koeler krijgen dan het koelelement van de koelbox/kast. -klus-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Airco
« Reactie #34 Gepost op: do, 26 mei 2011, 11:53:46 »
??? FTW!

De droger die bij een auto in het airco systeem zit opgenomen droogt enkel het gas/koelmiddel in het systeem, en dus niet de lucht in de auto.

Een airco koelt (en droogt) de lucht net zo als een koelkast of wat voor koelend apparaat dan ook: Water slaat neer op het koelelement ( condens ). Bij een auto wordt dat condenswater via een slangetje onder de auto geloost, bij een koelkast (meestal) achter de koelkast op een verdampplaatje op de motor.

Elke koeling/koelkast/koeler/airco heeft dus een waterafvoer nodig, en zorgt voor droge(re) lucht. Tenzij je het condenswater gewoon in de auto laat lekken,. in je dashboardkastje ofzo.. dan wordt de auto vanzelf weer vochtig :) :)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Airco
« Reactie #35 Gepost op: do, 26 mei 2011, 12:09:06 »
 withstupid
Zo bedoelde ik 'm ook: denk aan een waterafvoer...

Je accubak wellicht? Schijnt daar vaker voor gebruikt te worden?! :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Airco
« Reactie #36 Gepost op: do, 26 mei 2011, 12:21:53 »
condens, koelmiddel, accuzuur; mik het maar in de accubak! -hitit-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Airco
« Reactie #37 Gepost op: do, 26 mei 2011, 13:19:47 »
Of je koopt gewoon airco... Moeilijk gedoe met koelkastelementen, ze hebben airco niet voor niks uitgevonden  -gert-
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Airco
« Reactie #38 Gepost op: do, 26 mei 2011, 13:21:09 »
Marjolijn; jij snapt het niet. Het is veel goedkoper, doeltreffender, sneller en simpeler om dingen zelf te maken.  -uitlachen-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Airco
« Reactie #39 Gepost op: do, 26 mei 2011, 13:22:37 »
Mmmja...  :)
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Airco
« Reactie #40 Gepost op: do, 26 mei 2011, 14:02:16 »
als ik ergens een kant en klaar passen airco systeem kan kopen voor een goede prijs kon kopen deed ik dat


maar gezien de ruimte op en om mijn abu al vrij beperkt is kan ik mij niet voorstellen dat ik het ook nog voorelkaar ga krijgen daar en airco compressor aan te hangen, en een condensor voor de radiateur heb ik eigenlijk ook niet echt ruimte voor denk ik.

al me al is de motorruimte van zon polo 2 nogal beperkt. dus als ik het systeem electrisch kan aansturen en dan dus een electrische compressor kan gebruiken, dan hoef ik niet zo veel ruimte te hebben.

ik zeg ook niet dat het zou werken, ik heb er alleen wel eens aan gedacht dat het mischien wel zou werken...
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Airco
« Reactie #41 Gepost op: do, 26 mei 2011, 14:08:18 »
??? FTW!

De droger die bij een auto in het airco systeem zit opgenomen droogt enkel het gas/koelmiddel in het systeem, en dus niet de lucht in de auto.

Een airco koelt (en droogt) de lucht net zo als een koelkast of wat voor koelend apparaat dan ook: Water slaat neer op het koelelement ( condens ). Bij een auto wordt dat condenswater via een slangetje onder de auto geloost, bij een koelkast (meestal) achter de koelkast op een verdampplaatje op de motor.

Elke koeling/koelkast/koeler/airco heeft dus een waterafvoer nodig, en zorgt voor droge(re) lucht. Tenzij je het condenswater gewoon in de auto laat lekken,. in je dashboardkastje ofzo.. dan wordt de auto vanzelf weer vochtig :) :)



jij vertelt het mooi zoals ik het bedoelde,

met andere woorden..

dat is wat ik dacht, komt er soms alleen niet zo goed uit.



Citaat
Tenzij je het condenswater gewoon in de auto laat lekken,. in je dashboardkastje ofzo.. dan wordt de auto vanzelf weer vochtig :) :)
dit zou dan weer goed kunnen voorkomen als je het lekwater laat weglopen in je paravan en toch een accu wak blijkt te hebben  :)
« Laatst bewerkt op: do, 26 mei 2011, 14:10:24 door jellehier »
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Airco
« Reactie #42 Gepost op: do, 26 mei 2011, 18:09:15 »
verschil tussen een koelbox en koelkast is ook vooral dat zon koelbox vaak geen ech koelsysteem aan boord heeft maar alleen een ventilator die koele lucht moet blazen.

rutger ik reageer niet op je pms omdat ik toch geen antwoord voor je heb en wel iets beters te doen heb. ik heb geen idee wanneer de stekkertjes binnenkomen, ze zijn back order (vaker gezegd) en dat kan dus betekenen dat ze nog gemaakt moeten worden en dan duurt het wel effe.....

Klopt, goedkope koelboxen met koeling hebben niet altijd een echte koeling erin, maar slechts een ventilator. Echter ik heb meerdere van die dingen in mijn handen gehad, en zeker de iets duurdere hebben dat vaak wel. Vind t namelijk knap als je van +20 ineens 7 graden kan maken met een ventilator. Ventilator warmt de lucht namelijk alleen maar op.

Idd is een polo natuurlijk veel groter dan een koelbox of 12v koelkast. Maar die dingen koelen meer dan nodig is. Heb ook wel eens een bevroren flesje erin gehad, juist omdat deze te veel koelen. Ze zijn er namelijk helemaal niet op berekend, maar juist om op een zo goedkoop mogelijke manier veel te koelen.
Kleine koelkastjes en koelboxen zit vaak hetzelfde systeem in, en vaak in de deur. Ookal is de ene groter dan de ander.
Enigste nadeel: het duurt wel ff voor het echt koel is vermoed ik.

die hoofdstekkers? dan ga ik morgen zelf eens langs de dealer om ze te bestellen, als jij ze nog niet binnen hebt, heeft t je ook geen geld gekost als het goed is. Kijken of ze ze bij ons wel in voorraad hebben. Kabelboompje samenstellen/monteren kan ik zelf inmiddels ook (doe de hele dag niks anders op mijn werk momenteel)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Airco
« Reactie #43 Gepost op: do, 26 mei 2011, 18:54:14 »
goedkope koelkastjes/boxjes hebben niet alleen een ventilator hoor Rutger, daar zit meestal een Peltier element in, werkt net als een echte koelkast als warmte pomp.
Aan de warme kant van het element zit een ventilator die de warmte afvoert naar de omgeving,.. om het verlies aan warmte te compenseren, onttrekt het Peltier element extra warmte aan de koude zijde: De koude zijde koelt af, etc etc. Niet rete-efficient, maar het werkt wel. Nadeel: Warm en Koud zitten erg dicht bij elkaar; scheiding van de ruimten is daardoor kritisch: In een auto wordt het al lastig om de warme zijde efficient zonder ventilator te koelen: Rijwind kun je niet benutten, tenzij je het Peltier element in het dak of de bodem plaatst. In je ventilatie-systeem wordt het al koppig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Peltier-element

en

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koeltechniek
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Airco
« Reactie #44 Gepost op: do, 26 mei 2011, 19:23:28 »
@jellehier: €600,- en je weet alles  :)
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen