Auteur Topic: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)  (gelezen 1113 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Gepost op: zo, 03 mei 2009, 21:07:12 »
Omdat de snelheidsmeter in de ToekToek niet meer functioneerde, vandaag de cockpit weer eens los gehaald ( sinds jaaaren niet meer gedaan ).

Na het wisselen van de tellerunit ( alleen de snelheidsmeter met de kilometerteller ) heb ik nu een rariteit te pakken:

Het lampje van het grootlicht brand bij 'contact aan' + 'dimlicht aan'  heel lichtjes mee. op halve kracht zeg maar.

Bij  'contact uit' + 'dimicht aan' of bij 'contact aan' + 'dimlicht uit' blijft ie gewoon uit, maar tijdens normaal rijden ( lampen aan en dimlicht aan ) brand ie dus gewoon altijd 'halve kracht'.

Groot licht lampje doet verder precies wat ie moet doen: groot licht aan = volle kracht aan.  Seinen bij contact of licht uit: idem.

Iemand enig idee waar ik de storing moet zoeken?


Sinds de storing optrad heb ik het een en ander ge'klust' dus wellicht dat het op een compleet andere locatie mis gaat:
- Trekhaakbedrading voorzien van nieuwe kabelschoentjes en fatsoenlijk vast gezet in de lichtunits ( exit scotch blokjes )
- Engelse linker achterlicht welke is voorzien van werkende achteruitrijlamp voorzien van nieuwe bedrading ( exit scotch blokjes )
- Ruitensproeierreservoir achterruit voorzien van nieuw pompje + bedrading gefixt ( exit scotch blokjes )
- Cockpit uit en ingebouwd, zonder wijzigingen in cockpit op elektisch vlak: Alleen de kilometertellerunit gewisseld, waarbij zelfs het printplaatje in de teller gewoon is teruggezet.
- Termoschakelaar voor de radiateur ventilateur vervangen.

Ik heb al even naar de contact gekeken in de multistekker, maar naast 'fern-licht' zit 'Bremscontrolle' en de constante plus voor de analoge klok: Een scheef zittende stekker kan het probleem dus niet veroorzaken.

Ik heb de hele unit uitgebouwd, niets raars gezien, en weer ingebouwd; helaas, bracht geen soelaas.
Omdat ik in de kofferbak met de bedrading bezig ben geweest, ook even getest wat het effect is van het loskoppelen van beide achterlichten: bracht geen soelaas.

Enige idee?

Ik heb zelf het vermoeden dat ik of iemand anders er al eens eerder problemen mee heeft gehad. Let wel: Ik heb een geel led-je, geen lampje met een blauw kapje d'r over ( zoals je ze in latere bouwjaren ziet ) , maar volgens mij is dat overbodige info: Ik heb niets aan de folie veranderd; is er niet eens af geweest.

« Laatst bewerkt op: zo, 03 mei 2009, 21:08:51 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #1 Gepost op: zo, 03 mei 2009, 21:15:01 »
Klinkt als wat lekspanning over de massa?  -dunno-
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #2 Gepost op: zo, 03 mei 2009, 21:17:10 »
Heb je de bedieningshendels losgehad? Mogelijk klikt de grootlicht-hendel net niet lekker achter het richeltje? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #3 Gepost op: zo, 03 mei 2009, 21:17:16 »
Heb je de bedieningshendels losgehad? Mogelijk klikt de grootlicht-hendel net niet lekker achter het richeltje? -dunno-
dan zou grootlicht toch ook moeten branden?

lijkt me een massa probleem, cockpit maar weer eens loshalen? slechte massa zie je niet, meet je wel

snap niet waarom er een gele led in zit, maar als dit hiervoor ook gewoon gewerkt heeft, zou ik toch denken aan een massa probleem, toch maar weer loshalen en meten
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #4 Gepost op: zo, 03 mei 2009, 21:31:40 »
Ledjes waren 'de' vernieuwing van VW bij de Polo 2 -> Voor de belangrijke controle lampjes werden nu geen gloeilampjes meer gebruikt, die nog wel eens stuk gingen en dure schades konden veroorzaken.  Echter, blauwe leds bestaan/bestonden niet. Bouwjaren 1982 en 1983 hadden daarom gewoon een gele led. Omdat dit (blijkbaar?) verwarrend werkte t.o.v. de internationale standaarden ( groot licht = blauw lampje ) werd besloten over te stappen op een gloeilampje met blauw kapje: Niet verwarrend, en grootlicht verklikker is toch geen vitale functie.


Heb het schema d'r even bij gepakt, Grootlicht verklikker zit enkel en alleen samen met grootlicht rechts op zekering 6. Ik zal eens meten (morgen, is al weer donker ) of er een lek spanninkje staat op de grootlichtlamp, of dat het dus toch in het instrumentarium zit.

Slechte massa begrijp ik, maar waarop?  Het grootlichtlampje doet het gewoon VOLLE KRACHT als ie het moet doen, alleen 'uit' brand ie halve kracht. Dus een andere gebruiker heeft een slechte massa en vindt deze massa via het ledje in de cockpit.. hmm..

Massa achter in de kofferbak in iedergeval OOK even controleren: Is altijd een fijne speld om mee te beginnen bij licht problemen!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #5 Gepost op: zo, 03 mei 2009, 21:40:14 »
 'n oud collega vertelde me zelfs een keer dat ie een cross auto aan het strippen was met lopende motor, knipte 1 kabel door bij de achterlichten en de motor hield er mee op. (vandaar ook strippen met lopende motor :D) elektronica, je weet het nooit...
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #6 Gepost op: zo, 03 mei 2009, 21:54:35 »
Mijn neefje had met zijn golf 2 GTI laatst ook ineens dat zijn klokje en grootlicht lampje heel zwak brandde, bleek een draad breukje te zijn van een massa kabel naar het blok van een sensor. Motor liep daardoor ook beroerd en viel uit.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #7 Gepost op: ma, 04 mei 2009, 00:14:44 »
Mijn neefje had met zijn golf 2 GTI laatst ook ineens dat zijn klokje en grootlicht lampje heel zwak brandde, bleek een draad breukje te zijn van een massa kabel naar het blok van een sensor. Motor liep daardoor ook beroerd en viel uit.

Om je even gerust te stellen, Jaap... :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #8 Gepost op: ma, 04 mei 2009, 15:02:57 »
Ik gok ook op een slechte (massa)verbinding.

Heb je al een klap op het dashboard gegeven?  :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #9 Gepost op: ma, 04 mei 2009, 19:29:31 »
Ik gok ook op een slechte (massa)verbinding.

Heb je al een klap op het dashboard gegeven?  :)

Opgelost!

Niet helemaal volgens plan: Weer uitgebouwd, nog eens nagelopen, weer niets gevonden, test ritje gemaakt of kilometerteller het nu goed doet ( afwijking t.o.v. tomtom vond ik wat groot) en nog steeds het half-brandende lampje.

Eind van de middag zonder er bij na te denken, naar de sloop gekachelt.. (lampje bij vertrek nog steeds half brandend)  Onderweg een stevige klinkerweg gehad (@Patrick: Arnhem, Oranjestraat)  en ik hobbel met m'n kop zowat dóór het dak heen... Ik bedenk mij ineens: hey.. lampje? UIT!

geen idee of het een verband heeft/had maar denk dat de klap(perende) dash wel heeft geholpen!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline tim_j

  • Non-Register lid
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Man
  • wie niet hard gaat! moet eerder vertrekken....
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #10 Gepost op: ma, 04 mei 2009, 20:08:00 »
 :D zo zie je maar weer, problemen lossen uit zich zelf op. -gert-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #11 Gepost op: ma, 04 mei 2009, 20:11:02 »
Tja, om 'm daarvoor ook naar de sloop te rijden?! -gert- :D
Mooi dat 't opgelost is, Japio! -thumbsup-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #12 Gepost op: ma, 04 mei 2009, 21:32:52 »
Nee, naar de sloop voor een bakkie voor de Golf..    ging die van zich zelf maar weer rijden  -boehoe-
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #13 Gepost op: di, 05 mei 2009, 00:22:08 »
Eind van de middag zonder er bij na te denken, naar de sloop gekachelt.. (lampje bij vertrek nog steeds half brandend)  Onderweg een stevige klinkerweg gehad (@Patrick: Arnhem, Oranjestraat)  en ik hobbel met m'n kop zowat dóór het dak heen... Ik bedenk mij ineens: hey.. lampje? UIT!

geen idee of het een verband heeft/had maar denk dat de klap(perende) dash wel heeft geholpen!


Zo begon het bij de diesel ook :P
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: cockpit rariteiten (elektriek - grootlicht ledje)
« Reactie #14 Gepost op: di, 05 mei 2009, 07:10:40 »
oftewel de stekker achter in je klokkenspel heeft een slecht aansluitende massa stekker
je hebt laagvliegers en modelvliegers .