Auteur Topic: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?  (gelezen 3938 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Gepost op: do, 07 mei 2009, 12:37:25 »
Wie heeft er ervaring met 10W60 olie in een G40-motor?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik weet dat Douwe, Jaap en KoenG40 er mee rijden.

En waar is het voor een fatsoenlijke prijs te koop?
Hier bij diverse automaterialenzaken kost 5 liter Castrol Edge RS zo'n 80-85 euro  -wtf- en dat heb ik er niet voor over  -gert-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #1 Gepost op: do, 07 mei 2009, 13:08:25 »
Dutchpowertrading   5 liter  65 euro

Ben erg blij dat ik m erin had zitten toen ik nog géén oliekoeler had, maar nu de temperatuur op normalere maximale waarden blijft, hoef ik niet per-cé die xxW60 variant te houden.
Andere 'duurdere' olieën zijn koud vaak erg dun ( 0Wxx ) en dat beviel mij bij de 1.4 ABD destijds he-le-maal niet. Dun als water!
Liever een 10W40 van 0W60 is mijn ervaring daarin.
Maar misschien had ik de ABD ook beter van een oliekoeler/tempmeter voorzien..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #2 Gepost op: do, 07 mei 2009, 13:16:33 »
Heb ik ook in me classic zitten: zelfde leverancier als Jaap -ja-

Offline uuldriks_g40

  • EX-G40 Genesis nu YZF-R6
  • Non-Register lid
  • Berichten: 454
  • Geslacht: Man
  • Henk Uuldriks
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #3 Gepost op: do, 07 mei 2009, 14:21:48 »
Wat is dan een normale max waarde? Mijn G40 word 100 graden en als ik goed mijn best doe max 110.
Yamaha YZF-R6 :D

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #4 Gepost op: do, 07 mei 2009, 15:06:50 »
Ben erg blij dat ik m erin had zitten toen ik nog géén oliekoeler had, maar nu de temperatuur op normalere maximale waarden blijft, hoef ik niet per-cé die xxW60 variant te houden.

Die ervaring kom ik ook op het internet tegen: 10w40 icm oliekoeler is niet slechter dan 10w60 zonder oliekoeler.
Bij flink getunede blokken kan het natuurlijk wel anders zijn, daar wordt meer warmte geproduceerd.

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #5 Gepost op: do, 16 jun 2011, 22:55:13 »
sinds vorig weekend 10W60 (valvoline) in t carter... wat me direct op viel... temperatuur ligt veeeel lager en ik heb ook meer olie druk... ook na belasten...
 -thumbsup-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #6 Gepost op: do, 16 jun 2011, 23:02:37 »
5w30 is ook lekker .

maar inderdaad de 10w60 is en blijft een toppertje . wie bezuinigt op olie betaald dat terug in slijtage ,is en blijft een gouden regel .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #7 Gepost op: do, 16 jun 2011, 23:42:36 »
zo als mn opa al zei : Vet en olie is goedkoper dan ijzer ;)

ik had er eerst 10w40 maxlife in ... ging in de winter wel goed ... maar laatst met die hoge buiten temperaturen ... ging ik me toch zorgen maken :S

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #8 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 05:08:57 »
weet niet of je persee castrol wilt, maar dezelfde viscositeit van Shell, voor 10 euro per liter:

http://www.fahrzeugoel24.de/nl/shell-helix-ultra-racing-10w60-1-liter.html

zou inc verzendkosten op 55,85 uitkomen voor 5 liter.

voor andere oliën is deze leverancier ook behoorlijk goedkoop ten opzichte van de gemiddelde prijzen.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #9 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 07:19:41 »
neem synthetishe olie ,is uch keer beter en reinigt beter .

en wie gaat klagen over verstopte olie kanalen ,kan dan beter eerst zijn motor spoelen met wat diesel in de oude olie .daarna carter verwijderen en de sludge verwijderen die door minerale olie is ontsttaan (fijn he die goedkope olie ,mag je dan aan mij terugdenken ).
 die sludge zul je enkelt bij goedkope olie zien en bij te lang wachten met je olie wissels .

 zoals ik al eerder zei ,bezuinigen op olie is extra slijtage terugkopen .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #10 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 11:48:46 »
:d ik geniet van leuke kortingen @ kotskampf :P en ik sluit me bij Serge aan.... goedkoop is vaak wel duurkoop alhoewel meer krijgen en minder uit geven altijd leuk is ...we zijn Hollanders  is t nie ? ?  -gert-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #11 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 12:09:05 »
Blijft de olie koeler
sinds vorig weekend 10W60 (valvoline) in t carter... wat me direct op viel... temperatuur ligt veeeel lager en ik heb ook meer olie druk... ook na belasten...
 -thumbsup-

Die begrijp ik niet helemaal: Hoe kan de temperatuur lager worden, door andere olie te gebruiken?  Een verbeterde smering? meeste hitte komt toch van de verbranding zelf? En enige variatie doordat de oliedruk wat hoger ligt kan ik mij ook niet voorstellend dat dat 'meetbaar' is t.o.v. de invloed van bijvoorbeeld de buitenlucht.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #12 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 12:23:37 »
Andere viscositeit, andere doorloopsnelheid door het blok en oliekoeler: andere koeling per tijdseenheid  -dunno-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #13 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 12:28:37 »
koe g r a s
koeling
geleiding
reiniging
afvoer
smering


KOEling is beter
door effectievere Geleiding van warmte door de dope's in de olie . de dopes zorgen voor betere Reiniging en Afvoer van vuil en warmte hierdoor blijft de Smering optimaal  

de olie blijft dikker in verhouding en dus beter zitten op de plek en dus meer weerstand en dus meer druk opbouw in het systeem (overdrukklep gaat los bij 7 a 8 bar )

hopenlijk snap je nu het plaatje
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
« Reactie #14 Gepost op: vr, 17 jun 2011, 12:30:41 »
Moeuh!  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift