Auteur Topic: Afstelling g40  (gelezen 1713 keer)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Afstelling g40
« Reactie #15 Gepost op: zo, 13 sep 2009, 15:45:38 »
Dan hoop ik dat dennis één dezer dagen dit topic leest en me een beetje op weg kan helpen...

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Afstelling g40
« Reactie #16 Gepost op: zo, 13 sep 2009, 16:26:12 »
Han, ik had in okt/nov 2008 probelemen met:
a) even inhouden/hikken bij het gasgeven bij begin acceleratie
b) onregelmatige stationairloop

Probleem a) werd veroorzaakt door vervuiling van het gasklephuis.
Was opgeslost na demontage en grondige reiniging ervan.

Probleem b) bleek veroorzaakt door defect aan de extra luchtschuif.
Na vervanging door een nieuwe liep motortje weer glad stationair.

zie o.a. http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5495.msg205917.html#msg205917
en http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,6264.0.html

In die periode is overigens ook 'just to be sure' ook de CO-potentiometer vervangen

Wellicht kan je er iets mee.
« Laatst bewerkt op: zo, 13 sep 2009, 16:29:17 door KoenG40 »

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Afstelling g40
« Reactie #17 Gepost op: zo, 13 sep 2009, 17:23:44 »
Allereerst dank voor je reactie -goodjob-

Probleem b kan ik al uitsluiten want stationair lopen doet ie gewoon goed. Probleem a heeft ie ook niet echt, het is meer als ie stationair loopt en je trapt dan het gas in dat ie een fractie van een sec een beetje wegvalt en dan pas de toeren inschiet.
Mijn gaskleppenhuis ligt nu trouwens bij serge om te bewerken dus word neem ik aan ook gereinigd dan dus misschien is het dan al weg of iig minder. Die co meter of luftmengemesser op de inlaat buis wil ik me ook nog nieuw halen, maar mijn broertje heeft er ook eentje nieuw besteld bij de dealer maar hij wacht er al meer dan 4 weken op dus......

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Afstelling g40
« Reactie #18 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 00:10:19 »
Kan van alles zijn. Elektrische contacten, afstelling co/ontsteking...

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Afstelling g40
« Reactie #19 Gepost op: ma, 14 sep 2009, 06:50:34 »
Ok, zal met en met alles eens gaan schoonmaken van stekkers e.d. en zoweizo die luftmengenmesser dan nieuw bestellen en dan kijk ik dan eens hoe het is. Mocht het dan nog niet goed zijn dan laat ik dat wel weten. Iig bedankt allen voor de hulp tot zover -thumbsup-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Afstelling g40
« Reactie #20 Gepost op: wo, 23 sep 2009, 16:50:49 »
Han,

Onderstaand mijn weergave van een gesprek dat ik vanmiddag had met mijn Garageman (hij heeft 2 Polo G40's in onderhoud).
Wellicht heb je er wat aan. Sleutelwoord: goede massaverbindingen

We bespraken wat hij in de loop der jaren zoal had gezien/gedaan wat betreft slecht lopende motor.
(omdat ik toch een leek blijf, heeft hij ook wat wijd openstaande deuren ingetrapt  :) )

1. Brandstofpompen, -filters en leidingen moeten OK zijn.

2. Idem injectoren, bougies , bobine, verdeler, Hal-gever (?), ...

3. Accu en dynamo in goede staat.
N.B.: de originele dynamo stopt met bijladen bij accuspanning 13,8 Volt. Dat is goed voor de originele lood/antimoonaccu's. Maar voor de moderne lood/cadmium accu's moet de dynamo doorladen tot 14,3 Volt. Om dat te bereiken kan je tussen accu en dynamo een diode plaatsen die er voor zorgt dat de dynamo een 0,5 Volt lagere waarde 'ziet' dan de feitelijke accuspanning.

4. Goede massa-verbindingen.
Standaard zitten er o.a.:
4.1  een gevlochten platte koperen kabel tussen de min van de accu en het rechter binnenscherm.
4.2  een met isolatie omgeven platte koperen strip tussen de (aluminium) versnellingsbak en het linker binnenscherm (bij de bobine).

Bij mijn auto heeft hij een extra massaverbinding gemaakt tussen de min-pool van de accu en het (gietijzeren) motorblok (zie plaatjes massakabel R1/2). Die extra massakabel bestaat uit drie geïsoleerde 3,5 mm stukken kabel die aan de uiteinden samenkomen bij en zijn vastgesoldeerd aan een ijzeren oog.

De strip 4.2 bleek onlangs geheel geoxideerd te zijn (groen koperoxyde). Hij heeft deze vervangen door een 3,5 mm geïsoleerde kabel met vastgesoldeerde ogen (zie plaatje masskabel L). Hij heeft de bevestigingspunten goed schoongemaakt, bespoten met contactspray, goed vastgezet en bespoten met vaselinespray.

Na vervanging van die strip ben ik af van twee rare probleempjes waarmee ik afgelopen half jaar te kampen had.
1) De xenonlampen wilden zo nu en dan niet goed opstarten. Pas na een paar keer snel aan/uit deden ze het wel - raar.
2) Zo nu en dan sloeg de motor  - na een koude start en enkele honderden meters rijden - spontaan af bij het stoplicht. Direct daarna weer starten, en dan liep die weer als een zonnetje - ook raar.

Zijn verklaring: een geoxydeerde koperverbinding werkt als een diode (zoals in de Cuprox cellen die vroeger werden gebruikt om van wisselspanning gelijkspanning te maken). De oude geoxydeerde strip had naar één kant een weerstand van 37 Ohm.
Naar zijn mening kunnen hierdoor kennelijk hinderlijke storingen in de micro-electronica de Digifant-ECU en de Xenonset optreden.

Tot zover mijn poging tot een goede weergave van zijn verhaal.
« Laatst bewerkt op: do, 24 sep 2009, 09:48:38 door KoenG40 »