Auteur Topic: keuring. even klagen  (gelezen 18973 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: keuring. even klagen
« Reactie #90 Gepost op: ma, 15 mrt 2010, 11:17:13 »
ff beetje schoppen,

maarre 80 euro voor keuring?

Kwik fit: 24,95
hier in de buurt een garage, voorkeuring gratis, kom je binnen 2 weken terug dan keuring 40 euro. Kom je niet binnen 2 weken terug, vragen ze 25 euro extra (ik ben nog later, dus ik ga gewoon naar een andere garage) keurden me wel de remslangen af terwijl die enkel droogtescheurtjes hadden, das geen afkeur maar aandachtspunt. Meenden dat de toplager naar de klote was, maar bleek stuurkogel te zijn. Lampglas achter werd pas opgemerkt toen ik erom vroeg. Lampglas koplamp niet opgemerkt. Menen dat de uitlaat te los hangt (tja dattie tegen t chassis trilt komt niet daardoor, polotjes hangen nou eenmaal maar op 2 punten vast)
Wielnaafdopje pas opgemerkt na zelf aan te kaarten.
Te slap staande banden niet opgemerkt (mag ook niet)
Band twijfel terwijl ze er blijkbaar geen verstand van hebben (eigenaar van de garage zei dat het nog kon zolang karkas niet zichtbaar was, flankschade door aanlopen in verleden, oftewel, keurmeester zonder verstand van zaken.)

En nog meer van dat soort ongein.

en die andere garage: 30 euro voor de keuring (en tis familie van elkaar) ra ra waar zal ik heen rijden ;)

Is het niet nou zo goedkoop, of daar nou zo duur? Dit zijn reguliere prijzen.
« Laatst bewerkt op: ma, 15 mrt 2010, 11:24:45 door The_Maxx »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: keuring. even klagen
« Reactie #91 Gepost op: ma, 15 mrt 2010, 11:21:54 »
kwikfit is keuring zonder afmeldkosten geloof ik, net als die prachtige aanbiedingen bij de Euromaster. Daarbij laat ik mijn auto niet keuren bij Kwikfit, daar heb ik nog nooit een positief verhaal over gehoord.

Betaal(de) in Delft altijd 40,-. Afgelopen jaar is de auto in Groningen gekeurd voor 45,-. 
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: keuring. even klagen
« Reactie #92 Gepost op: ma, 15 mrt 2010, 11:25:23 »
euromaster was hier van de week een tientje... Maar daar waag ik het niet op.

Offline Bunkerrat

  • L86C-0200
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.425
  • Geslacht: Man
  • Jorin Elstrodt
Re: keuring. even klagen
« Reactie #93 Gepost op: ma, 15 mrt 2010, 11:43:49 »
Ik laat mijn sedan al 2 jaar bij kwikfit keuren, kostte in oktober vorig jaar 29,95 incl. afmelden. Kwam er zo doorheen in 1 keer zonder punten.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: keuring. even klagen
« Reactie #94 Gepost op: ma, 15 mrt 2010, 11:50:35 »
Daarbij laat ik mijn auto niet keuren bij Kwikfit, daar heb ik nog nooit een positief verhaal over gehoord.
Ik laat mijn sedan al 2 jaar bij kwikfit keuren, kostte in oktober vorig jaar 29,95 incl. afmelden. Kwam er zo doorheen in 1 keer zonder punten.
Dan ben je hierbij de eerste  :)

Persoonlijk alleen ellende gehad daar.


Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: keuring. even klagen
« Reactie #95 Gepost op: ma, 15 mrt 2010, 18:54:43 »
ff beetje schoppen,

maarre 80 euro voor keuring?

Kwik fit: 24,95
hier in de buurt een garage, voorkeuring gratis, kom je binnen 2 weken terug dan keuring 40 euro. Kom je niet binnen 2 weken terug, vragen ze 25 euro extra (ik ben nog later, dus ik ga gewoon naar een andere garage) keurden me wel de remslangen af terwijl die enkel droogtescheurtjes hadden, das geen afkeur maar aandachtspunt. Meenden dat de toplager naar de klote was, maar bleek stuurkogel te zijn. Lampglas achter werd pas opgemerkt toen ik erom vroeg. Lampglas koplamp niet opgemerkt. Menen dat de uitlaat te los hangt (tja dattie tegen t chassis trilt komt niet daardoor, polotjes hangen nou eenmaal maar op 2 punten vast)
Wielnaafdopje pas opgemerkt na zelf aan te kaarten.
Te slap staande banden niet opgemerkt (mag ook niet)
Band twijfel terwijl ze er blijkbaar geen verstand van hebben (eigenaar van de garage zei dat het nog kon zolang karkas niet zichtbaar was, flankschade door aanlopen in verleden, oftewel, keurmeester zonder verstand van zaken.)

En nog meer van dat soort ongein.

en die andere garage: 30 euro voor de keuring (en tis familie van elkaar) ra ra waar zal ik heen rijden ;)

Is het niet nou zo goedkoop, of daar nou zo duur? Dit zijn reguliere prijzen.

banden spanning is wel degelijk sinds kort een apk punt
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: keuring. even klagen
« Reactie #96 Gepost op: ma, 15 mrt 2010, 20:30:22 »
kwikfit

Kwikfit. Daar laat ik mijn hond nog niet dekken.
Tijdje geleden bij de Kwikfit in Breda (die er pas net een paar jaar zit in een nieuw pand) voor een maatje zijn Ibiza voorzien van een schroefset (hij werkt bij Kwikfit als glaszetter en mag dus wel een brug en gereedschap lenen, maar verder mag hij zelf aanklooien) en ik heb nog NOOIT een garage gezien waar zo weinig gereedschap aanwezig is.
Mijn ouders woonden vroegah in een buurt waar Hassan gewoon op straat de versnellingsbak van zijn Taunus verving en zelfs die hadden meer gereedschap ter beschikking.
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: keuring. even klagen
« Reactie #97 Gepost op: ma, 15 mrt 2010, 20:47:37 »
banden spanning is wel degelijk sinds kort een apk punt

Idd...is bij mij ook al 2 keer een punt van afkeur geweest... (moet wel zeggen dat dat niet het enige punt was, dus dan boeit het mij niet zo heel veel, anders had mn garage ze wel vol geblazen)

Maar ik betaal altijd 40 euro, incl herkeuring
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: keuring. even klagen
« Reactie #98 Gepost op: ma, 15 mrt 2010, 21:13:54 »
bij mij hadden ze het dus niet opgemerkt, maar het was wel degelijk afkeur, druk van 0,5 tot 0,8 bar, terwijl er 2.3 in moet zitten  -gert-
Morgen worden bij mij de bandjes ook gedaan, omdat ze binnen 2 weken ruim een halve bar zijn kwijt geraakt. Beetje te veel dus. Hopelijk ist enkel ventieltjes slecht.

Daarna keuren, i hope for the best!

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: keuring. even klagen
« Reactie #99 Gepost op: ma, 15 mrt 2010, 23:08:23 »
Is het niet een plan om gewoon een lijst op te stellen waar alle APK punten op staan? "of is die er al" dan kun je die zelf controleren/verhelpen en met een goede auto naar `t keuringsstation te gaan, dat scheelt nogal een paar centen en tijd. Of is er al zoiets?




Oo=o=oO

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: keuring. even klagen
« Reactie #100 Gepost op: di, 16 mrt 2010, 06:38:25 »
Citaat
Hieronder de wijzeging omtrent de regels voor de APK

Algemen bouwijze van het voertuig
Roest:
De roestnorm en de bijbehorende gradaties zijn ongewijzigd.
Ook de manier waarom een roestschade moet zijn gerepareerd is grotendeels hetzelfde gebleven.Als er een documentatie van de fabrikant aanwezig is waarin staat hoe roestschade gerepareerd moet worden,mag de reparatie straks ook volgens deze documentie zijn uitgevoerd

Motor-en brandstofsysteem
Controle van alle motor en brandstofsystemen
Alle brandstofsystemen moeten worden gecontroleerd op deugdelijkheid en op eventuele lekkage.
Dus niet alleen het hoofdbrandstofsysteem.Denk bijvoorbeeld aan een kookinstallatie van een kampeerauto of de brandstoftank voor een koel motor op een oplegger.
Ook moeten alle tanks indien van toepassing,zijn voorzien van een passende tankdok

Stofkap bij LPG-installatie
Op de vulaansluiting van een LPG-installatie moet een stofkap aanwezig zijn.
Deze bescherm de vulaansluiting tegen bijvoorbeeld zand dat bij het tanken tussen de afdichting van de terugslagkleppen kan komen,waardoor deze niet meer goed afdichten.
Zit een vulaansluiting bijvoorbeeld achter de benzineklep dan hieft er geen stofkap aanwezig te zijn/

Krachtoverbrenging
Snelheidsmeter:
Er hoeft alleen nog maar gecontroleerd te worden op een aanwezigheid van de snelheidsmeter,
De controle op goede werking en verlichting van de meter vervalt.

Eisen kruiskoppelingen aandrijflijn vervallen
De specifieke eis voor kruiskoppelingen in de aandrijflijn vervalt.
In plaats daarvan geld nu de eis dat alle onderdelen van de aandrijflijn deugelijk moeten zijn en deugelijk moeten zijn bevestigd.Dit geld bijvoorbeeld ook voor een homokinetische koppeling van een aandrijfas

Assen
Controle fuseekogel
De manier waarop een fuseekogel moet worden gecontroleerd,wordt niet meer voorgeschreven.De keurmeester is ervoor verantwoordelijk dat dit op een goede manier gebeurd.
Dat kan bijvoorbeeld zijn in de rijstand van het voertuig of door de wielen uit te laten hangen,
Ook kan het bij bepaalde constructies nodig zijn de draagarm de ondersteunen,Het gaat erom dat de eventuele speling zichtbaar wordt gemaakt.
De manier waarom dit gebeurd kan wisselen

Controle overige draaipunten wielophangingen
Bij een volledig onafhankelijke wielophanging geld de eis dat de overige draaipunen in deze wielophaingen niet meer dan 1mm speling mogen hebben,Ook mogen er geen contact plekken zijn.
De bevesteging van de draaipunten in een semi-onafhankelijke wielophanging en een starre as moeten deugelijk zijn.Dat kan dus ruimer zijn dan bij een onafhankelijke wielophanging

Roestvorming velgen
De velgen van een voertuig mogen niet te veel verroest zijn

Ophanging
Als er op de banden een draairichting staat aangegeven,dan moetde band goed op de velg zitten.De draairichting wordt meestal aangegeven door een pijl met de tekst "rotation".De pijl op de band moet de draairichting van de band aangeven als het voertuig naar voren rijd

Maataanduiding banden
Op 1 as moet de zelfde maat banden zijn gemonteerd.De breedte van de band,de verhouding tussen de bandbreedte en de bandhoogte en de diameter van de velg die op de band staat aangeven moeten dus links en rechts het zelfde zijn.

Noodwiel
Bij een APK-keuring mag er geen noodwiel op 1 van de assen zitten

Stuurinrichting
Speling koppelingen
Alle koppelingen in de stuurinrichting moeten zichtbaar spelingsvrij zijn

Controle stuurbekrachtiger
De stuurbekrachtiger moet goed werken.Dit wordt gecontroleerd door eerst aan het stuur te draaien als de motor niet loopt en vervolgens nog eens aan het stuur te draaien als de motor wel loopt .Het moet merkbaar zijn dat de stuurbekrachtging het doet.De slangen van de stuurbekrachtiger mogen niet te veel beschadigd zijn.Dit houd in dat het wapeninsmateriaal van de slang niet zichtbaar mag zijn.Ook mogen de slangen niet tegen bewegende onderdelen aankomen.De stuurbekrachtiger mag geen ergniste lekkage vertonen.Om dit te controleren moet het stuur bij draaiende motor in de uiterste stand worden gedraaid

Reminrichting
Dikte remschijf
Een remschijf mag niet te dun zijn.als de remschijf zo dun is dat er een grote kans op afbreken is,moet deze worden afgekeurd.

Antiblokeersysteem (ABS)
De onderdelen van het ABS moeten aan dezelfde eisen voldoen als de andere onderdelen van het remsysteem.Dat betekend bijvoorbeeld dat tanden van het ringwiel van het ABS-systeem niet afgebroken mogen zijn.
Ook het controle lampje van het ABS goed werkt.

Controle waarschwuingsinrichting remvloeistofreservoir vervallen
De controle van het waarschuwingslampen van het remvloeistofniveau vervalt.
Vanzelfsprekend moet nog wel worden gecontroleerd of er voldoende remvloeistof in het reservoir zit

Carroserie
Deuren.
De deuren van een personen auto of bedrijfsauto moeten nu van binnen en van buiten zijn te openen.Het gaat om alle deuren moet uitzondering van die in de laadruimten.Dit was al het geval bij aangepaste taxi`s,maar is dus nu een eis voor alle voertuigen.

Ruiten
bij een APK-keuring hoeft niet meer gecontroleerd te worden of de voorruit en de ruiten links en rechts van de bestuurder (en als er geen rechterbuitenspiegels in ook de achterruit) zijn voorzien van onnodige voorwerpen.Denk aan bijvoorbeeld folie of het tinten van ruiten.Een voertuigeigenaar kan hiervoor wel door de politie voor worden bekeurd.

Spiegels.
Er hoeft niet meer gecontroleerd te worden of de linkerbuitenspiegels vanuit het voertuig verstelbaar is.
Ook hoeft niet meer gecontroleerd te worden of deze spiegels bij voertuigen van voor 1975 omklapbaar is

Airbags en gordelspanners
Airbags en gordelspanners moeten aanwezig zijn,als ze van fabriekswegen zijn gemonteerd.Ook moet het controlelampje goed werken.Als duidelijk is dat een airbag verwijderd is op de plaats waar in de auto AIRBAG staat vermeld of als het controlelampje blijft branden of niet werkt,moet hiervan melding worden gemaakt.Er moet dan op het keuringsrapport een reparatieadvies worden gegevens.
Het voeruit wordt dus hierop niet afgekeurd

Lichten
Gasontladingslichten(XENON-lichten)
Als de dimlichtingen gasontlandigslampen (Xenonlichten) hebben,dan moeten deze lichten een goedwerkende koplampsproei-installatie hebben.Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.
Reden is dat het soms even duurt voordat en lamp met gasontlading op volle sterkte is.Bij het overschakelen van groot naar dimlicht,moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen,waardoor er korte tijd weinig licht is.
Als na het inschakelen het dimlicht feller wordt, is te zien dat het gasontladigslampen zijn.Dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen.Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.

Handmatige verstelling dimlicht
Als ht voertuig een handmatige verstelling vor het dimlicht heeft,moet deze werken.Dit kan bijvoorbeeld worden gecontroleerd door op het koplamptestapparaat te kijken of de licht/donker-scheiding van het dimlicht verschuift als de handmatige verstelling wordt bediend.

Motor-en brandstofsysteem
Mileuboek vervalt
Het mileuboek is komen te vervallen.Voor auto`s waarop het mileuboek van toepassing was geld een CO-percentage van 4,5% of 3,5%.Welke van deze twee percentages is afhankelijk van de datum eerste toelating van de auto

Geen emissietest vaan hybrides
Auto`s met een hybride aandrijving zijn vrijgesteld van de emissietest.
De stationaire meting van het CO,de lambdameting en de CO-metingen bij verhoogd toerental hoeven niet te worden uitgevoerd.
Wel moet de auto worden gecontrleerd op de aanwezigheid van een katalystator en een lambdasonde

Aanwezigheid katalysator en lambdasonde
De eisen voor de aanwezigheid van een katalysator en een lambdasonde bij benzinemotoren zijn verander.Personenauto`s met een datum eerste toelating van na 31-12-1995 moeten een katalysator en lambdasonde hebben.Bedrijfsauto`s lichter dan 3500kg en een datum eerste toelating van na 31-12-1997 moeten ok een katalysator en een lambdasensor hebben.Deze eisen gelden als op het kentekenbewijs bij bijzonderheden staat dat de betreffende auto hiervan is vrijgestelt.
Bij personen auto`s toegelaten na 31-12-1992 en bedrijfsauto`s toegelaten na 31-12-1994 moeten een viergasmeting worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is gemonteerd

EOBD gebruik
bij auto`s met een EOBD-systeem mag met een EOBD-scantool het motormanagment worden uitgelezen.Als hierin geen fouten (-codes) zitten en de Readiness is afgerond,hoeft bij stationair toerental geen CO-precentage meer gemeten te worden.Readiness houd in dat het EOBD in ht motormanagment een aantal controles heeft afgerond en klaar is om uitgelezen te worden.De viergastester,bij verhoogd toerental,moet nog wel met de viergasteter worden gedaan.Als er fouten in het motormanagment zitten of de Readiness is niet klaar moet er wel een CO-meting,met een viergastester,bij stationair toerental worden gedaan.

Assen
Eisen stabilisator
De stabilisatoren van personenauto`s en bedrijfsauto`s moeten goed vastzitten en mogen geen breuken of scheuren hebben.

Bandenspanning
De banden moeten de juiste spanning hebben.Dit is de spanning dit in de auto staat of op de tabel van een bandenfabrikant.Bij een te lage spanningen moeten de banden tijdens de keuring worden opgepompt.
De bandenspanning moet op 1 af gelijk zijn

http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/rdw_erkenningen/apk_erkenning/regelgeving_apk.htm

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: keuring. even klagen
« Reactie #101 Gepost op: di, 16 mrt 2010, 10:16:26 »
Ik ga voor mijn APK altijd naar m'n buurman :)

Die laat auto's altijd controleren bij Autocentrum Hoogezand,
maar omdat hij daar met iets van 50 auto's komt betaald hij alleen de afmeldkosten. 

Afgelopen APK kostte me dan ook slechts 15 euro geloof ik haha..
Neemt niet weg dat een APK voor een auto van voor 1993? / 1994? -->
wanneer die gasmeting noodzakelijk is bij m'n buurman slechts 25 a 30 euro kost. (mits er niks aan mankeert)
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: keuring. even klagen
« Reactie #102 Gepost op: di, 16 mrt 2010, 10:43:52 »
bij mij hadden ze het dus niet opgemerkt, maar het was wel degelijk afkeur, druk van 0,5 tot 0,8 bar, terwijl er 2.3 in moet zitten  -gert-
Morgen worden bij mij de bandjes ook gedaan, omdat ze binnen 2 weken ruim een halve bar zijn kwijt geraakt. Beetje te veel dus. Hopelijk ist enkel ventieltjes slecht.

Daarna keuren, i hope for the best!

ventiel checken; dopje er af, lading spuug er op en kijken of je bellen ziet.  Of een plantenspuit met zeepwater op rondom ventiel spuiten, bij luchtbellen weet je waar ie lekt.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: keuring. even klagen
« Reactie #103 Gepost op: di, 16 mrt 2010, 10:46:10 »
Of/en langs de hele velgrand binnen en buiten: corrosie check. (eventueel tijdelijk even harder oppompen dan gewoon)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: keuring. even klagen
« Reactie #104 Gepost op: di, 16 mrt 2010, 10:52:25 »
Ik doe `t altijd op m`n werk, loop `m thuis op de brug na , en als `t in orde is dan kachel ik naar de baas :) de laatste keren heeft `t geen cent gekost.
Oo=o=oO