Auteur Topic: willekeurig inhouden motor NZ  (gelezen 896 keer)

Offline mamspolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 6
willekeurig inhouden motor NZ
« Gepost op: do, 25 jun 2009, 23:15:12 »
Graag jullie advies voor het volgende:
Mijn moeder heeft een polo coupe "91, die met de rechthoekige koplampen met 1300 injectie motor type NZ.(destijds nieuw gekocht)
Ik doe voor haar het onderhoud. Het laatste jaar o.a. keerringen nokken- en krukas vervangen; distributie; rotor, verdelerkap en bougiekabels; brandstoffilter (uit de oude kwam bijna zwarte benzine) remblokken en startmotor. Verder in prima staat nog na 18jr en 200.000km.
Omdat ze niet veel rijdt zou ze nog jaren vooruit kunnen. Maar nu doet zich het volgende voor:
De auto begint soms tijdens het rijden vreselijk in te houden en te bokken. Dit gaat wel over na een tijdje en dan loopt ie weer volkomen normaal.
Het gebeurt zowel bij koude als bij warme motor (soms ineens na 50km gereden te hebben). Ik kan er wel mee omgaan door een beetje te spelen met gaspedaal en koppeling. Mijn moeder krijgt het er Spaans benauwd van. Het vervelende is dat het soms wekenlang niet gebeurt en dan ineens weer wel.
Omdat ik er zelf niet achter kan komen waaraan het ligt, heb ik haar verwezen naar de dealer...
Je raadt het al: Zij willen haar een nieuwe Fox verkopen en zeggen dat het onderzoek 95,- kost en mogelijk een reparatie van de ontsteking nog eens 350,- waaraan zij denken dat het zou kunnen liggen, zonder nog iets gemeten te hebben. En dan blijft het nog een oude auto waaraan nog veel meer stuk kan zeggen ze. Mijn moeder is huiswaarts gegaan om het te overleggen...
Wie weet wat er aan de hand kan zijn met de Polo, of heeft een goed idee om eens te proberen? Of wie weet een adres waar ze dit type auto goed kennen en een goed onafhankelijk reparatieadvies kunnen geven?
Die slooppremie hoeft toch niet alle oude polo'tjes uit te roeien? Alvast bedankt voor reacties!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: willekeurig inhouden motor NZ
« Reactie #1 Gepost op: vr, 26 jun 2009, 09:01:27 »
Slooppremie is er alleen om de verkoop van miniatuur japannertjes te stimuleren. Europese (duitse?) auto's zijn te duur/degelijk voor de doelgroep die nu een slooppremie waardige auto rijd.



Maar goed: staat van onderhoud is dus wel ok, al is het brandstoffilter een tijdje kind van de rekening geweest: Ik zou dan ook niet vergeten het ook in deze hoek te zoeken: vervuilde injectoren?

Een NZ, met elektronische ontsteking is vrijwel probleemloos, op de Hall-gever na: De hallgever geeft het meestal 'ineens' op. Als de auto een toerenteller heeft, valt het op dat de naald van de toerenteller ineens (bij het bokken/uitvallen) sterk begint te slaan met z'n naald.

De hall-gever vervangen hoeft geen 350 euro te kosten, maar onderzoek eerst eens of dat het wel is :)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: willekeurig inhouden motor NZ
« Reactie #2 Gepost op: vr, 26 jun 2009, 09:04:57 »
Waar moet je vandaan komen?

Ik zou het ook in de ontsteking zoeken. Random Bokken/bijna afslaan zit vaak in de ontsteking ipv in de brandstoftoevoer.

Een verrotte bougiekabel/bobinekabel kan ook voor random optredende problemen zorgen. Aangezien je die net vervangen hebt zal het daar niet aan liggen, als ze allemaal goed vast zitten :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline mamspolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 6
Re: willekeurig inhouden motor NZ
« Reactie #3 Gepost op: vr, 26 jun 2009, 22:59:29 »
Jaap en Martijn, bedankt voor jullie reacties!
De injectoren reinigen: hoe doe je dat? Door een busje toevoeging in de tank te gooien, of moeten ze gedemonteerd worden?
De hall-gever: Is dat een voeler die de temperatuur van in inlaatlucht meet? En waar zit ie? Hoe te controleren en evt te vervangen, en natuurlijk wat kost zo'n dingetje?
Ik ben het met je eens dat het belachelijk is nog een redelijk goede, nauwelijks roestende polo naar de sloop te doen alleen v.w. zo'n slooppremie.
Bovendien mijn moeder rijdt maar 5 á 7000 km per jaar,dan kan je nog lang doen met zo'n oudje. Het is natuurlijk ook leuk dat ze nog steeds de eerste eigenaar is en de complete historie, inclusief rekeningen bekend is.
Ik woon in Lelystad en de polo staat meestal in Almere. Een goed diagnose-adres in het midden van het land zou ook erg welkom zijn.
Laat maar weten wie er tips heeft, alvast bedankt!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: willekeurig inhouden motor NZ
« Reactie #4 Gepost op: vr, 26 jun 2009, 23:19:57 »
hall gever is feitelijk het dingetje waar je de 3 polige stekker op aansluit, bovenop de ontsteking.
Dus, daar waar de verdelerkap op zit, daar zie je een stekker ( klipje indrukken, stekker aftrekken ). De dealer vervangt liefst de gehele ontsteking voor een nieuwe ( de complete unit ).  Je kunt ook alleen de hall-voeler vervangen ( kost ongeveer 1/10 en wat uurtjes prutsen) of een andere onsteking op de sloop halen: NZ;tjes genoeg.

Injectoren reinigen -> busje reiniger kan helpen, maar een revisie betekend: uitbouwen, wegbrengen, laten reviseren, terug inbouwen.

Ga er echter, gezien de historie toch eerder vanuit dat het de hall-voeler zal zijn.  Let wel: vanaf de bank, via interweb is het lastig een juiste diagnose te stellen: kan zomaar iets lulligs anders zijn dat wij zo niet zien.. Misschien is het slechts een los zittend contact aan de bobine.. of juist een heel ander probleem ( rotte carterontluchting etc etc )..

Lelystad & Almere: Hmm.. nee, ik kan mij leukere plaatsen voorstellen om te vertoeven. :) ( Lees; Ik kom niet echt uit de buurt ).

Misschien kan je eens een zoek opdracht uitvoeren in techniek en algemeen, zoeken naar NZ .  ER zijn een aantal dingen die bij een NZ voor problemen kunnen zorgen, en deze zijn beschreven
- hall-gever (alle elektronisch ontstekende polo's )
- overleden inspuitcomputer ( door slechte massa aansluiting van motor frituur je de computer )
- lekke carterontluchting ( onregelmatige loop door valse luchtaanzuiging na Luchtmassameter )

En dan zijn er nog heel veel standaard dingetjes, die elke polo kan hebben: bougiekabels, bougies, compressielek, distributie van tijd, vuil in brandstof systeem, elektro probleem in contactslot, oud alarmsysteem dat bokt, etc etc etc..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mamspolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 6
Re: willekeurig inhouden motor NZ
« Reactie #5 Gepost op: za, 27 jun 2009, 01:52:54 »
Bedankt voor je tips en uitleg Jaap! Ik kan nu wat gaan uitproberen. De aansluitingen van e.e.a. opnieuw controleren, en die carterontluchting (zou dat niet een constant probleem geven i.t.t. af en toe? En tenslotte die Hall-gever maar vervangen als dat andere niets opgeleverd heeft.
Lelystad en Almere zijn plaatsen waar veel mensen naar grote tevredenheid wonen, maar voor de rest van Nederland hebben deze plaatsnamen nog steeds een nare bijsmaak. Geeft niks, daar zijn we aan gewend en houdt onze huizenprijzen relatief laag.
Voor een goed adres voor een diagnose zou ik anders best een uurtje of meer willen rijden hoor. Dus als je nog iets weet...?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: willekeurig inhouden motor NZ
« Reactie #6 Gepost op: za, 27 jun 2009, 18:43:24 »
als je de hallgever verdenkt kan je het beste een ontstekingshuisje van de sloop halen en die er op zetten.

Mocht het dan nog steeds zo zijn, dan verkoop je de ontsteking wel weer (en het kost je niet meer dan 30,- hoop ik). Een nieuwe hallgever kost het dubbele, en het is een hoop gepiel :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: willekeurig inhouden motor NZ
« Reactie #7 Gepost op: za, 27 jun 2009, 20:41:05 »
aangezien het geen regelmatig probleem is in bepaalde toeren of temp gevallen en ook niet in 1 bepaalde fase van de rit sluit ik alle sensoren en bewegende delen uit . aangezien het echt zomaar spontaan af en toe voorkomt , zou ik eerder aan een slechte stekker verbinding denken (en ja er zitten er wel een paar onder de kap )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mamspolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 6
Re: willekeurig inhouden motor NZ
« Reactie #8 Gepost op: za, 27 jun 2009, 22:10:39 »
Ik heb binnenkort vakantie. Dan ga ik maar eens een dagje verbindingen controleren. Natuurlijk wil ik weten welke vaker voor storingen zorgen bij dit type auto, maar ik besef dat uitzonderingen de regel bevestigen. Dus maar op zoek naar gecorrodeerde aansluitingen.
Ik laat nog wel weten wat ik gevonden heb, mocht de zoekactie succesvol zijn. In ieder geval vind ik het te gek dat jullie serieus geprobeerd te helpen en kan ik met jullie tips weer verder. Het duurt nog wel een week of zo voordat ik er aan begin, dus een vervolg komt later. Allemaal veel zorgeloze km's toegewenst!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: willekeurig inhouden motor NZ
« Reactie #9 Gepost op: zo, 28 jun 2009, 09:08:35 »
Tip: Massakabels willen niet alleen in de aansluiting slecht worden, maar ook de weerstand van het stukkie kabel wordt soms onverwacht hoog.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: willekeurig inhouden motor NZ
« Reactie #10 Gepost op: zo, 28 jun 2009, 12:07:35 »
Loop daarbij niet alleen de aansluitingen onder de kap na, maar ook de massa-aansluiting van de achterlichten, alsmede ook de aansluitingen van de benzinepomp?!
Succes!

BTW: ik zie dat deze problemen de aanleiding voor je zijn geweest om te posten op dit forum (daarvóór niet). Ik wil niet voor de muziek uitlopen, maar je wel op het hart drukken dat we het op z'n minst prettig vinden als je achteraf ook even uitsluitsel geeft over wat het probleem nou veroorzaakte en hoe het is opgelost? Dit wordt nog wel eens vergeten...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline mamspolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 6
Re: willekeurig inhouden motor NZ
« Reactie #11 Gepost op: zo, 28 jun 2009, 12:35:15 »
Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte! Zo'n forum werkt alleen als het beide kanten komt. Ik zal blij zijn als het probleem opgelost is en kan dan niet wachten om het bij jullie te melden! Overigens vind ik jouw opmerking wel voorstelbaar hoor Gekke Gerrit, lijkt me knap frustrerend als je niks meer hoort.

Offline mamspolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 6
Re: willekeurig inhouden motor NZ
« Reactie #12 Gepost op: wo, 08 jul 2009, 00:11:22 »
Heb de polo weer eens bekeken. Slechte contacten kon ik op het eerste gezicht niet ontdekken. Dan maar besloten het stap voor stap aan te pakken. Te beginnen met het eenvoudigste: Flesje Wynns injectie-reiniger in de tank! Heb er daarna een proefrit mee gemaakt. Geen probleem, trekt goed door, misschien alleen een beetje hoog stationair, maar ja, géén toerenteller. Mam durft er i.i.g. weer mee te rijden. Nu maar afwachten of het bokken zich nog voordoet...
Keep you posted!