Auteur Topic: Bij welke motorblokjes kun de zuigers de kleppen NIET raken?  (gelezen 574 keer)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Bij welke motorblokjes kun de zuigers de kleppen NIET raken?
« Gepost op: do, 05 nov 2009, 23:38:42 »
Bij welke motorblokjes kun de zuigers de kleppen NIET raken?
Voor zover ik weet alleen de vroege sleeptuimelaars, maar ook niet allemaal ofzo? -dunno-

Bij mijn weten de 0,9 motorcode HA (mocht dis.riem kapot gaan: nieuwe erom en vrolijk verder)
Maar 1,1 motorcode HB ook? (de 'normale', niet de Formel E versie?)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Bij welke motorblokjes kun de zuigers de kleppen NIET raken?
« Reactie #1 Gepost op: do, 05 nov 2009, 23:41:16 »
jups hb kan ook vrolijk doorrammelen zonder tikkende geluiden
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Bij welke motorblokjes kun de zuigers de kleppen NIET raken?
« Reactie #2 Gepost op: do, 05 nov 2009, 23:47:28 »
Nog meer?
HC? (1,1 60pk => hogere compressieverhouding?)
HD? (Alleen Audi50)
HH? (8,2:1)
GL?

HK & GK doen iig WEL tikkertje spelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Bij welke motorblokjes kun de zuigers de kleppen NIET raken?
« Reactie #3 Gepost op: vr, 06 nov 2009, 00:02:48 »
hh=safe
hc=grensgeval,kop wel of niet 1x gevlakt
gl= tikkertje spelen

kort door de bocht gezegd zijn alle sleeptuimelaars met verbrandingsruimte in de kop safe .

van de hydrau stoters doen de 16 kleppers wel tikkertje spelen en de rest ook
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: Bij welke motorblokjes kun de zuigers de kleppen NIET raken?
« Reactie #4 Gepost op: vr, 06 nov 2009, 13:47:59 »
Hmm bij mijn Gk is de d-riem verkeerd gegaan toen de v-snaar ertussen kwam, maar hij doet het nogaltijd evengoed..


Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Bij welke motorblokjes kun de zuigers de kleppen NIET raken?
« Reactie #5 Gepost op: vr, 06 nov 2009, 17:16:40 »
Dan heb je mazzel -dj-
Bij een GK & HK (die motorcode's heb ik wel al aan gesleuteld) kan de dis.riem 1 tandje verkeerd,
maar daarna is 't tikkertje spelen

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Bij welke motorblokjes kun de zuigers de kleppen NIET raken?
« Reactie #6 Gepost op: vr, 06 nov 2009, 18:13:57 »
GL weet ik 1000% zeker dat de kleppen een tikje krijgen.
Ik heb ooit eens 6 van de 8 moeten laten vervangen. -boehoe-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Bij welke motorblokjes kun de zuigers de kleppen NIET raken?
« Reactie #7 Gepost op: vr, 06 nov 2009, 18:29:01 »
Theorie van Serge zit logica in: vlakke kop is auw auw.
En motorcodes met vlakke kop zijn: GL, HK, GK

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Bij welke motorblokjes kun de zuigers de kleppen NIET raken?
« Reactie #8 Gepost op: vr, 06 nov 2009, 21:20:41 »
Precies: Compression and squish (ofzoiets) blokjes kwamen in de Polo 2: de holle zuiger zorgde voor een iets kleinere verbrandingsruimte, met daardoor een iets vlakker/hoger/beter koppel en minder ' slijtage '

De kleinere verbrandingsruimte pastte niet in de kopjes zoals bij de HA en HH, want dan zouden de kleppen ook kleiner moeten. Dus: GL = vlakke kop, holle zuiger, met kleinere verbrandingsruimte en hogere einddruk. Idee is ook simpel: in de laatste paar millimeter slag, neemt de compressieruimte sterk af..

Maar goed: terug naar de vraag:
HA & HH -> zeker geen klepperende klepjes... HA weet ik zelfs zeker: been there, done that :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken