Auteur Topic: bi-metaal?  (gelezen 1966 keer)

Offline zomerpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Beginnend sleutelaar
bi-metaal?
« Gepost op: wo, 11 okt 2006, 21:02:48 »
Mijn auto start erg moeizaam. Ik moet het hele gaspendaal in houden, en dan na 10 sec gaat hij eindelijk lopen. Dit alleen als hij koud is. Bij de apk zijden ze dat het bi-metaal is moet vervangen in de loop der tijd. Maar waar zit dat, klopt het bij mijn verhaal en hoe moet dit?
Polo 1.3 cl HB '89 Motor NZ -40 kw, 55 pk, @Zwolle

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
bi-metaal?
« Reactie #1 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 22:40:58 »
Leg eens uit:

Wat voor auto / motor gaat het om?

kenteken helpt, of kijk eens hier:

Identificatie Motor en Bak

Ze bedoelen het BiMetaal van de (automatische) choke... Maar of dat daadwerkelijk de oorzaak is?

Hoe start je de auto 's ochtends?

Als de auto een automatische choke heeft, trap dan eerst 2 keer volledig het gas in, en start met de voet van het gas.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline zomerpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Beginnend sleutelaar
bi-metaal?
« Reactie #2 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 23:17:30 »
de polo komt uit 84. dat 2 keer met het gas heb ik wel eens gedaan, dan gaat hij wel beter, ff pompen. dan gas helemaal in en dan loopt hij wel. Maar het lijkt me dat dit wel op te lossen is ofnie?

Daarbij is het ook zo dat koppeling enorm zwaar is, vooral het laatste stukje is flink door duwen, kan dit geolied worden?
Polo 1.3 cl HB '89 Motor NZ -40 kw, 55 pk, @Zwolle

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
bi-metaal?
« Reactie #3 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 23:25:05 »
Als de auto een automatische choke heeft, trap dan eerst 2 keer volledig het gas in, en start met de voet van het gas.

gaat niet alleen beter zo hoort het ook.... zonder kan wel maar gaat minder goed omdat het niet de juiste methode is.

starten zonder voorwerk is voor na 1990 frikadellen en dus voor mietjes -dj-
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
bi-metaal?
« Reactie #4 Gepost op: do, 12 okt 2006, 08:58:43 »
starten zonder voorwerk is voor na 1990 frikadellen en dus voor mietjes -dj-

-gert-


D'r gaat niets boven een handchoke.. :)


Als de koppeling zwaar gaat, kan je de kabel smeren,. maar waarschijnlijk is het de drukgroep/het druklager die niet meer de jongste zijn. Begin echter bij het simpele; kabel smeren. Bovenop de bak zie je de hefboom, met daaraan de kabel: loswippen en vol met WD40 spuiten.

--
Het Bimetaal zit onder de chokedeksel. Als je het luchtfilter verwijderd, zal je ergens aan de carburateur een rond deksel zien: daarachter zit het bimetaal opgerold. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens de vraagbaak kan je de chokeklepspleet afstellen, en het bimetaal kan je verdraaien.

Misschien een tip:
Zoek eens uit wat voor een motor je hebt, en ga op de sloop een andere carburateur zoeken....
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
bi-metaal?
« Reactie #5 Gepost op: do, 12 okt 2006, 09:04:52 »
Meestal als ik dit soort problemen heb is vervangen of bijstellen van de kontaktpuntjes voldoende.

Martin
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
bi-metaal?
« Reactie #6 Gepost op: do, 12 okt 2006, 12:41:26 »
Carb met auto-choke starten: gas voor starten 1x helemaal intrappen.
Daarna starten zonder gas te geven.
Met het intrappen zet je het choke-mechanisme in de goede stand.

Je kunt controleren of voor een koude start, na het intrappen van het pedaal, de choke-klep dicht staat (luchtfilterhuis eraf halen).
Zo ja, dan is het bi-metaal waarschijnlijk ook nog goed.

Offline zomerpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Beginnend sleutelaar
bi-metaal?
« Reactie #7 Gepost op: do, 12 okt 2006, 15:19:59 »
oke, toppie, ik ga het ff proberen. Krijg over paar dagen het polo vraagbaakboekje binnen, dus dan kan ik is goed gaan kijken. Bedankt alvast
Polo 1.3 cl HB '89 Motor NZ -40 kw, 55 pk, @Zwolle

Offline zomerpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 79
  • Geslacht: Man
  • Beginnend sleutelaar
bi-metaal?
« Reactie #8 Gepost op: do, 12 okt 2006, 15:44:54 »
oja, het nummer op mijn motorblok is als ik het goed gezien heb (zit veel olie daar) WWO 036 129713k

Betekend dit nog iets?
Polo 1.3 cl HB '89 Motor NZ -40 kw, 55 pk, @Zwolle

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
bi-metaal?
« Reactie #9 Gepost op: do, 12 okt 2006, 18:46:06 »
Neen.

Dat is het nummer van de gietmal :) (naja: het nummer dat in de gietmal staat, en met die mal werden zo'n beetje ALLE blokjes gemaakt. van 0.8 tot 1.4.

Klik hier
Mijn wagenpark Fix what ain't broken